Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-05 21:11:25 följande:
Jag tror att det kan vara så här;
När vi är i ett förhållande och våra referensramar är relativt lika så har vi inga problem, instinktivt vet vi var gränserna går så att ens partner inte behöver oroas.
Om däremot parternas referensramar skiljer sig åt behöver man jobba på att hitta en medelväg där båda kan känna sig bekväma.
Om ett förhållande baseras enbart på den enes referenser som den andre inte accepterar, då är det problem!! Då är det nog bäst att bryta
Med detta sagt så utesluter jag inte att otrohet kan ske i de bästa förhållande och något som vi måste lära oss att hantera. Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar eller så gör vi klart för varandra att vi inte kan fortsätta.
Jag tror inga förhållanden är immuna mot otrohet.
Jag vet av erfarenhet att man kan förlåta, man kan gå vidare med förhållandet efter en otrohet.
Fast om man har så extremt olika referensramar varför går man få öht in i en exklusiv relation när man vet mycket väl vilka referensramar som gäller kring trohet?
Och hur ska man kunna hitta en bra kompromiss om man inte är ärlig med sina önskemål och referensramar?
Japp, faktum är att det verkar vara väldigt poppis med otrohet även i bra relationer för om man ska tro enkäter som gjorts så verkar ju inte problem i relationen vara den vanligaste anledningen till otrohet utan spänning och ombyte. Så det kan absolut ske i den bästa av relationer. Dock tycker jag du generaliserar lite väl när du skriver att "Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar". Jag menar visst alla människor gör misstag men alla gör absolut inte samma SLAGS misstag och alla slags misstag går kanske inte att likställa med varandra. Jag tror tex inte man kan säga att råka tvätta sin partners favorittröja i 90 grader är samma sak som att råka knulla sin partners syrra. Vissa misstag är betydligt större än andra och allt går inte alltid att förlåta.
Ja det går säkert att gå vidare tillsammans efter en otrohet, men det hänger inte bara på att den som blivit bedragen kan förlåta, det bygger lika mycket på att den som bedragit kan göra sig förtjänt av en andra chans. Att förlåta en person som varken ångrar sitt "misstag" eller gör ett dugg för att förtjäna en andra chans tror inte är att rekommendera. Sen ska man heller inte glömma att gå vidare tillsammans efter en otrohet och att gå vidare tillsammans efter en otrohet och vara lyckliga inte behöver vara samma sak, Det finns många som blir kvar för barnens skull eller av ekonomiska skäl.