• nihka

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (jadu) skrev 2023-04-16 08:20:57 följande:
    Jag sa att personen betedde sig otrevligt och nedlåtande. Och denna person började prata om mig men fick inte inlägget borttaget.
    Jag har märkt att det är rätt vanligt att personer inte vet om att de bryter mot forumregler eller inte är så insatta i exakt vad i deras inlägg som utgör ett regelbrott.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 12:45:59 följande:

Tänkte strunta i det, men du är ju för kul med att försöka fastslå dina egna tankar som definitioner? 

Så högSKOLA och universitet räknas inte som skola? Du bryr dig inte om ju hur du framstår eller sanningshalten i det du hasplar ur dig för att försöka göra en poäng.

Vad du tänkte är ju inte intressant utan det är vad du gör som räknas vilket är att försöka lansera dina hemkokta definitioner på ord.

Skolverket kallar den verksamhet de är myndighetsutövare för för skola medan
    Universitetskanslerämbetet är tillsynsmyndigheten för universitet och högskola (går inte att dela på precis som flodhäst inte är en typ av häst)
    Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    UKÄ är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.
    Här får du som jobbar i skolan...

Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    uka.se
    www.uka.se ? om-oss ? det-har-ar-uka

UKÄ
     är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.

• nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 12:45:59 följande:

Det debatteras hela tiden, överallt. Så, när folk hasplar ur sig att andra inte fått lära sig det i skolan eller liknande är det ett uselt argument. De talar högst sannolikt om sig själva. För det ingår kontinuerligt i utbildningen från förskola numer.

Personen som till och med blev lektor i sin iver att försvara sitt originaluttalande via anekdotisk bevisföring.

Igen. Hon "hasplar" inte ur sig något av det du påstår. Hon sa inte att hennes barn inte hade fått lära sig argumentation, logik och debatteknik i skolan utan hon tyckte att de inte hade fått lära sig det i någon större utsträckning, så föräldrarna jobbade mer med det med sina barn. Jättebra initiativ!

Eftersom lektorn tycks ha det aktuellt kunde du ju be lektorn snällt att få ta del av lektorns kunskaper istället för att ljuga om vad lektorn har sagt och bygga halmgubbar.

Du har ju förfasat dig över att andra bygger halmgubbar och då förstår jag inte riktigt varför du vill göra det så uppenbart själv. Eller kan det vara så att du faktiskt är blind för det?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 12:41:47 följande:
    Stringent och tydligt, tack!
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:00:31 följande:
    Akta dig. Bara att påpeka argumentationsfel är minsann en härskarteknik har jag fått lära mig, och man gör det för att man vill missförstå med flit och trycka till. Håhå jaja,. Solig
    Gällde inte det bara när man påstår att det finns argumentationsfel där inga finns?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:17:45 följande:
    Nej, tydligen inte. I alla fall inte när man påpekar TS med fleras argumentationsfel. Då är man bara ute efter att förminska dem. Dessutom är man en hycklare också. Inte för att de någonsin kan motivera på vilket sätt och varför, men en förminskande hycklare är man i alla fall.

(Märks det att jag är rätt trött på detta? Inte så att jag är upprörd eller arg, mest som att stilla sucka och skaka på huvudet.)
    Äh. Jag kunde ju inte hålla en "respektfull ton" för att jag frågade med citat vad någon menade. Tror gapa som en val och svälja är enda sättet att "visa respekt" enligt en dels standard.

Det där med självbilden igen. 
  • nihka
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:41:16 följande:

Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, 

Fast i just det här fallet var det en konversation mellan två personer där båda visste att det syftade till inlägg #405.

Fast det visste inte du. På tal på inlägg #470 Flört
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:55:43 följande:
    Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.

Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder  'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
    Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism.
    Eller hur. Ibland kan man bara saker. Inget märkvärdigt, men någon annan ser det inte alls och tycker man gör sig märkvärdig.

Precis! Inga konkreta exempel inte ens när man särskilt ber om det utan en allmän "känsla" av att stora oförrätter har begåtts och börjar man plocka den gåsen kan den implodera. Jag har både varit med om det själv och sett det hända andra.
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 21:39:40 följande:

Jaha? Det är lärosäten där man studerar. Det är skolor. Oavsett tillsynsmyndighet. 

Fast nu handlar det om huruvida man lär sig källkritik och argumentation i skolan, vare sig det är vuxenstudier eller för barn och ungdomar. Och det gör man. 

Du får ta det med Skolverket och Universitetskanslerämbetet att de tydligen säger fel om sina ansvarsområden. Åk dit och läxa upp dem vetja!

Passa även på att läxa upp regeringen som har en SKOLMINISTER som ansvarar för SKOLAN, alltså förskola, grundskolan och gymnasieskola, alltså inte högre utbildning och forskning. Till det finns en UTBILDNINGSMINISTER.

Nej, det handlade om att du felaktigt påstod att någon sagt att dennes barn inte lärde sig argumentering, logik och debatteknik i skolan. Du får uttrycka dig mindre slarvigt när du försöker återge vad andra har sagt. Hon sa "inte i någon större utsträckning" vilket inte är detsamma som inte alls. När man bygger en argumentation på en felaktig premiss kallas det "halmgubbe".
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 22:16:41 följande:

Men du misslyckades ju. Vände på tidsaxeln och därmed resonemanget. Det hindrade ju inte dig från att kasta dig ut på okänt vatten och bygga bakvänd argumentation i anklagande ton. 
    Du kanske ska upphöra att försöka hänga med baklänges, eller i alla fall klädsamt tänka efter innan du exponerar din tankevurpa offentligt?
    Lite trådens topic..

Först kommer du med en massa absurda beskyllningar och när människor förklarar för dig hur det ligger till vägrar du ta till dig vad de säger och anklagar dem för att ljuga.  

Har du bett om ursäkt för alla dina felaktiga antagande och beskyllningar som att folk ljuger när de berättar om vad de jobbat med? Eller fortsätter buffeltåget?
  • nihka

Svar till Anonym (Nä) #499

Absurda beskyllningar och lögner behöver ingen ordning. Du kan bara spruta på med dem såsom du har gjort i random kaotisk ordning.

Wikipedia. Jo, stämmer bra faktiskt. På en skola kallas pedagogen för lärare medan den kallas för adjunkt eller lektor på ett universitet - så olika instanser.

Det finns fler titlar som du kommer att märka om du besöker en högre utbildningsinstans. 

Men så irriterad man kan bli bara av att ha fel Solig Du fick ju med både diagnos och personangrepp vilket fick mig helt osökt att tänka på trådstarten:

"Har du ett behov att (försöka) trycka ner andra för att känna dig bättre själv?"

• nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 23:30:24 följande:

En skola är en institution där elever, eller studerande, under ledning av lärare kan tillägna sig utbildning.

sv.wikipedia.org/wiki/Skola

Jättebra länk! Begreppsförvirring försvårar kommunikation. Fint att vi kunde reda ut detta:

"Ordet "skola" används normalt om för-, grund- och gymnasieskola, och inte om postgymnasial utbildning, såsom högskoloruniversitet och andra akademiska institutioner."
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-16 19:47:01 följande:
    Att diskutera med vissa här som hakar upp sig på sådant som inte för diskussionen framåt, är helt dödfött och det var inte så jag hade tänkt att min tråd skulle utvecklas. Min frågeställning i TS gällde om vissa här mår bättre av att trycka ner andra. Och nu visar flera kommentarer i tråden just prov på att klassa ned den som inte håller med. Du och Nikha får väl ta över tråden då och diskutera min dåliga självkänsla och spekulera i varför jag är så dum som jag är. Varsågod. Tråden är härmed er.
    Ingen äger en tråd och man kan därför inte "ge den till nån". Den lever oftast sitt eget liv efter ett tag

Vad som för en diskussion framåt och inte är - en åsikt. Någon tycker det är intressant när diskussionen tar vägen hit och någon annan när den tar vägen dit. Själv tycker jag att din tes är felaktig och fossiliserad utan utvecklingspotential och -  om jag får översätta den som jag uppfattar det - människor som inte stryker dig medhårs är här för att trycka ner. En snyftistråd där tanken är att alla ska hålla med om att det är för jävligt att du och några till blir så otroligt missuppfattade hela tiden av elaka människor. Det enda som officiellt godkänns är diskussioner om varför det de facto blivit så.

Förresten så har jag inte diskuterat "din dåliga självkänsla" eller "varför du är så dum?" Det närmaste jag kan gå med på är att jag i inlägg #405 generellt kopplar kränkthet till självbilden. Och att reaktioner här, bl a från dig lett mig in på det spåret. Inget annat har (med avsikt) förmedlats!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 04:00:12 följande:
    Handlar inte om att stryka medhårs. Dina ord. "felaktig och fossiliserad utan utvecklingspotential" och "en snyftistråd där tanken är att alla ska hålla med om att det är för jävligt att du och några till blir så otroligt missuppfattade hela tiden av elaka människor", bara din ton indikerar att du är ute efter att trycka ned, och det finns flera exempel från dig genom tråden. Du har inte direkt gjort dig känd som en av Familjelivs trevligare medlemmar, därför är det lönlöst att diskutera med dig, för det blir bara en rundgång, dvs du vill bara ha en ursäkt för att förminska, men genom att delvis linda in dina ord eller balansera på gränsen. Din stil är utstudera
    d och jag tror att fler kan hålla med om det. Sedan det att du motsätter dig att vi ska visa varandra respekt på forumet visar ju verkligen att du helst inte vill att den ska förekomma, eller har jag fel?
    Det är min åsikt om gnäll och offermentalitet. Varför ska man "respektera" gnäll och offermentalitet? Jag betvivlar inte ett ögonblick på att du blivit utsatt för personer som missuppfattar med flit och går in för sätta sig på folk, det har väl alla känt nån gång och jag är inte undantagen, men jag ser ju också vad för typ av uttalande i den här tråden som du anser kvala in på oförrätter och tänker att om man inte ens tål frågor om hur man tänker har man lite väl tunn hud för att befinna sig på ett diskussionsforum.

Jag fungerar som de flesta och är trevlig mot människor som är trevliga mot mig. Fast trevlig innebär inte att man måste hålla med. Förstås.

Som svar på din fråga, fundera på hur du hade reagerat på den själv. Hade du tålt den? Eller hade den lagts till högen av bevis för vad du påstår i din trådstart?
  • nihka
    Freddie K skrev 2023-04-18 16:20:12 följande:
    Man kan inte återuppstå. Det funkar inte så.
    Jo, på FL går det. Död Spöke Tomte Tyvärr.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 08:39:04 följande:
    Ett "klassiskt" grepp på Familjeliv, vissa försöker hitta förevändningar för att klassa ned en människa och tillskriva denne saker. Dessa personer hoppas på att den de diskuterar med ska "tappa balansen" och skriva något i affekt, så kan de sitta och gotta sig och skratta åt när de lyckats få igenom en anmälan.

Det är egentligen ett vidrigt beteende, men har tyvärr mer eller mindre blivit synonymt med Familelivs debatter.
    Låter som vissa drar på sig en massa anmälningar och sedan försöker skylla det på andra.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 12:41:23 följande:
    Du verkar ha haft otur med dina vänskaper. Det har jag också haft, mycket pga att jag varit för snäll och låtit folk utnyttja mig och köra med mig. Därför påverkar det givetvis mitt mående och humör när folk på forum som dessa försöker strö salt i såren genom att trycka ner en ännu mer. Någonstans vill man möta vänligt sinnade människor.
    Tänk att man kan vara så drabbad av kronisk otur.
  • nihka
    Freddie K skrev 2023-04-19 05:57:59 följande:
    Jo, det är sant och vissa tror att de är Jesus! Tungan ute
    Mmm. Korsfästa av en massa ovänligt sinnade människor. Eller tänkte du mer på frälsaren?
  • nihka
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 16:56:24 följande:
    Ja ur ett psykologiskt perspektiv är bibeln väldigt intressant... röster i huvudet? pratar med en buske? ta död på sin son för att bevisa sin tro på en fantasifigur?
    Hahaha. Aldrig tänk på det så. Fast det sista är ju bara sorgligt.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?