Inlägg från: Anonym (Förståelse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 20:12:41 följande:

Jag tror att människor använder sig av anonyma forum för att få ur sig åsikter och tankar de inte kan stå för rent offentligt. Vad skulle annars anledningen till det vara?

Att veta att det är en sådan på andra sidan blir det enklare att spetsa till argumentationen. Det är ju i stort ett gäng dubbelanonyma fegisar som sitter här och trycker och agerar ut. Det var väl därför du kom hit och bitchade under din depression och inte körde loss på Facebook eller kopplade forum?

För min del är jag ganska övertygad om att många som är offensiva på internetforum inte skulle våga säga så mycket IRL. öga mot öga med andra människor. Att anonymt kunna trycka till människor i diskussionsforum och i olika Facebook-grupper ger dessa en känsla av makt, som de känner att de inte har annars. Även om undantag finns, så är nog de som kan ta för sig socialt bland folk, mindre benägna att uppehålla sig i diskussioner på internet. De får sina egoboosts i sina gemenskaper och har därför mindre behov av att skriva anonymt på olika forum.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (l) skrev 2023-04-05 20:23:15 följande:

Jag är inte snäll med folk som låtsas vara jättesnälla och sedan bokstavligen hotar en. Kan jag tröttna på det ibland med bitsk kommentar? Ja. Kan jag då få mer hot och påhopp från någon betydligt mer labil person? Ja.

Är det något som drabbat dig personligen?

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 06:28:41 följande:
    "I" upplevde det som hot att jag en gång, efter att ha tröttnat på den lilla grupp som under en tid kom efter mig i varje tråd, beskrev för henne att jag sett detta och visste hur det hängde ihop. Jag berättade också om mina åsikter kring att antyda saker och vilka stilgrepp såsom att avsluta varje mening med... jag upplever som passivaggressiva...lite hotfullt nästan... 

"I" har i höstas gjort en anmälan av mlg tillsammans med sin grupp efter att jag trollat i en tråd som jag trodde drev med psykisk ohälsa. Hon berättade det för mig eftersom hon tyckte att det var hyckleri när jag försvarade Kaffedraken mot mobbningen som pågick intensivt i hans trådar. Jag har inte sett honom på ett tag nu och hoppas att han mår bättre utanför forumet. Jag har bett om ursäkt för det som hände i den tråden ett par gånger tidigare, vilket varje gång har lett till nya konflikter.

"I" tycker inte att min beskrivning av mig själv som snäll är rättvis, eftersom jag även kan vara elak. Jag har varit elak mot "I" tidigare. "I" kan vara väldigt irriterande.med sina ständiga antydningar. "I" kan inte ta emot min ursäkt och hon har väldigt svårt för när jag försvarar andra, eftersom hon ser varje sådan handling från mitt håll som hyckleri.

"I"s syn på mig är "en gång skyldig, alltid skyldig" och därför brukar "I" göra antydningar i trådar där jag dyker upp. Jag har prövat allt, men har givit upp. På ett sätt förstår jag henne. Jag känner likadant för henne och ett par andra användare som kommit efter mig. 

Det skulle - tror jag - vara bäst att gräva ner stridsyxan men vi är nog bägge lika envisa. Det som mest troligt kommer att hända nu är att "I" använder passiv aggressivitet och antydningar i någon form. Vi får se om jag kan hantera det bra eller inte. Hon har lyckats reta upp mig ordentligt flera gånger tidigare.
    Ja, det finns många här som tycker de är "goda", men visar sina rätta sidor när de svarar en person de av någon anledning inte gillar. Jag försvarade med Kaffedraken, och fick då en hel skock kvinnor på mig som försökte ursäkta sina beteenden mot honom genom att hävda att KD gör si och så och det finns anledningar till varför han är så illa omtyckt. Så mycket som jag sett har KD:s trådstarter inte varit direkt elaka utan mest konstateranden över hur han upplever kvinnor och deras åldersfascism mot män över 40, varpå de elaka och nedvärderande kommentarerna från vissa kvinnor inte låter vänta på sig.

Det är bland annat behandlingen av KD och andra ensamma olyckliga män som jag reagerat på och en av anledningarna till min trådstart.

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 23:26:24 följande:

För mig är det självklart att ingen enbart är snäll. Bevekelsegrunderna för när man tillfälligt upphör i vänlighet eller tillfälligt skjuts ut ur sitt eget rövhål varierar. Att antyda saker utan att kunna ge exempel på var man hämtar sin information är ryktesspridning. 

Ingen är enbart snäll, inte jag heller. Mycket beror på dagsform och hur ens dag varit/ är eller hur ens liv tillfälligt ser ut. Själv lackar jag ur när någon jag bemöter vänligt och respektfullt bara fortsätter vada nedlåtande och otrevlig. Då är det svårt att hålla den snälla linjen. Har jag då innan jag skriver även råkat ut för någon otrevlig typ på stan spär det ju på.

Finns flera här på forumet som har uppfattningen om sig själva som goda och snälla människor, men deltar de i en tråd med en medlem de av en eller flera anledningar inte gillar, då är de ofta allt annat än goda och snälla.

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 12:33:57 följande:
    Tack. Ja säkert. Jag menar inte att göra det, men jag ska tänka på att inte skriva saker om mig själv. 
    Du kan väl skriva om dig själv om du vill? Du är minst lika viktig som alla andra på forumet.

• Anonym (Förståelse)
    Inteutanproblem skrev 2023-04-11 18:05:49 följande:

Nej jag mår inte bra av att trycka till andra. Enbart i extrema undantagsfall, men då känner vi varandra på ett mer personligt plan i sådana fall och det är en situation där människan verkligen förtjänar att plockas ner på jorden. 

Däremot ids jag inte riktigt tänka på hur det jag skriver kan tas emot/uppfattas som alla gånger. Utan föredrar rak kommunikation utan inlindningar och krusiduller. Har du fel så har du fel, och jag kommer påpeka det- kallt och okänsligt ibland. Har vi skilda åsikter så kommer jag argumentera för mina, och förvänta mig att du gör detsamma tillbaka. Det är ett specifikt ämnen vi debatterar där vi inte håller med varandra. Inte hurdan du eller jag är som person i våran vardag. 

Kan egentligen ha svårt för att förstå varför man tar illa upp, eller blir ledsen av vad andra skriver. Men detta är ju något jag är medveten om kring mig själv, att det  förmodligen är jag som är onormalt okänslig/opåverkad. Att normen är nånting annat. Är nog lite för extrem med att skilja sak ifrån person. Saknar lite av den där smidigheten rent socialt, för att kunna argumentera min poäng utan att det riskerar kännas obehagligt/hetsigt för den andre. 

Vi har alla olika känlighet, och själv brukar jag vara bra på att läsa av sådant, varför jag inte vill såra lättsårade personer i onödan. En viss fingertoppskänsla får man ha på forum som detta.

Man märker vilka personer som är mer "tuffa" och verkar tåla mer, och där är jag ofta mer oförsiktig.
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-13 14:59:29 följande:
    Nja, det är nog mycket mer än så, den där "ventileringen" kan ha flera olika syften. Efter ett antal år på FL har jag märkt att många verkar använda FL som ett sätt att få bekräftat av andra att vad de gjort/tänker göra är helt ok för att döva sitt samvete och/eller ge själva frikort att gå vidare med det.

Dessa personer brukar vara extremt känsliga för all slags ifrågasättande och kritik, suger enbart åt sig medhåll som svampar och antingen ignorerar eller flippar för allt som inte lirar med vad man vill höra.

På ett sätt kan man ju förstå känsligheten, för vill man ljuga för sig själv i syfte att gå emot sina egna principer och göra något man i grunden vet är fel så vill man ju absolut inte bli ifrågasatt eller kritiserad, det motverkar ju hela syftet med tråden. Men samtidigt är det ju ganska korkat att tro att man kommer slippa kritik och bara få medhåll i saker som inte är så trevliga.

Mänsklig moderering på FL är så gott som obefintlig, det mesta verkar skötas av botar som inte är så smarta och kommer godkänna i stort sett vad som helst och är väldigt lätta att missbruka vilket många tyvärr satt i system att göra.
    Det mesta sköts nog av botar, ja. Men jag tror även att de som är satta att moderera är rätt partiska, då vissa medlemmar verkar kunna haspla ur sig vad som helst och anmälan på dessa inlägg har ingen verkan, medan andra censureras bara de säger sin åsikt på ett offensivt sätt eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteende.

Har själv råkat ut för/ upplevt detta.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-13 17:01:17 följande:
    Jag har varit med om liknande. Ibland tror jag att det beror på att vissa som beter sig illa är poppis på forumet och därför kommer undan med nästan vad som helst, medan det är lättare att straffa dem som är mindre populära och inte uppfattas som lika charmiga.
    Så lär det nog vara. Vissa är vad man skulle kunna kalla "VIP-kunder" på FL och har carte blanche till att bete sig illa. Den som är ny på FL känner ju givetvis inte till detta och inbillar sig kanske att det är högt i tak, när de ser hur dessa beter sig, sedan får de 24h för att endast ha sagt emot någon och undrar då "Vad gjorde jag för fel"?

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Deep down under) skrev 2023-04-13 19:01:18 följande:

Ja jävlar... När man tror att man sett allt så får man alltid en aha-upplevelse och en insikt i att människan uppenbarligen inte har någon lägre gräns.

Anonym (Elva): Du, min vän, är en första klassens mobbare av episk proportion. Både du, "Gwen", och "Prangelina" borde uppriktigt sagt skämmas över ert beteende. Fröken Allvar vågar faktiskt öppna sig och vara sig själv på ett forum, och då ser ni chansen att gå in för att mobba och såra. Usch. Må ni för alltid drabbas av åtskilliga tågförseningar, punkteringar, skoskav, nageltrång, och ögonvaglar. Och må all er kroppsbehåring för evigt växa inåt.

Ja, "kul" att en tråd man startar med frågan om vissa har behov av att trycka ner andra, utmynnar just i detta beteende. Man har upphört att förvånas när det gäller Familjeliv.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?