Det beror väl helt på vad ni vill ha? Är husets läge bra, prisnivån rätt, tomten vad ni vill ha och driftkostnader vad ni tänkt er så skulle jag inte backa bara för att det är gammalt. De gamla trähusen (gissar att det är ett trähus?) har sina för- och nackdelar, precis som alla hus.
Har haft hus från 30-, 50-, 60- och 70-talet, och helt nybyggt. Mitt föräldrahem är från 60-talet och fortfarande kvar inom familjen. Ett extremt praktiskt hus, tegelfasad, garderobsväggar i alla rum, stort uppvärmt dubbelgarage. Mitt syskon tog över och i stort sett de enda stora saker som är gjort sen -67 är byte av tak med ca 20 års intervall (platt asfaltstak), kök och badrum 1 gång, och byte av alla fönster till 3-glas (fönstren var av skitdålig kvalitet). Med 60-tal får man också passa sig för blåbetong/radon.
Det nybyggda huset hade mycket sämre förvaring, små förråd och enbart carport. Väldigt liten och låg vind. Sovrummen var rätt små och det var fönster överallt så svårt att få in garderober. Driften var enkel, okomplicerad och billig med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Det enda vi behövde göra på drygt 10 år var att måla om fasaden (träfasad). Tråkig men praktisk tomt med gräsmatta.
Vi bor nu i ett 30-tals så det är inte riktigt 100 år men gammalt. Bästa huset enligt mig. Stor råkällare med gott om plats för förvaring. Råvind också, stor. Garage, ouppvärmt visserligen men ganska stort. Bergvärme så även om det antagligen blåser en del genom både väggar och fönster (original, fint skick) så är uppvärmingen helt ok. Fin, stor uppvuxen trädgård. Stort hus med stora rum åt alla barn. Jag gillar att fixa och det finns alltid något att fixa, målar/kittarjust nu om några av fönstren.
Så tänk igenom vad ni vill ha.