Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Anonym (Sanningen) skrev 2023-04-04 15:53:56 följande:

Jag är inte otrogen mot min partner (inte mot min nuvarande) och jag tror inte att hon är otrogen mot mig (men med sannolikhet som gränsar till visshet så har hon varit otrogen tidigare i livet).

Men jag har hemligheter,
    jag undanhåller hela eller delar av sanningen ibland,
    och det händer att jag ljuger.

Självfallet förutsätter jag, och jag tror mig veta, att min partner bemöter mig på samma sätt, eller åtminstone på ungefär samma sätt.
    Det finns inte på min karta att hon aldrig skulle ha ljugit eller undanhållit något under våra 15 år tillsammans.

Ingen av oss kräver 100,0% transparens och ingen av oss kräver att bli informerade om precis allt i minsta detalj.
    Den som kräver det av en annan människa anser jag ha störda krav.

T ex så är jag helt övertygad att hon har sexuella fantasier i samband med att hon tillfredsställer sig själv, eller i andra sammanhang.
    Och att det är fantasier som hon inte delar med mig, åtminstone inte i alla detaljer.
    Jag vet att hon ibland läser erotiska berättelser, även porriga noveller. Hon redogör inte för mig vilka detaljer i dessa som hon gillar mest och som gör henne kåt.
    Om jag skulle kräva av henne att hon redogör för sina fantasier, och vilka detaljer i sexnoveller som gör henne kåt, så är jag rätt säker på att hon inte till 100,0% skulle berätta alla detaljer för mig.
    Till stor del tror jag att orsaken till varför hon skulle välja undanhålla vissa detaljer skulle vara för att inte göra mig ledsen och för att inte negativt påverka vårt förhållande.
    Ett bra och mycket omtänksamt val av henne tycker jag!

Ungefär på samma sätt ser jag på mitt eget porrsurfande. För mig betyder det visuella mer än det intellektuella. Porrsurf och visuella intryck, videos och foton, betyder mycket mera för mig än fantasier och skrivna sexnoveller.

Jag respekterar att hon gillar det mer intellektuella och jag förutsätter att hon accepterar att jag mer gillar det visuella.

Hon och jag har absolut inte kommit överens, inte avgivit några löften, om vilka fantasier som är ok och vilka detaljer i fantasier som är ok respektive inte ok.
    Vi har inte diskuterat och inte givit varandra några löften om vilken/vilka personer som är ok eller inte ok att fantisera om eller vilken typ av sexnoveller som är ok att läsa.
    Vi har inte heller kommit överens om ifall det är ok eller inte ok att porrsurfa, och i så fall vilken typ at foton eller videos som är ok eller inte ok att titta på.
    Jag är helt övertygad att det är bättre för henne och får vårt förhållande att hon slipper veta exakt när och hur mycket jag porrsurfar och exakt vad det är jag tittar på. Jag tycker att det är omtänksamt av mig att i dessa sammanhang inte informera henne om alla detaljer.

Och att undanhålla att man glömt köpa bröd är ju såklart samma sak som att undanhålla att man knullat grannen...Drömmer
  • Anonym (jag)
    Tukt skrev 2023-04-04 17:02:56 följande:
    Utgår man från resonemangen i trådarna på Familjeliv så tycks det mer skapa konflikt. Man tenderar i stället hamna i en diskussion vad otrohet är, i stället för att prata om de verkliga problemen. 
    Ordet i sig är så värdeladdat att när man tar det som vapen i en diskussion, så låser det sig direkt.
    Fast vad är "det verkliga problemet" enligt dig?
  • Anonym (jag)
    Tukt skrev 2023-04-04 17:07:29 följande:
    Går ja, men i praktiken ofta något annat. 
    Japp men det blir så för att folk VÄLJER det och sen skyller det på relationen.
    Men det betyder ju inte att det finns en direktkoppling mellan relationsproblem och otrohet.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 18:13:49 följande:

Fast man utgår ju från sina egna gränser och normer. 

Men om man ska skriva en bok om företeelsen måste man först definiera vad man resonerar kring. 

Precis som man borde göra i varje diskussion i ämnet. Här, exempelvis, sitter folk hela dagarna och diskuterar förbi varandra med sin egen definition av ett begrepp. Konsekvensen är att diskussionen aldrig rör sig i någon riktning, den bara pågår. Samma personer vädrar samma åsikter i ett försök att få alla andra att få samma värderingar. 

Precis som Ahola. 

Nope, normer sätts inte av var och en som det passar en själv förstunden, normer sätts av samhället. Det blir inte ok att göra som man vill mot andra bara för att man själv tycker det är ok.

Nej här sitter folk och diskuterar begrepp som redan är satta för länge sen men som vissa med alla medel försöker förneka existerar för att det inte riktigt lirar med hur de agerat och hur de vill se på sig själva. 

Givetvis blir diskussionerna väldigt bisarra, det blir det alltid när självklarheter förnekas och ska förklaras 150 ggr, det blir lite som att försöka förklara för ett litet barn varför det inte är ok att kasta sand i ansiktet på kompisar. Nivån blir väldigt låg.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 18:51:39 följande:

Spännande hur du tycker att just DINA referensramar utifrån din självkänsla skulle vara normalt funtat. 

Well, enligt följande studie skulle ca 50% i Norden helt enkelt inte vara "normalt funtade" med ditt resonemang. 

www.rfsu.se/globalassets/pdf/kadiskollen-2016.pdf 

Nope det är inte MINA referensramar, trohet ÄR norm för exklusiva relationer. För vill man inte vara exklusiv så går man väl inte in i en exklusiv relation? Redan där gjorde man väl valet för vilka ramar som skulle gälla.

Hur tror du man skiljer på människor med personlighetsstörningar från normala människor? Enkelt, normala människor har liknande värderingar och beteende och människor med personlighetstörningar har värderingar och beteende som skiljer sig starkt från mängden.

Hur många av dessa 50% tror du är öppna mot sin partner med vad de gör? Inte så många va? Och om de gör saker i smyg så tyder väl det på att de fattar mycket väl att de gör fel, och om de förstår att de gör fel så har de ju inte så olika referensramar. För hade de haft helt andra referensramar och tyckt att de gjorde rätt så hade de ju inte smugit med det.

Hur många av dessa 50% tror du skulle vara ok med att deras partner betedde sig mot dem som de gör mot sin partner? Ganska få va? Så mao verkar dessa personer inte alls ha så olika referensramar för sina relationer, de verkar bara tycka att de själva kan gå utanför ramarna som det passar dem men alla andra ska givetvis hålla sig inom ramarna.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 19:06:00 följande:
    Problemet här ligger inte i någon relation, det ligger hos dig och din självkänsla. Det kan inte en partner fixa genom restriktioner. Att begära att någon annan hela tiden ska tänka igenom ditt scenario innan de talar med någon är djupt narcissistiskt och rent skruvat. Det finns ju inte ett uns av omtanke för din partner om du framhärdar detta.
    Nej det är det absolut inte för när du medvetet gick med på att ha en exklusiv relation med någon så visste du vilka restriktioner som gällde och vad som förväntades av dig.

Om du gick in i en sån relation utan att ha för avsikt att hålla dig till gränserna så det det DIG det är fel på inte din partner, för du har du lurat din partner att tro att du ville ha en exklusiv relation med de restriktioner som det innebär när du inte ville det och din egen falskhet kan du ju knappast skylla på att din partner.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 20:20:23 följande:

Du påstod att man inte var "normalt funtad" om man inte ansåg att sexchat var otrohet. Undersökning visar att ca 50% av de tillfrågade inte tyckte det. 

Resten orkar jag inte ens läsa. Att börja dra in personlighetsstörningar i ett helt eljest resonemang tyder bara på just det. 

Du har mental flexibilitet som en gråsten. Att tjafsa med dig är ett slöseri med tid och resurser, så jag får be dig igen att inte dra in mig. Som jag måste varenda gång jag skriver något på det här forumet. 

Japp, eftersom SEXtjatt är en form av sex och sex med andra är inte accepterat i ett exklusivt förhållande så är det ganska rimligt att anta att man nog inte är riktigt rätt i skallen om man inte förstår att ens partner skulle kunna klassa det som otrohet.

Om man däremot fattar att ens partner inte skulle gilla det men skiter i det och gör som man vill ändå i smyg så är man förmodligen normalbegåvad rent intelligensmässigt men gravt handikappad rent moraliskt.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 20:20:23 följande:

Du har mental flexibilitet som en gråsten. Att tjafsa med dig är ett slöseri med tid och resurser, så jag får be dig igen att inte dra in mig. Som jag måste varenda gång jag skriver något på det här forumet. 

Om mental fexiibilitet innebär att tycka det är ok att svika, ljuga och manipulera andra mäönniskor så är jag gladeligen oflexibel. 

Men det är ändå intressant att läsa hur moraliskt störda m'nniskor ser på sig själva. Man är inte en falsk och manipulativ skithög, man är bara "flexibel"... intressant.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Sanningen) skrev 2023-04-05 09:11:06 följande:
    Ömsesidigt förtroende och en ömsesidig respekt
    byggs inte genom en inskränkt rörelsefrihet.

En konsekvens av svartsjuka är försök till kontroll och dominans över sin partner.
    Och förtroende och respekt vinner man inte genom att kräva oinskränkt rörelsefrihet. Inget förhållande i världen är totalt helt fri, umgås man med andra människor så finns alltid gränser att förhålla sig till.

En konsekvens av gränslöshet är just bristande förtroende och respekt.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-05 12:00:31 följande:

Det faktiskt autistiskt att människor som har andra gränser än en själv definieras som gränslösa. De har givetvis gränser, bara olika eller annorlunda. Återigen ett totalt navelskådande och narcissistiskt synsätt och uttryck.

Jag har inte sett det användas på samma sätt som här i andra forum, där det pubertalbrölas i var och varannan mening av frigida incels som vill få världen att anpassa sig deras pojkrumsdrömmar. 

Men om du tycker att ett monogamt förhållande har "autistiska gränser" varför ger du dig medvetet in i en sån relation? Du valde ju det fullt medveten om gränserna, och då blir det ju oerhört fjantigt att gnälla över det och  använda det som ursäkt för svek och lögner.

Om du nu misstrivs så i din relation varför tar du inte upp det med din partner istället för att fega runt bakom ryggen?
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen