Inlägg från: Anonym (Förståelse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 15:38:01 följande:

Se mitt svar innan i hur jag menade.

I det övriga håller jag helt enkelt inte med dig. Någon som mår dåligt kommer ofta vara en sämre version av sig själv. Medmänskligt bemötande då och inte millimeterrättvisa tror jag starkt på. 

Man kan också bemöta någon som beter sig rövigt med saklighet och lugn och inte genom att vara likadan tillbaka. Det är en skillnad på att backa och på att inte spegla personens beteende, utan istället hålla sig saklig. 

En bra inställning. En person som mår sämre kanske dessutom inte vill bemöta andra dåligt, men någon som har ett sämre mående kan uttrycka sig på sätt som gör att de som inte mår lika dåligt uppfattar det som neggigt och nedlåtande.

Nu var det någon i tråden som kallade det för "härskarteknik" att jag bad en person läsa min kommentar ordentligt. Jag har förstått att uttryck som "Öva dig i läsförståelse" kan vara ett sätt att förminska den andre. Men i mitt fall önskade jag bara att personen skulle läsa hela min kommentar för att få en helhetsbild över vad jag menade.

Inte allt som folk läst på olika sidor på internet om vad som sägs vara härskartekniker är det i alla fall. Då tänker man generaliserande. Man måste se till vad personen faktiskt menar, än att bara dra härskarteknik-kortet.
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:08:14 följande:
    Det är vansinnigt nedlåtande att förutsätta eller påstå att andra inte läst det man skrivit eller att de saknar läsförståelse. Det spelar liksom ingen roll att man rättfärdigar sina egna otrevligheter med att just jag har rätt till detta, med att jag vet ju både vad jag själv menar och hur den andra personen läst mitt inlägg. Om de då missuppfattar mig är det deras fel, inte mitt.

I sådana lägen svarar inte med ett 'läs vad jag skriver', utan jag upprepar vad jag skrivit och frågar efter om personen har något att säga om det. Eller skriver saker i stil med 'I inlägg #x skrev jag så här ...'
    Men sluta nu. Jag tror du väljer att gå på tvärs trots att du förstår vad jag menar. Jag förklarar för dig så tydligt jag kan, men du väljer ändå att dra härskarteknik-kortet. Det går ju inte att diskutera med en person som inte vill förstå.

Jag är övertygad om att flera andra som läser här förstår vad jag menar, så jag kommenterar inte dig mer.

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:24:56 följande:
    Ja, om du vill fortsätta med att tycka att det är okej när just du är otrevlig, så får du väl göra det då. Kanske tänker du dig för hur du formulerar dig nästa gång, så att det du skriver inte uppfattas som nedtryckande, speciellt inte som att du faktiskt inte menar att trycka till folk.
    Har precis startat en tråd om bedömning av härskartekniker.

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:55:04 följande:
    De olika varianterna av 'läs vad jag skriver' används av vissa i diskussioner just för att trycka ned, för att flytta över hela skulden för missförståndet på den andra parten. Just det här med 'läsförståelse' används alltså både som skam-/skuldbeläggande och som förlöjligande (vilket är två härskartekniker).

Alltså, om du säger att du inte menade det nedtryckande tror jag på dig. Det är inte din avsikt jag försöker argumentera emot, utan hur du uttryckte dig. Jag tycker det är en skillnad mellan dessa två saker.

Visst händer det att jag blir trött ibland när någon uppenbarligen antingen ignorerar saker i inlägget, har läst slarvigt eller misstolkar det jag skriver grovt. Men, man hanterar det inte genom att uppmana personen att läsa inlägget igen. Jag vet ju inte om personen läst slarvigt eller om det kanske är jag som behöver uttrycka mig tydligare. Jag anser att det är bättre att hålla sig saklig (och att be någon läsa igen är oftast inte sakligt), upprepa det man skrivit (kanske med andra ord eller en mer djupgående förklaring) och överlag försöka hålla kvar den goda tonen.
    Fast det ser jag nog mer som att vara överdrivet försiktig. Att be någon läsa vad man faktiskt skriver, är ju inte alltid samma sak som att dumförklara någon och inte samma sak som att slänga ur sig invektiv mot någon.

För min del innebär det att jag önskar att ha en diskussion där vi förstår varandra, även om vi är av olika uppfattningar. Jag startade denna tråd för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland direkt elaka mot en trådstartare som kanske bara signalerar ett rop på hjälp, även om denne uttryckt sig på ett klumpigt sätt (inte alla är ju så duktiga på att formulera sig på ett sådant sätt att inte missförstånd uppstår hos läsaren), kanske beroende på ett dåligt mående. Men också nedvärderanden och elakheter som riktar sig mot skribenten som person, på så sätt att man förbiser sakfrågan, eller bara är rent subjektiv i sin bedömning.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 17:25:41 följande:
    "Som kanske bara ropat på hjälp"... nu målar du upp en ganska vinklad scenario.

Ropat på hjälp för vad? Att ta död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa? Tror du man får snälla och trevliga svar då?

Ropat på hjälp och sen inte kan tåla att andra inte håller med och börjar bete sig som en obstinat 5-åring? Vem sätter då tonen i tråden?

"Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra"... måste det alltid innebära att man måste hålla med dig? Eller går det att ha en bra diskussion även om man inte håller med varandra?

"för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland elaka mot en trådstartare".. och vi konstaterade att du var lika nedvärderande och elak som det du säger att andra är. Varför skulle ditt nedvärderande och elakhet vara bättre än andras?
    Oj, vad du misstolkar. Du skrev: "Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra" - måste det alltid innebära att man måste hålla med dig. Lägg märke till att jag också skrev "ÄVEN om man är av olika uppfattningar". Du hoppade över den biten, kanske medvetet?

Du skrev: "Ropat på hjälp för vad? Att död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa", varför tar du ett sådant extremfall? Tror inte jag har sett en så brutal mening på Familjeliv.

På vilka sätt har jag varit elak och nedvärderande?

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 17:17:20 följande:
    Jag anser att man ska förutsätta att folk faktiskt läser det man skriver. Det är onödigt nedvärderande eller förminskande att insinuera att de på något sätt inte skulle förstå att man läser något ordentligt. Dessutom kan en sådan fråga eller uppmaning tolkas som att man skjuter över skulden för eventuella missförstånd på dem. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det två som kommunicerar, och missförstånd kan ha sitt ursprung hos bägge.
    Du försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen här, kanske medvetet? Nej, det är inte alltid "onödigt nedvärderande", jag tror att de flesta här på forumet önskar att andra som reagerar på ens inlägg, faktiskt förstår vad man säger, och inte hoppar över vissa stycken, och därmed missar helheten.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle vara märkligt eller "kränkande" med det. Om du skulle gå till en terapeut och du försöker förklara tydligt vad ditt problem består i, skulle du då uppskatta att terapeuten reagerar på vad denne tror att du sagt snarare än vad du faktiskt sagt? Om du går till din arbetsgivare och påtalar ett arbetsmiljöproblem, skulle du då uppskatta om arbetsgivaren anklagar dig för att syssla med härskartekniker?

Sätt saker i sina sammanhang, det är så man ökar sin förståelse.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 17:43:30 följande:
    Jag misstolkar inte jag ställer dig frågor (du vet det där lilla ? tecknet efter en mening betyder att det är en fråga inte ett påstående).

På tal om att förstå varandra, hur mycket ansträngde du dig för att förstå personen du tjafsade med i denna tråd?

Var du förstående när du deklarerade att inte ville diskutera mer med Embla och skulle dra?
    Jag har varken tid eller ork att bemöta personer som hela tiden väljer att missförstå. Det tror jag inte du eller många andra här heller hade orkat.

Precis som jag skrev om i trådstarten, så har nu tråden befolkats av några personer som verkar ha som största intresse att försöka trycka till mig (på tal om härskartekniker).

Istället för att föra en saklig diskussion som grundar sig på en viss förståelse för den andres upplevelser.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 18:18:53 följande:
    Underskatta inte den  här personen. Han har sänt på samma sätt i åratal och ger sig aldrig.
    Min tanke är ändå att är man en diskussionsmänniska så gillar man att bolla olika åsikter och tankar. Det bör väl vara en anledning till att man uppehåller sig på diskussionsforum?

Men vissa verkar se forumet som en plattform där de kan söndra och härska.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Ja) skrev 2023-04-05 18:41:09 följande:

Ja, när jag själv mår dåligt av någon anledning, då märker jag att jag tenderar att vara mer otrevlig. 

Men eftersom jag vet om det hinner jag oftast hejda mig innan jag trycker på skicka. 

Att tänka efter 2 ggr och försöka förstå vad skribenten menade, är något jag också försökt lära mig successivt, oavsett dagsform. Då minskar risken att man skriver något galet som man känner sig tvungen att försvara sen.

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 19:08:13 följande:
    Om man ser att man tolkade fel kan man säga det. Varför försvara något galet? Däremot kan man förklara varför det blev galet.

"Du skrev att du föraktar fattiga, spottar på rumäner och att jag är en ensamstående hagga, därför skrev jag att jag vill spotta på dig. Det var skrivet i affekt"

Men förlåtelse tänker jag inte be om. 
    Jag ser att en del andra inte förmår ångra en millimeter av vad de skrivit, även om det var skrivet i affekt eller att de missförstått pga att inte ha läst ordentligt. Jag å min sida är inte sämre än att jag kan erkänna om jag misstolkat eller skrivit något i affekt. Men det är något jag successivt lärt mig, efter att sedan 2007 ha varit aktiv på en del diskussionsforum. I början var det Passagen debatt, där nivån ofta var många gånger lägre än här. Som många andra har även jag ofta "reagerat med ryggmärgen" och inte tänkt klart innan jag svarat. Och gör det väl fortfarande ibland. Men man lär så länge man lever.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?