Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Fröken Allvar skrev 2023-04-18 13:36:57 följande:
    Den som använder sin diagnos som ursäkt gränsar till att försöka tillskansa sig det som kallas sjukdomsvinst. Jag uppfattar ditt sätt att vara, med eller utan diagnoser som motsatsen till den som försöker få sjukdomsvinst

sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdomsvinst
    Tack för de fina orden. Du vet precis hur du ska lyfta upp mig. Solig
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 14:26:27 följande:
    Och det tycker jag du ska fortsätta vara {#emotions_dlg.flower}
    Tack, det var snällt sagt! Solig
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 14:34:47 följande:

Tycker du att det gått dåligt för Jesus? Världens kändaste person som tillbes och ses som förebild hos ett par miljarder människor. Som har helgedomar resta världen runt. 

Nej, min filosofi går inte alls ut på det. Om du vill att din ska göra det kan du skriva det, inte påstå att jag anser att det är så. 

Ganska ironiskt, va? När du ägnar en massa inlägg om hur det är fel och irriterande när andra beter sig så. Som de flesta. 
    Roten är självinsikt. 

En dum fråga kanske, men jag måste ändå fråga. Tycker du att det gick bra för Jesus när han blev uppspikad på korset, eller allt annat skit som han fick utstå? Jag är inte det minsta religiös, men jag var ändå bara tvungen att ställa den frågan.
  • Freddie K
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 14:56:52 följande:
    Han sitter på Guds högra sida. Han är precis där han ska vara, och han gjode det för oss. Så det gick sannerligen bra för honom!
    Om man bortser från att han faktiskt blev uppspikad på ett kors under våldsamma plågor?
  • Freddie K
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 14:56:52 följande:
    Han sitter på Guds högra sida. Han är precis där han ska vara, och han gjode det för oss. Så det gick sannerligen bra för honom!
    Sen köper inte jag att "han gjorde det för oss". Jag har då aldrig mått bättre av att han blev uppspikad på ett kors. Har du någonsin tänkt att:" Nej, men det här är bara för att Jesus blev uppspikad på ett kors?"
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 16:18:46 följande:

Ja, det var ju meningen och syftet. 

Känner du till någon annan av de miljontals som spikats upp på kors? Känner du till någon som har tagit ett sådant beslut? Känner du till någon som bjudit någon på vatten när de hängde på korset? Någon som återuppstått? Etc.

Världen bästa och mest kända marknadsföring. 

Förutom då att den inte är sann! Man kan inte återuppstå. Det funkar inte så.
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 16:21:09 följande:
    Om han nu plågades? Så gjorde han det för en poäng. En poäng som sätter världsstandard än i dag, 
    Upplys mig. Vad skulle den poängen vara? Att han gjorde det för våra synders skull? Mina synder har då inte försvunnit i alla fall.
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 16:30:15 följande:

Hela tiden. Och extra mycket under påsk. När jag växte upp var allt nedstängt under långfredagen, helgmålsbön ekade och alla människor var nedstämda. 
    Vi käkar ju till och med sill till hans minne flera gånger om året och kalendern är uppbyggd kring hans görande och låtande. I ett sekulariserat land!

Lite bakvänt att förneka religionens inverkan på mänskligheten. Det styr allt. Direkt eller indirekt. 

Jag förnekar inte religionens inverkan på mänskligheten. Jag bara ifrågasätter den. vad har sill och ägg och påskharen med Jesus uppståndelse att göra?
  • Freddie K
    Embla twopointoh skrev 2023-04-18 16:30:48 följande:
    Det teologiska resonemanget är att Jesus tog straffet för synden (döden) i andras ställe, så att de (resten av mänskligheten) inte behöver betala det priset för sina synder, utan kan leva i evighet i himlen istället för att dö i helvetet. Det är alltså inte synden som försvinner, utan konsekvenserna av den. Jesus betalade med sitt liv för att andra skulle få leva, typ.
    Tack för att du förklarade så jag förstod. Jag tycker ändå det är märkligt. För mig känns det som att han led av storhetsvansinne. :s.
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 16:32:58 följande:

Förutom att du är larvig och obstinat är det off topic. 

Det är inte mitt jobb att upplysa dig om religionens inverkan. Varken här eller i någon annan tråd. 

Jag tycker inte att jag är larvig eller obstinat. Jag är genuint intresserad. Annars hade jag aldrig diskuterat det, men vi släpper det.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 16:56:24 följande:
    Ja ur ett psykologiskt perspektiv är bibeln väldigt intressant... röster i huvudet? pratar med en buske? ta död på sin son för att bevisa sin tro på en fantasifigur?
    Jag har faktiskt inte läst bibeln. Vill jag läsa sagor så skriver jag en. 
  • Freddie K
    nihka skrev 2023-04-18 21:38:25 följande:
    Jo, på FL går det. Död Spöke Tomte Tyvärr.
    Jo, det är sant och vissa tror att de är Jesus! Tungan ute
  • Freddie K
    nihka skrev 2023-04-19 06:03:46 följande:
    Mmm. Korsfästa av en massa ovänligt sinnade människor. Eller tänkte du mer på frälsaren?
    Jag tänkte väl lite på både och. Folk korsfäster ju gärna andra folk som inte tänker på de, så att säga, sen har vi de som vet allt och vet bäst.
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2023-04-19 06:05:38 följande:
    Jag tänkte väl lite på både och. Folk korsfäster ju gärna andra folk som inte tänker på de, så att säga, sen har vi de som vet allt och vet bäst.
    *Som inte tänker som de*, skulle det stå.
  • Freddie K
    Aviga skrev 2023-04-22 15:32:49 följande:

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att mycket beror på VARFÖR man är inne på forumet överhuvudtaget. VAD vill man med sina inlägg och trådar. Vad är SYFTET med det man skriver?  VAD vill man förmedla?

Kanske kan man genom att ställa dessa frågor undvika de värsta 

Det var bra sagt, tycker jag.Glad
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?