Inlägg från: Anonym (jadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jadu)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag har länge funderat på samma sak. Det finns ett antal personer som har gjort det till en sport att missförstå med flit och uttrycka sig i extremt nedlåtande ton. Oavsett hur vänligt och sakligt du bemöter dem gör de alltid sitt bästa för att kasta skit och tar på sig offerkoftan när du kritiserar deras uppträdande. Jag tror att de är samma personer som var mobbare under skoltiden och sedan tagit med sig den attityden till vuxenlivet.

• Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-13 16:48:54 följande:
    Själv blev jag anmäld endast för att jag påtalade vissa medlemmars systematiska elakheter, inte minst mot en del ensamma män på forumet, och fick 24h för det. När jag själv anmält ett par kvinnor som kommit med tydliga personangrepp, så har anmälningarna nekats. Detta är inte okej.
    Jag har varit med om liknande. Ibland tror jag att det beror på att vissa som beter sig illa är poppis på forumet och därför kommer undan med nästan vad som helst, medan det är lättare att straffa dem som är mindre populära och inte uppfattas som lika charmiga.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-13 17:07:55 följande:
    Så lär det nog vara. Vissa är vad man skulle kunna kalla "VIP-kunder" på FL och har carte blanche till att bete sig illa. Den som är ny på FL känner ju givetvis inte till detta och inbillar sig kanske att det är högt i tak, när de ser hur dessa beter sig, sedan får de 24h för att endast ha sagt emot någon och undrar då "Vad gjorde jag för fel"?
    Ja, när jag sade ifrån till någon som betedde sig illa mot mig fick jag inlägget bortplockat, fastän jag bara kritiserat beteendet utan att använda några fula ord. Personen jag kritiserade fick dock inga påföljder alls. Man känner sig verkligen tilltryckt när man inte får ge svar på tal.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 04:05:03 följande:
    Det har jag med bevittnat, KD uttrycker sig på ett visst sätt angående kvinnor och då tror de att alla som uttrycker sig på liknande sätt är KD. Som att de tror att han skulle vara ensam om att vara som han är på forumet. För övrigt har jag reagerat starkt på hur vissa gaddar ihop sig mot honom och bland annat därför skrev jag trådstarten.
    Jag ska erkänna att jag ibland stört mig lite på honom. Han är dock mer harmlös än de som trycker ner andra genom att uttrycka sig otrevligt i långa haranger mot dem som på minsta sätt ifrågasätter dem.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-15 07:55:08 följande:
    Det finns såklart folk som stör sig även på dig och dina åsikter. Vi är alla olika och har olika perspektiv. Sen finns det ju dom som även håller med dig.

Det jag menar är att KD är långt ifrån ensam. Jag sympatiserar delvis med hans åsikter, men bara delvis. Det finns många därute som gör det, men här på forumet så är det många som verkar tro att om man har en åsikt kring KDs ämnen så är det han. Det bara måste vara så i deras värld.

Att ha andra åsikter är en sak, men när man tar till fula grepp som att medvetet missförstå och på ett långsökt sätt tillskriva andra åsikter som de inte uttryckt är en annan sak.

Vi kan ta ett påhittat exempel:

A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
    B: Så du ser ner på dem som gillar andra färger? Det låter som om du är rasist eftersom du dömer folk efter färg.
    A: Nej, var fick du det ifrån? Jag har inte uttalat mig om andras smak.
    B: Nej, men det märks ändå att du har en nedlåtande syn på andra människor. Jag tycker synd om dem som har människor som tänker som du i sin närhet. Vad har de som har röda kläder på sig gjort dig?
    A: Nu får du sluta med de här dumheterna. Det är så lågt så det finns inte att du kallar mig rasist bara för att jag skriver om min favoritfärg. Har du ingen som helst skam i kroppen?
    B: Oavsett vad du påstår visar det du skriver vad du har för syn på andra. Det är egentligen för jävligt att jag måste tillbringa min tid med att diskutera med såna som dig och jag kommer att anmäla dina inlägg.

• Anonym (jadu)
    nihka skrev 2023-04-15 15:30:09 följande:
    Klart det är i någon mån nedlåtande att kommentera någons läsförståelse. Jag gör det själv in emellan, kanske inte särskilt för att trycka ner någon utan för att man bara inte orkar i längden, men det har oftast den effekten ändå. Jag jobbar inte som speciallärare här och är inte skyldig att förklara in absurdum när folk misshandlar språket men det kan likt förbannat uppfattas som otrevligt att inte ta den typen av hänsyn.

Visst förekommer det att människor "medvetet missförstår", men om man anser sig ofta vara utsatt för det kanske man ska fundera. Varför är det fel på alla andra som inte uppfattar det du skriver som du vill? Varför kan det inte vara fel på ditt sätt att välja ord eller formulera dig? Det finns signalord och om du använder dem spelar det ingen roll vad du skriver för övrigt och "en enda mening" kan vara fylld av signalord som antingen avslöjar en bakomliggande syn eller är resultatet av bristande språkkunskaper.
    Jag anser mig inte att det är många människor som ständigt missförstår mig medvetet, men det finns ett par medlemmar som har satt det i system att tillskriva andra åsikter de inte har, och jag vet att det är fler än jag som reagerat på detta.

När jag har råkat ut för detta har jag varit noga med att förtydliga att jag inte tycker det som de påstår, men de har inte tagit till sig detta utan envisats med fortsatta misstolkningar.
  • Anonym (jadu)

Jag ska kanske tillägga att jag förstår att inlägg tas bort om de innehåller tillmälen som idiot, pucko eller liknande. Men när så inte i fallet utan de bara är formulerade i lätt irriterad ton av någon som till slut tappat tålamodet efter att ha fått flera nedlåtande svar fulla av fantasifulla feltolkningar på sakligt skrivna kommentarer, då är det inte konstigt att man känner sig orättvist behandlad.

• Anonym (jadu)
    nihka skrev 2023-04-15 17:17:26 följande:
    Så du känner dig missförstådd och går därför på personen du anser missförstår dig och känner dig orättvist behandlad när det slår tillbaka mot dig.

Kan du ge ett konkret exempel på detta?
    Jag tror inte att det är tillåtet att skriva exakt vad det handlade om eftersom det det då skulle gå att identifiera den medlem jag syftar på.

Jag kritiserade personens diskussionsstil utan att gå till direkt personangrepp. Detta borde inte vara något konstigt eftersom det sker dagligen i forumet utan att inläggen tas bort. Och jag använde mig som sagt inte av skällsord som idiot eller liknande utan förklarade helt enkelt att jag tyckte personen betedde sig elakt.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:17:09 följande:
    Jag jobbar hela tiden på att förbättra mig och bemöta även otrevliga skribenter genom att försöka visa dem mer respekt än vad de visar mig. Tyvärr är det som att vissa mest är ute efter att träta och bråka och då blir vidare konversation meningslös. Tycker inte heller att man ska behöva överanalysera sig själv och det man skriver, särskilt när det blir uppenbart att andra inte gör det.

Vi är nog många som har "en bakomliggande syn" och den som säger att han är fri från förutfattade meningar och fördomar, ljuger både för sig själv och andra.

Människors beteenden grundar sig så gott som alltid på något i deras förflutna eller deras nuvarande livssituation. Det är väl inte alltid man känner för att vara den där överdrivet glada och toleranta personen. Vi har också alla bättre och sämre dagar som färgar vårt beteende gentemot andra.
    Jag anstränger mig också verkligen för att inte sjunka till samma nivå som de som är otrevliga mot mig, men ofta är det uppenbart att de är oförmögna att föra en seriös diskussion, och då tröttnar man till slut. Jag tycker dock inte att det är ok att bete sig hur som helst bara för att den andre började, men man måste få säga ifrån när man känner sig orättvist behandlad.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:23:21 följande:
    Känner så väl igen det. Ibland hjälper det inte heller att försöka förklara på ett pedagogiskt vis. De placerar ändå in en i ett fack. Felet dessa ofta gör är att tro att de är bättre och/eller godare människor. Men i min värld bör en människa som ser sig som bättre och godare än andra bevisa det på flera plan.
    Ja, konstigt nog brukar de som beter sig så uttryckligen utge sig för att vilja främja förståelse och medkänsla, vilket gör det hela värre eftersom de hycklar.
  • Anonym (jadu)
    nihka skrev 2023-04-16 08:14:02 följande:
    Sa du att personen var elak eller att det den sa var elakt? Dessutom om fokus har glidit ifrån sakfrågan och ligger på person eller inte rör sakfrågan alls utan bara handlar om person kan det ställa till det.

Så fort man börjar prata om andra personer balanserar man på slak lina.
    Jag sa att personen betedde sig otrevligt och nedlåtande. Och denna person började prata om mig men fick inte inlägget borttaget.
  • Anonym (jadu)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:08:56 följande:
    Huvudet på spiken!

Oförmåga att skilja på sak och person är en av de främsta orsakerna till att stämningen blir hätsk i diskussioner, eftersom en del tar allt som inte är medhåll som angrepp på deras person.
    Ja, och en del projicerar denna oförmåga på andra. Det tar sig uttryck i att när de inte klarar av att föra en principiell diskussion anklagar de motdebattören för att ta åt sig och börjar ställa frågor om dennes personliga förhållanden i stället för att lägga fram argument i sak.
  • Anonym (jadu)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-18 08:37:18 följande:
    'Offerkofta', 'nu blev du provocerad', 'någon tog uppenbarligen åt sig' och liknande är typiska exempel på detta, som vi också sett i tråden.
    Eller "har du någon diagnos?" Påståenden om diagnoser är något folk kastar ut sig lite hur som helst nuförtiden så fort de stör sig på någon.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?