• NorthK

    Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer

    Vill gärna diskutera detta då jag funderar mycket på det själv!

    För två år sedan separerade jag och barnens pappa. Barnen är idag 8 och 4 år. Innan vi separerade levde vi med stora inkomster och stora utgifter. Bodde i ett stort, fint hus, ny bil, åt dyr mat, reste mycket, konsumerade för mycket.

    Efter separationen insåg jag ganska snart att jag inte vill leva så längre. Jag har alltid varit högpresterande med stressigt jobb och lite tid, men känner att jag vill skala ner på jobb, prylar, konsumtion för att få mer tid med mina barn. Leva enklare.

    Min exman fortsätter på samma bana som innan. Han köper prylar till barnen så det sprutar ur öronen på dom, lägger stor vikt vid att konsumtion är ett bevis på framgång vilket han för över på barnen.

    Jag inser ju att han måste få göra som han vill, men känner mig lite stressad över att barnen (i alla fall äldsta) uttrycker att ?pappa köper mer saker?, ?hos pappa får vi titta på youtube?, ?hos pappa fick vi det här och det här? osv. 

    Jag inser också att detta troligtvis kommer att bli en större diskussion när barnen blir större och jag känner mig rädd för att jag ska bli den tråkiga mamman. Ja, kanske till och med lite rädd för att dom ska välja bort mig pga att jag är mer sträng och säger nej till konsumtion, våldsspel, nya kläder (tex)

    Hur ska man förhålla sig till att barnen får så olika uppväxt hos oss båda? 


    Jag känner inte att det är till särskilt stor tröst att dom kanske ?tackar mig när dom blir vuxna?, jag vill ju bibehålla vår relation här och nu trots att jag är den ?tråkiga föräldern?!

    Ska tillägga att jag har en jättefin relation med barnen, men dålig relation till pappan. Detta är inget jag känner att jag kan diskutera med honom tyvärr?

  • Svar på tråden Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer
  • Anonym (Anna)

    Finns inte mycket du kan göra, tror inte det hjälper att prata med honom. Fortsätt med ditt sätt och satsa på att göra saker tillsammans med barnen. Ju äldre barnen blir desto mer förstår dom och jag är säker på att dina barn kommer att uppskatta ditt sätt även om det också är kul med prylar. 

  • Anonym (Ärlighet)
    NorthK skrev 2023-03-28 21:22:14 följande:
    Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer

    Vill gärna diskutera detta då jag funderar mycket på det själv!

    För två år sedan separerade jag och barnens pappa. Barnen är idag 8 och 4 år. Innan vi separerade levde vi med stora inkomster och stora utgifter. Bodde i ett stort, fint hus, ny bil, åt dyr mat, reste mycket, konsumerade för mycket.

    Efter separationen insåg jag ganska snart att jag inte vill leva så längre. Jag har alltid varit högpresterande med stressigt jobb och lite tid, men känner att jag vill skala ner på jobb, prylar, konsumtion för att få mer tid med mina barn. Leva enklare.

    Min exman fortsätter på samma bana som innan. Han köper prylar till barnen så det sprutar ur öronen på dom, lägger stor vikt vid att konsumtion är ett bevis på framgång vilket han för över på barnen.

    Jag inser ju att han måste få göra som han vill, men känner mig lite stressad över att barnen (i alla fall äldsta) uttrycker att ?pappa köper mer saker?, ?hos pappa får vi titta på youtube?, ?hos pappa fick vi det här och det här? osv. 

    Jag inser också att detta troligtvis kommer att bli en större diskussion när barnen blir större och jag känner mig rädd för att jag ska bli den tråkiga mamman. Ja, kanske till och med lite rädd för att dom ska välja bort mig pga att jag är mer sträng och säger nej till konsumtion, våldsspel, nya kläder (tex)

    Hur ska man förhålla sig till att barnen får så olika uppväxt hos oss båda? 


    Jag känner inte att det är till särskilt stor tröst att dom kanske ?tackar mig när dom blir vuxna?, jag vill ju bibehålla vår relation här och nu trots att jag är den ?tråkiga föräldern?!

    Ska tillägga att jag har en jättefin relation med barnen, men dålig relation till pappan. Detta är inget jag känner att jag kan diskutera med honom tyvärr?


    Stå för din livsstil och respektera din exmans livsstil. Det är inte fel att konsumera mycket och inte heller fel att konsumera lite. Du behöver förklara att du och din exman lever på olika sätt.

    Sedan är det inte särskilt troligt att dina barn kommer att tacka dig för din livsstil. Konsumtion är norm och det som vanligtvis uppskattas, i synnerhet av unga.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-03-28 21:35:08 följande:
    Stå för din livsstil och respektera din exmans livsstil. Det är inte fel att konsumera mycket och inte heller fel att konsumera lite. Du behöver förklara att du och din exman lever på olika sätt.

    Sedan är det inte särskilt troligt att dina barn kommer att tacka dig för din livsstil. Konsumtion är norm och det som vanligtvis uppskattas, i synnerhet av unga.

    Håller inte med dig. Många unga idag mår dåligt, och de som mår sämst har ofta inte bra relation med sina föräldrar, de spenderar väldigt lite tid med vuxna. Däremot saknar de inte prylar. 


    Har en släkting som jobbar med ungdomar som mår dåligt. Många barn och ungdomar vill ha gränser, föräldrar som bryr sig och lägger sig i. 

  • Fröken Allvar

    Konsumtion går till viss del i arv, så det sätt du hanterar konsumtion kommer att göra ett avtryck i barnen. Sedan kan du inte avgöra hur det avtrycket blir.

    Jag var själv länge superförsiktig med pengar pga uppväxt och blir även extremt stressad när jag inte har dem eftersom det fanns en tid då jag hade mycket låg inkomst omväxlande med medelinkomster under många år. Första gången jag hade medelinkomst kom en period då jag överkonsumerade sådant jag tidigare hållit igen på.

    Balans är bäst. Visa barnen det och låt dem göra sina egna val. Men klart de kommer tycka det är roligare att konsumera här och nu. Att tro något annat är att skjuta sig i foten. 

  • Anonym (k)

    De mår knappast dåligt för att de har prylar , utan att de har till exempel dåligt relation till sina föräldrar.
    Man kan bry sig , sätta gränser oavsett man köper prylar eller ej.

    Det finns om barn som saknar prylar som också mår dåligt.


    Anonym (Anna) skrev 2023-03-28 21:40:12 följande:

    Håller inte med dig. Många unga idag mår dåligt, och de som mår sämst har ofta inte bra relation med sina föräldrar, de spenderar väldigt lite tid med vuxna. Däremot saknar de inte prylar. 


    Har en släkting som jobbar med ungdomar som mår dåligt. Många barn och ungdomar vill ha gränser, föräldrar som bryr sig och lägger sig i. 


  • Anonym (Mc)

    TS valde en högpresterande och välbärgad man som konsumerar mycket, som även TS gjorde tidigare. Nu när ni separerat och TS kommit på andra tankar och helt plötsligt vill rädda miljön, så vill TS att även exet anammar detta?

    Känns föga troligt att du kommer ha den påverkan på honom. Barnen kommer klara sig fint oavsett. Barn har blivit bortskämda förr utan större problem.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (k) skrev 2023-03-28 21:50:51 följande:

    De mår knappast dåligt för att de har prylar , utan att de har till exempel dåligt relation till sina föräldrar.
    Man kan bry sig , sätta gränser oavsett man köper prylar eller ej.

    Det finns om barn som saknar prylar som också mår dåligt.


    Nej, de mår inte dåligt för att de har prylar. De mår dåligt för att föräldrarna ersätter tid med prylar. 


     

  • Anonym (upplevelser)

    Kan du "kompensera" avsaknaden av prylar hos dig med tid och upplevelser? Åka luftballong, bowla, turridning, resa nånstans? Det uppskattas ofta av barn och ger minnen för livet :) Plus kul för dig!

  • Anonym (k)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-28 21:59:48 följande:

    Nej, de mår inte dåligt för att de har prylar. De mår dåligt för att föräldrarna ersätter tid med prylar. 


     


    Ja , men man kan strunta i sina barn samt inte köpa de prylar och ge de båda tid samt prylar.

    Prylar är ej relavanta i sig.
  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Honom kommer du ju inte kunna påverka. Men måste du bli den tråkiga bara för att du inte köper prylar? Gör roliga saker med dom. Ta ett tält och gå ut i skogen. Paddla kajak. Vandra i fjällen? Åk pulka. Låna en båt? Finns ju massor med saker som inte kostar en massa pengar.

  • Anonym (på)
    NorthK skrev 2023-03-28 21:22:14 följande:
    Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer

    Vill gärna diskutera detta då jag funderar mycket på det själv!

    För två år sedan separerade jag och barnens pappa. Barnen är idag 8 och 4 år. Innan vi separerade levde vi med stora inkomster och stora utgifter. Bodde i ett stort, fint hus, ny bil, åt dyr mat, reste mycket, konsumerade för mycket.

    Efter separationen insåg jag ganska snart att jag inte vill leva så längre. Jag har alltid varit högpresterande med stressigt jobb och lite tid, men känner att jag vill skala ner på jobb, prylar, konsumtion för att få mer tid med mina barn. Leva enklare.

    Min exman fortsätter på samma bana som innan. Han köper prylar till barnen så det sprutar ur öronen på dom, lägger stor vikt vid att konsumtion är ett bevis på framgång vilket han för över på barnen.

    Jag inser ju att han måste få göra som han vill, men känner mig lite stressad över att barnen (i alla fall äldsta) uttrycker att ?pappa köper mer saker?, ?hos pappa får vi titta på youtube?, ?hos pappa fick vi det här och det här? osv. 

    Jag inser också att detta troligtvis kommer att bli en större diskussion när barnen blir större och jag känner mig rädd för att jag ska bli den tråkiga mamman. Ja, kanske till och med lite rädd för att dom ska välja bort mig pga att jag är mer sträng och säger nej till konsumtion, våldsspel, nya kläder (tex)

    Hur ska man förhålla sig till att barnen får så olika uppväxt hos oss båda? 


    Jag känner inte att det är till särskilt stor tröst att dom kanske ?tackar mig när dom blir vuxna?, jag vill ju bibehålla vår relation här och nu trots att jag är den ?tråkiga föräldern?!

    Ska tillägga att jag har en jättefin relation med barnen, men dålig relation till pappan. Detta är inget jag känner att jag kan diskutera med honom tyvärr?


    På ett sätt är det ju inga problem att barnen har det olika hos sina respektive föräldrar så länge de får sina grundbehov tillgodosedda. Och alla barn ha att förhålla sig till hur deras föräldrar bestämmer hur livet ska vara. 

    Å andra sidan kostar det att inte få vara som andra för att en förälder bestämt att livet ska numera vara såhär och såhär. Om du gick med i en sekt så och tvingade in dina barn i den, så skulle det vara deras uppväxtvillkor. Samma sak om du reste med jet-flyg mellan dina olika lux-hem i olika delar av världen. Barnen får hänga med och acceptera den uppväxt som föräldrarna vill och kan erbjuda. På gott och ont. 

    Och det är nog värre att ha det väldigt olika jämfört med kompisarna, än att ha det väldigt olikt hos sina båda föräldrar. Ska de aldrig få ha Youtube? Alltid begagnade kläder och få saker?

    Så tänk igenom vad du vill att dina barn ska ha för uppväxt utifrån dina villkor och deras behov. De kanske inte måste pådyvlas alla dina önskemål om att konsumera mindre, men inte heller ha det hos dig som hos pappan. Det kanske finns en medelväg som ger dem ett liv som passar in i nutiden men ändå stämmer med hur du har förändrat din livsstil. 
  • Anonym (Mc)

    TS verkar ha fått något slags uppvaknande och snabba förändringar är alltid svåra att ta till sig som barn. Gör gradvisar justeringar istället.

  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (på) skrev 2023-03-29 08:49:06 följande:
    På ett sätt är det ju inga problem att barnen har det olika hos sina respektive föräldrar så länge de får sina grundbehov tillgodosedda. Och alla barn ha att förhålla sig till hur deras föräldrar bestämmer hur livet ska vara. 

    Å andra sidan kostar det att inte få vara som andra för att en förälder bestämt att livet ska numera vara såhär och såhär. Om du gick med i en sekt så och tvingade in dina barn i den, så skulle det vara deras uppväxtvillkor. Samma sak om du reste med jet-flyg mellan dina olika lux-hem i olika delar av världen. Barnen får hänga med och acceptera den uppväxt som föräldrarna vill och kan erbjuda. På gott och ont. 

    Och det är nog värre att ha det väldigt olika jämfört med kompisarna, än att ha det väldigt olikt hos sina båda föräldrar. Ska de aldrig få ha Youtube? Alltid begagnade kläder och få saker?

    Så tänk igenom vad du vill att dina barn ska ha för uppväxt utifrån dina villkor och deras behov. De kanske inte måste pådyvlas alla dina önskemål om att konsumera mindre, men inte heller ha det hos dig som hos pappan. Det kanske finns en medelväg som ger dem ett liv som passar in i nutiden men ändå stämmer med hur du har förändrat din livsstil. 
    Detta är ett mycket klokt inlägg. Som förälder är inte ens uppgift att skapa kopior av en själv utan inkludera barnen i samhället och låta dem utveckla sig själv.

    Om andra barn får spela våldsspel ska även de egna barnen få göra det. Om andra får se på youtube ska även de egna barnen få göra det. Har de andra barnen iPhones sk även det egna barnet ha det osv.. Om man väljer att inte göra i enlighet med norm får man verkligen ha synnerliga skäl. För barn vill bli inkluderade och att exkludera barnet från de övriga barnen i dess umgänge är bland det värsta man kan göra.
  • Silverjenny

    Jag har alltid levt ett enkelt liv och prioriterat tid och familj framför karriär och hög lön. Mina barn är tacksamma för att de vuxit upp med dessa värderingar och har aldrig saknat något. De är omöjliga att köpa julklappar och födelsedagspresenter för de önskar sig sällan något. Inte ens som barn. På min dotters önskelista till jul när hon var sex år stod 1. Vara med familjen 2. Få se tomten 3. En rikti gran 4. Låssas blommor
    Visst vi hade hästar och det är ju dyrt och överklassigt men för oss var det bära hö, hänga i stallet, rida ut i skogen och gå på utflykter med hästarna i grimma. Tid vi spenderade tillsammans. 

    Senare i livet blev jag sambo med en man som tjänade massor med pengar, vi reste på weekends till Europa varje månad, lyxiga dyksemestrar och middagar på lyxkrogar där champagnen flödade. Han träffade sällan sina barn men överöste dem med saker och pengar. Jag tröttnade på den livsstilen och honom efter några år, var äcklad av den.

  • Anonym (X)

    Varför får de inte titta på (åldersadekvat) youtube hos dig?

  • Anonym (Konstigt)

    Konstiga svar du fått men är inte förvånad. Idag är konsumtionen på helt galna nivåer och till och med folk som inte borde ha råd lyxkonsumerar som idioter. Få som har ett sparkapital värt namnet, tro mig jag har banktjänsteman i familjen. Sen när det kommer tuffare tider ska staten rädda alla idioter med diverse kompensationsåtgärder. Det har hittills inte lönat sig att vara ekonomisk men är ganska trygg med att det kommer tuffare tider framöver. Det är fruktansvärt tragiskt att se barnens nonchalans efter att de fått saker. De är aldrig glada och nöjda några längre stunder. 


    jag tänker att du gör ett val och står för det. Du ger dina barn och dig något som är värt mer i längden, tid. Tro mig, man kan prata med sina barn och förklara varför man gör som man gör. Jag är inte heller konsumtionsmänniska, barnen har det de behöver och får lära sig spara och längta efter saker. Vi gör en stor aktivitet per år, resa i eller utanför Sverige och syftet är att umgås. 


    Något mina ungdomar uppskattar är att vi varje lördag antingen har bjudit hem släkt och vänner eller är bortbjudna till släkt och vänner. Att umgås och ha kul tillsammans är värt väldigt mycket mer än att få sitta en och en i varsitt rum eller i samma rum men glo på en padda eller telefon.

    Stå för det du vill, du kommer anpassa dina val efter vägen och det kommer gå hur bra som helst.

Svar på tråden Olika syn: jag vill leva enklare, han vill konsumera mer