nihka skrev 2023-04-15 15:30:09 följande:
Klart det är i någon mån nedlåtande att kommentera någons läsförståelse. Jag gör det själv in emellan, kanske inte särskilt för att trycka ner någon utan för att man bara inte orkar i längden, men det har oftast den effekten ändå. Jag jobbar inte som speciallärare här och är inte skyldig att förklara in absurdum när folk misshandlar språket men det kan likt förbannat uppfattas som otrevligt att inte ta den typen av hänsyn.
Visst förekommer det att människor "medvetet missförstår", men om man anser sig ofta vara utsatt för det kanske man ska fundera. Varför är det fel på alla andra som inte uppfattar det du skriver som du vill? Varför kan det inte vara fel på ditt sätt att välja ord eller formulera dig? Det finns signalord och om du använder dem spelar det ingen roll vad du skriver för övrigt och "en enda mening" kan vara fylld av signalord som antingen avslöjar en bakomliggande syn eller är resultatet av bristande språkkunskaper.
Jag anser mig inte att det är många människor som ständigt missförstår mig medvetet, men det finns ett par medlemmar som har satt det i system att tillskriva andra åsikter de inte har, och jag vet att det är fler än jag som reagerat på detta.
När jag har råkat ut för detta har jag varit noga med att förtydliga att jag inte tycker det som de påstår, men de har inte tagit till sig detta utan envisats med fortsatta misstolkningar.