Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
Det du skriver i första stycket är så som du ser på det, men jag håller inte med dig i det då min upplevelse är en annan. Det du anser är ju din sanning men då vi inte har statistik på det är det också en känsla. Precis som min.
Vem avgör vad som är ont och omoraliskt? Du? Jag? Moral är inte ett svartvitt begrepp, något jag ofta tycker det utmålas som här på forumet.
Är otrohet omoraliskt? Även om den otrogna blivit misshandlad av sin partner i flera år och flytt till en annan hen älskar där personen blir behandlad väl? Är du ond om du bryter kontakten med en förälder eller barn? Är du ond om du vill göra slut med din respektive? Eller kan det behövas mer information om det specifika fallet innan man går på en person?
Vad som är moraliskt eller omoraliskt sätts oftast av samhället inte av individen. En sak bli inte moraliskt bara för att en individ själv tycker det är helt ok. Jag kan tex inte hävda att slå dig i huvudet med en klubba är moraliskt bara för att det är ok enligt min egen personliga uppfattning.
Japp otrohet är omoraliskt eftersom det är svek och lögner. Att en person själv blir utsatt för omoraliska handlingar gör det inte per automatik rätt. I så fall agerar BÅDA parter omoraliskt. 2 fel gör inte ett rätt. Vad man sen känner kring det, om man har mer förståelse förståelse för den ena än den andra är känsloargument, inte faktiska argument.
Du gör precis samma misstag som det Embla är inne på, blandar ihop faktiska argument med känsloargument.