Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag tycker naturligtvis inte att det är "övermaga" eftersom jag frågat två gånger utan att få svar. Du svarar däremot en massa annat som jag inte kunde bry mig mindre om. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-06 01:55:44 följande:
    Är det något som drabbat dig personligen?
    "I" upplevde det som hot att jag en gång, efter att ha tröttnat på den lilla grupp som under en tid kom efter mig i varje tråd, beskrev för henne att jag sett detta och visste hur det hängde ihop. Jag berättade också om mina åsikter kring att antyda saker och vilka stilgrepp såsom att avsluta varje mening med... jag upplever som passivaggressiva...lite hotfullt nästan... 

"I" har i höstas gjort en anmälan av mlg tillsammans med sin grupp efter att jag trollat i en tråd som jag trodde drev med psykisk ohälsa. Hon berättade det för mig eftersom hon tyckte att det var hyckleri när jag försvarade Kaffedraken mot mobbningen som pågick intensivt i hans trådar. Jag har inte sett honom på ett tag nu och hoppas att han mår bättre utanför forumet. Jag har bett om ursäkt för det som hände i den tråden ett par gånger tidigare, vilket varje gång har lett till nya konflikter.

"I" tycker inte att min beskrivning av mig själv som snäll är rättvis, eftersom jag även kan vara elak. Jag har varit elak mot "I" tidigare. "I" kan vara väldigt irriterande.med sina ständiga antydningar. "I" kan inte ta emot min ursäkt och hon har väldigt svårt för när jag försvarar andra, eftersom hon ser varje sådan handling från mitt håll som hyckleri.

"I"s syn på mig är "en gång skyldig, alltid skyldig" och därför brukar "I" göra antydningar i trådar där jag dyker upp. Jag har prövat allt, men har givit upp. På ett sätt förstår jag henne. Jag känner likadant för henne och ett par andra användare som kommit efter mig. 

Det skulle - tror jag - vara bäst att gräva ner stridsyxan men vi är nog bägge lika envisa. Det som mest troligt kommer att hända nu är att "I" använder passiv aggressivitet och antydningar i någon form. Vi får se om jag kan hantera det bra eller inte. Hon har lyckats reta upp mig ordentligt flera gånger tidigare.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-06 09:03:03 följande:
    Ja, det finns många här som tycker de är "goda", men visar sina rätta sidor när de svarar en person de av någon anledning inte gillar. Jag försvarade med Kaffedraken, och fick då en hel skock kvinnor på mig som försökte ursäkta sina beteenden mot honom genom att hävda att KD gör si och så och det finns anledningar till varför han är så illa omtyckt. Så mycket som jag sett har KD:s trådstarter inte varit direkt elaka utan mest konstateranden över hur han upplever kvinnor och deras åldersfascism mot män över 40, varpå de elaka och nedvärderande kommentarerna från vissa kvinnor inte låter vänta på sig.

Det är bland annat behandlingen av KD och andra ensamma olyckliga män som jag reagerat på och en av anledningarna till min trådstart.
    Jag är glad över att Kaffedraken tycks ha kommit på bättre tankar och lämnat mobbarna som älskar honom så för hans trådar. Jag hoppas att Kaffedraken mött någon som förstår honom och möter våren med kärlek. Man kan alltid drömma, och jag har stora drömmar för den goda Kaffedraken som alla rävar har en stark relation till. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-06 09:03:03 följande:
    Ja, det finns många här som tycker de är "goda", men visar sina rätta sidor när de svarar en person de av någon anledning inte gillar. Jag försvarade med Kaffedraken, och fick då en hel skock kvinnor på mig som försökte ursäkta sina beteenden mot honom genom att hävda att KD gör si och så och det finns anledningar till varför han är så illa omtyckt. Så mycket som jag sett har KD:s trådstarter inte varit direkt elaka utan mest konstateranden över hur han upplever kvinnor och deras åldersfascism mot män över 40, varpå de elaka och nedvärderande kommentarerna från vissa kvinnor inte låter vänta på sig.

Det är bland annat behandlingen av KD och andra ensamma olyckliga män som jag reagerat på och en av anledningarna till min trådstart.
    Det är väl klart att man får ett horn i sidan till vissa som behandlar en illa och då inte själv ser någon anledning att visa dem förståelse i längden. Kaffedraken var egentligen mycket mer förlåtande än andra. En gång skrev han i en annan sådan här tråd att han nästan saknade dem som brukade komma in och häckla honom. Jag hoppas verkligen att Kaffedraken har det bättre där han är nu. 
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2023-04-06 22:56:42 följande:
    Är Kaffedraken borta?!

Inte varit superaktiv på sistone, är lite utav en familjelivsperiodare. Skriver ju anonymt ibland också. Annars är det allt för stor risk att jag råkar outa mej själv då jag har svårt att hålla en viss nivå av integritet och att inte avslöja för mycket personligt.
    Ändå får jag ibland själv känslan av att mina anonyma inlägg bara lyser Linnie för dem som är duktiga på skrifttolkning. Kanske bara är i mitt huvud?

Visst kan Kaffedraken vara tröttsam ibland. Men han är ju ändå en stark fl-profil och hade varit tråkigt om han försvunnit helt från forumet.
    Även om delvis OT: Jag har inte sett trådar från Kaffedraken på uppskattningsvis ett par veckor. Jag hoppas att han är kär och galen, eller åtminstone i en intensiv mailväxling med en öm och förstående kvinna. 

För mig lyser inte några anonyma inlägg Linnie. Å andra sidan har jag ingen tydlig bild av dig utöver allmänvänlig. Jag passar på att tacka dig för ditt stöd i min husdröm, även om det är OT. 
  • Fröken Allvar

För mig är det självklart att ingen enbart är snäll. Bevekelsegrunderna för när man tillfälligt upphör i vänlighet eller tillfälligt skjuts ut ur sitt eget rövhål varierar. Att antyda saker utan att kunna ge exempel på var man hämtar sin information är ryktesspridning. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Elva) skrev 2023-04-07 01:15:21 följande:
    Men om nu fjorton personer trycker minus på en tråd du gör och du anser dig utsatt på något sätt. Säger inte det ganska mycket om vad folk tycker om dig härinne? Jag har nämligen inte sett det fenomenet mot någon annan användare här innan. Och jag skulle ju gissa att det inte är utan anledning. FL kanske bara inte är rätt forum för dig?
    Du är då nummer elva som tryckte minus antar jag? Det säger mig att du tycker att jag ska skylla mig själv. Du lägger alltså det som hände och det du deltog i på mig. Det var inte du som skrev det, men jag "söker inte kontakt med diverse män" , inte här, inte någon annanstans, eftersom jag trivs i min relation. Däremot skulle jag gärna ha fler vänner. Där kan jag hålla med dig om att Familjeliv inte tycks vara fullt av goda promenadmatchningar för mig. Då hade fler hört av sig eftersom jag uttryckligen skrivit om min önskan på flera ställen här på forumet. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-07 04:57:56 följande:
    Ingen är enbart snäll, inte jag heller. Mycket beror på dagsform och hur ens dag varit/ är eller hur ens liv tillfälligt ser ut. Själv lackar jag ur när någon jag bemöter vänligt och respektfullt bara fortsätter vada nedlåtande och otrevlig. Då är det svårt att hålla den snälla linjen. Har jag då innan jag skriver även råkat ut för någon otrevlig typ på stan spär det ju på.

Finns flera här på forumet som har uppfattningen om sig själva som goda och snälla människor, men deltar de i en tråd med en medlem de av en eller flera anledningar inte gillar, då är de ofta allt annat än goda och snälla.
    Ja, det är självklarheter egentligen, men du formulerar det tydligt och bra. Jag tror att de allra flesta är goda människor i grunden. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-07 06:17:11 följande:
    Japp.. det finns ett gäng tanter härinne som har ett horn i sidan till oss män. Fast det är ju inte ologiskt att dom sökt sig just till detta forum. Speciellt en som står ut i sin iver att häckla och kasta skit. 

Jag försvarade även jag draken ett par ggr när jag ansåg att dom gått för långt.

Jag anser dock att man får acceptera att det blir lite spretigt i diskussionerna ibland. Det finns ju även vissa som känner sig påhoppade bara för att man har en annan åsikt.
    Det finns absolut en mycket hård ton mellan kvinnor och män här. Bra att du försvarade Kaffedraken. 
  • Fröken Allvar

Jag känner att jag behöver länka till tråden vi refererar till för att det ska vara möjligt för utomstående att göra en bedömning av sanningshalten i några påståenden om mig ovan. 

www.familjeliv.se/forum/thread/82335327-okej-jag-fattar-du-hade-inte-kompisar-i-skolan

Om man vill fortsätta att diskutera den tråden eller det jag ville diskutera i tråden gör man det lämpligast i den tråden, och inte här. Här handlar det om ifall man har behov av att trycka ner andra. 

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?