• Aviga

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:11:21 följande:
    Javisst, jag kan försöka i alla fall. Ibland när det går hett till i trådar, så kommer folk in och säger ungefär som jag skrev. "Nej nu känner jag att jag måste gå in här för tråden har spårat ur". Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de personerna tycker sig vara bättre/snällare än personerna som diskuterar i heta debatter. Ungefär som en lärare som ska disciplinera den busiga klassen.
    Så du menar att den som startar tråden inte ska ha möjlighet att styra den om den håller på att spåra ur?

Hur gör du i den situationen? Lämnar du bara och låter den flyta iväg åt sitt håll
    och startar ny tråd ?
  • Aviga

Har lite svårt att avgöra vad som egentligen diskuteras här. Har följt tråden men inte känt mig tillräckligt engagerad förrän nu. 

Jag kanske missuppfattar alltsammans men om det nu handlar om hur härskartekniker används för att "trycka ner" sina s.k motståndare så har jag några tankar om det.

Att ord kan såra känner vi nog alla till. Vi vet också att ord kan tjäna som vapen, det är därför inte så konstigt om det blir reaktioner på vad man skriver.

Som jag ser det är det syftet med vad man skriver som kan bli ett problem. Om mina inlägg blir attackerade bara för för att det är jag som skrivit dem tar jag det självklart personligt. 

Det finns även en tendens till att låsa in andras åsikter i kommentarerna. Man kan inte ställa frågor utan att blir anklagad för att ha en viss åsikt. Med andra ord det är inte alla här på forumet som kan föra en diskussion. 

En del vill bara höras så högt och tydligt som bara möjligt. Oftast har de snöat in på en fråga eller ett ämne. Ibland har jag försökt att ta diskussionen på en bättre nivå så att även andra kan få komma till tals. Det är vid dessa tillfällen jag ibland blivit anklagad för att använda mig av härskartekniker. 

Då inställer sig frågan, Är det inte den som tycker sig har den enda rätta åsikten som vill härska och dominera de andra?

• Aviga

Ni har nog rätt i att generositeten inte direkt flödar här på forumet, men jag tycker väl ändå att det finns både trevliga och intressanta bekantskaper att göra här.

Nu har jag väl lite svårt för att jämställa denna typ av kontakt med att fysiskt träffa någon men visst känner jag sympati för några här. 

Har sett att man i vissa trådar nu direkt i tråd starten talar om vilka man inte vill ha in i tråden. Det känns sådär tycker jag, men de får ju faktiskt skylla sig själva och kanske blir det en ögonöppnare för några av dem.

• Aviga

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att mycket beror på VARFÖR man är inne på forumet överhuvudtaget. VAD vill man med sina inlägg och trådar. Vad är SYFTET med det man skriver?  VAD vill man förmedla?

Kanske kan man genom att ställa dessa frågor undvika de värsta 

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?