• snedtak

Är det smart att köpa 100 år gammalt hus

Jag föredrar gamla hus framför nya, så jag tycker inte att man ska låta bli att köpa bara för att det är friskrivningklausul. Är det tex. ett dödsbo som säljer är det standard med friskrivningsklausul. Jag hade tagit hjälp av en besiktningsman och gjort en besiktning inför köpet om ni vill ha det, även om det inte går att få en besiktningsklausul i kontraktet.

För att lära sig mer om hus tipsar jag om forumet byggahus.se som är jättebra för att läsa om hus-relaterade ämnen och lära sig nya saker.

Om huset är 100 år gammalt behöver du räkna med att källaren inte är boyta, utan att den kommer vara "en källare". Är det väldigt blött behövs kanske en omdränering, men det är inte säkert att omdränering och isolering är en prioritet. Det viktiga är att det yttre skalet på ett hus är i bra/OK skick -  tak, fasad och fönster. I nästa steg är det bra om badrum och kök är i bruklig skick (framförallt badrum för att minska risk för vattenskador). En duschkabin kan däremot vara en kortsiktig billig lösning. Andra viktiga saker som man behöver kolla skicket på i ett gammalt hus är värmesystemet, el och ventilation.

Svar på tråden Är det smart att köpa 100 år gammalt hus