Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 13:04:49 följande:

Inte? Jag upplever tvärtom att det är vanligt förekommande men det kan ju som sagt bero på hur man läser forumet. Bara nu finns en tråd om faderskap där folk genast gått på TS om att hon säkert är en otrogen kvinna och hon fick ta emot rätt hårda ord om det, trots att det ingenstans stod i trådstarten. 

Det är för mig både ett trollande men också ett rätt effektivt sätt på ett forum att få tyst på en tråd eller få en tråd att spåra ur, vilket blir ett extremt fult sätt att använda forumet på. 

Sen är det väl så att många också läser trådar med sin egen livshistoria som filter för texten och svarar utifrån det - det kan ju också förvränga en tråd då två livsöden kan ytligt se lika ut men vara otroligt olika egentligen. Att då inte ta sig distansen att tänka hur mkt det man svarar bara färgas av vad man själv varit med om och inte det som faktiskt står i trådstarten kan ibland, i min erfarenhet, ge att folk blir onödigt hårda i sina svar.

Ja, jag säger inte emot. Jag läser som sagt inte allt, och jag har kanske en tendens att bara lämna en tråd om jag ser att den består av så mycket otrevliga inlägg, så jag lägger det så att säga inte på minnet?

Alla har vi filter. Vi lever alla i åsiktsbubblor. Även om en del filter är grövre och en del bubblor är större än andras. Frågan är bara hur mycket man låter dessa filter och bubblor styra när man bemöter andra människor.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 13:48:54 följande:

Att raljera eller spetsa till är inte mobbing för att någon tar det så. 

I ett sådant här forum är det på ett visst vis. Det kommer inte att förändras till exakt det forumet du vill ha och skulle trivas på. Hur många storebrorsinlägg du än skriver. Sök dig till ett forum som passar dig istället, det lider ju inte brist på dem. 

Hela grejen med att gå in på McDonalds och klaga på att de inte grillar burgarna som på Big Burger istället för att gå just dit är ju generalknas. 

P.S. Den fetaste av alla härskartekniker är att ideligen felaktigt påstå att alla andra använder sig av dem. D.S.

Något vanligt förekommande är nämligen att folk medvetet misstolkar det du skrivit och konfronterar dig med sin egen aktiva missuppfattning. "Du tycker alltså... etc."
    Ja, då saknar de helt enkelt förståelse för det budskap jag syftade på när jag skrev. Då måste jag påpeka detta för att dennes sanning inte helt plötsligt ska häftas till mig. Klart ohederligt argumentationsfel med halmgubbar etc. 

Jag sade inte heller att det är mobbing. Jag sade bara att resonemanget var likt en mobbares, att man lägger skulden på offret som inte 'tål lite skoj'. Det är det där med att jämföra inte är samma sak som att jämställa.

Man kan fortfarande diskutera varför det är på ett visst vis. Att säga 'gå någon annan stans om det inte passar' är även det ett försök att lägga ansvaret på dem som kritiserar.

Nej, det är inte härskarteknik att säga att andra ägnar sig åt detta, när man motiverar vad i andras inlägg är just härskarteknik. I denna tråd är det 'läs vad jag skriver' som jag påpekat är en sådan. Istället för att ge motargument till varför jag har fel, försöker du bara med whataboutism.

Jag håller med om att halmgubbar är ett oskick. Men, möjligheten finn ju att det är man själv som skrivit otydligt och därför kommer ens mening inte riktigt fram.Man behöver därför vara lite ödmjuk även där och inte automatiskt lägga all skuld på den som missförstått det man skrivit, för det är ett lika stort oskick det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 13:46:32 följande:
    Alltså, vill man bli arg och upprörd, ska man delta i diskussioner på Familjeliv, den saken är säker. Jag upprepar nu för andra gången, nej, det är ingen härskarteknik från MIN sida, jag vet väl från vilka bevekelsegrunder jag skriver något, eller är du jag? Finns du i min hjärna och kan se vad jag tänker? Hade jag velat använda härskartekniker hade jag gjort det, men nu är inte jag sådan.

Nu gjorde du mig så upprörd att jag tappade min smörgås med råa falukorvsskivor, ost, tomat och dressing på golvet, så att jag fick kladd på mina strumpor. och även på byxlinningen. Nu får jag ju tvätta pga dig.

Håll en sansad ton tack!
    Bara för att du tycker att du hade goda intentioner när du skrev det, betyder det inte att det inte var härskarteknik.  *Läs det jag skriver' är ett sätt att avfärda och trycka till andra, oavsett om du menade det så eller ej.

Istället för att bli arg på mig, kanske du ska ta till dig detta och inte använda dig av 'läs det jag skriver' något mer.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 15:58:54 följande:
    Om jag önskar att någon ska läsa mer noggrant vad jag skrivit så har jag rätt att begära det, utan att det ska ses som en härskarteknik.

Låt mig ta ett exempel. Tänk om någon hade läst en längre kommentar som DU hade skrivit, men hoppat över en väsentlig del av texten, som faktiskt fick personen att misstolka vad du skrivit, eftersom personen inte fick helheten i kommentaren, då han hoppat över ett stycke. Då blir ju svaret felaktigt, och den som skrivit kommentaren måste då be den läsande att inkludera det stycke han inte läst. För mig är det mycket logiskt, men du verkar stirra dig blind på att leta härskartekniker.
    Det är vansinnigt nedlåtande att förutsätta eller påstå att andra inte läst det man skrivit eller att de saknar läsförståelse. Det spelar liksom ingen roll att man rättfärdigar sina egna otrevligheter med att just jag har rätt till detta, med att jag vet ju både vad jag själv menar och hur den andra personen läst mitt inlägg. Om de då missuppfattar mig är det deras fel, inte mitt.

I sådana lägen svarar inte med ett 'läs vad jag skriver', utan jag upprepar vad jag skrivit och frågar efter om personen har något att säga om det. Eller skriver saker i stil med 'I inlägg #x skrev jag så här ...'

• Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 16:05:36 följande:

Att någon känner sig kränkt/hånad/mobbad är inte definitionen av hån/mobbing, och definitivt inte avsikten i de flesta fall. 

Vissa har ju just den avsikten bara genom att gå in i en tråd med förutfattade meningar i stil med dem du luftar. 

Klart att det är en härskarteknik att märka ord och skriva andra på näsan vad de egentligen gör och menar när de skriver något. Liksom att ropa varg/härskarteknik så fort någon inte uttrycker som man vill eller har en åsikt man inte gillar. 

Ja, jag lägger ansvaret på dig om hur du uppfattar forumet och diskussionerna, vad annars? Du kommer inte att ändra på något med dina inlägg. Om du vantrivs är det ingen som tvingar dig hit. Lägg tiden på ett hitta någonstans du inte blir upprörd över hur andra beter sig.
    Jag tycker faktiskt McDonalds-jämförelsen var utmärkt. 

Återigen, jag sade inte att det var mobbing. Jag sade att resonemanget var liknande det som mobbare använder för att rättfärdiga sitt eget beteende.

Jag har heller inte sagt vad någon annan menar. Jag har argumenterat kring vad som skrivs, inte vad skribenten menar. Det vore ju dumt av mig, för jag kan ju inte veta vad någon menar. Allt jag har att gå efter är det de skriver, och om de två sakerna inte riktigt är samstämmiga, kan man förklara vad man menar på ett mer trevligt sätt, och inte bara förutsätta att de som missförstår gör det med flit, eller är korkade eller inte läskunniga.

Inte heller har jag ropat varg/härskarteknik för att jag inte håller med. Jag såg en person uttrycka sig nedtryckande, och påpekade detta, och jag gav också argument till varför jag ansåg det var en härskarteknik.

Jag har inte sagt att jag blir upprörd över hur andra beter sig.

Hur var det nu med de där halmgubbarna som du enligt egen utsago tycker är ohederligt?

• Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 16:16:30 följande:
    Men sluta nu. Jag tror du väljer att gå på tvärs trots att du förstår vad jag menar. Jag förklarar för dig så tydligt jag kan, men du väljer ändå att dra härskarteknik-kortet. Det går ju inte att diskutera med en person som inte vill förstå.

Jag är övertygad om att flera andra som läser här förstår vad jag menar, så jag kommenterar inte dig mer.
    Ja, om du vill fortsätta med att tycka att det är okej när just du är otrevlig, så får du väl göra det då. Kanske tänker du dig för hur du formulerar dig nästa gång, så att det du skriver inte uppfattas som nedtryckande, speciellt inte som att du faktiskt inte menar att trycka till folk.
  • Embla twopointoh
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 16:34:24 följande:
    Jag anser att bete sig medmänskligt mot någon som beter sig som ett rövhål är naivt och kontraproduktivt för det förstärker bara tron att det är ok att bete sig så.

Att påpeka för någon att den beter sig som ett rövhål går att göra sakligt och koncist utan att gapa och bete sig illa... tex genom att påpeka för personen att den beter sig som ett rövhål. Om personen inte kan tåla det och börjar gapa och bete sig illa så är det i så fall hen som står för tonen.

All slags mänsklig interagerande bygger  på ömsesidighet och andras respekt och förtroende är inget man får gratis utan något som behöver förtjänas. Att sätta folk i fängelse är tex inte humant men man gör det ändå för att markera att det inte är ok att bryta mot de gränser samhället satt. Dvs det finns villkor.

Din länk förklarar bara vad medmänsklighet betyder, det säger absolut ingenting om man förtjänar medmänsklighet av andra när man själv beter sig som en röv.
    Precis detta har vi ju fått exempel på i tråden.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 16:39:15 följande:
    Har precis startat en tråd om bedömning av härskartekniker.
    De olika varianterna av 'läs vad jag skriver' används av vissa i diskussioner just för att trycka ned, för att flytta över hela skulden för missförståndet på den andra parten. Just det här med 'läsförståelse' används alltså både som skam-/skuldbeläggande och som förlöjligande (vilket är två härskartekniker).

Alltså, om du säger att du inte menade det nedtryckande tror jag på dig. Det är inte din avsikt jag försöker argumentera emot, utan hur du uttryckte dig. Jag tycker det är en skillnad mellan dessa två saker.

Visst händer det att jag blir trött ibland när någon uppenbarligen antingen ignorerar saker i inlägget, har läst slarvigt eller misstolkar det jag skriver grovt. Men, man hanterar det inte genom att uppmana personen att läsa inlägget igen. Jag vet ju inte om personen läst slarvigt eller om det kanske är jag som behöver uttrycka mig tydligare. Jag anser att det är bättre att hålla sig saklig (och att be någon läsa igen är oftast inte sakligt), upprepa det man skrivit (kanske med andra ord eller en mer djupgående förklaring) och överlag försöka hålla kvar den goda tonen.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 16:45:06 följande:
    Och då kan man välja att inte fortsätta diskussionen med en sådan person, inte gå på.
    Helt sant. Var någonstans man ger upp är nog dock lite olika, beroende på personlighet (och dagsform).
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:10:03 följande:
    Fast det ser jag nog mer som att vara överdrivet försiktig. Att be någon läsa vad man faktiskt skriver, är ju inte alltid samma sak som att dumförklara någon och inte samma sak som att slänga ur sig invektiv mot någon.

För min del innebär det att jag önskar att ha en diskussion där vi förstår varandra, även om vi är av olika uppfattningar. Jag startade denna tråd för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland direkt elaka mot en trådstartare som kanske bara signalerar ett rop på hjälp, även om denne uttryckt sig på ett klumpigt sätt (inte alla är ju så duktiga på att formulera sig på ett sådant sätt att inte missförstånd uppstår hos läsaren), kanske beroende på ett dåligt mående. Men också nedvärderanden och elakheter som riktar sig mot skribenten som person, på så sätt att man förbiser sakfrågan, eller bara är rent subjektiv i sin bedömning.
    Jag anser att man ska förutsätta att folk faktiskt läser det man skriver. Det är onödigt nedvärderande eller förminskande att insinuera att de på något sätt inte skulle förstå att man läser något ordentligt. Dessutom kan en sådan fråga eller uppmaning tolkas som att man skjuter över skulden för eventuella missförstånd på dem. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det två som kommunicerar, och missförstånd kan ha sitt ursprung hos bägge.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?