Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer
Konstiga svar du fått men är inte förvånad. Idag är konsumtionen på helt galna nivåer och till och med folk som inte borde ha råd lyxkonsumerar som idioter. Få som har ett sparkapital värt namnet, tro mig jag har banktjänsteman i familjen. Sen när det kommer tuffare tider ska staten rädda alla idioter med diverse kompensationsåtgärder. Det har hittills inte lönat sig att vara ekonomisk men är ganska trygg med att det kommer tuffare tider framöver. Det är fruktansvärt tragiskt att se barnens nonchalans efter att de fått saker. De är aldrig glada och nöjda några längre stunder.
jag tänker att du gör ett val och står för det. Du ger dina barn och dig något som är värt mer i längden, tid. Tro mig, man kan prata med sina barn och förklara varför man gör som man gör. Jag är inte heller konsumtionsmänniska, barnen har det de behöver och får lära sig spara och längta efter saker. Vi gör en stor aktivitet per år, resa i eller utanför Sverige och syftet är att umgås.
Något mina ungdomar uppskattar är att vi varje lördag antingen har bjudit hem släkt och vänner eller är bortbjudna till släkt och vänner. Att umgås och ha kul tillsammans är värt väldigt mycket mer än att få sitta en och en i varsitt rum eller i samma rum men glo på en padda eller telefon.
Stå för det du vill, du kommer anpassa dina val efter vägen och det kommer gå hur bra som helst.