Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Varför är många så likriktade i Sverige?

Tukt skrev 2023-03-26 23:11:12 följande:

Har svårt att se att det skulle vara något speciellt svenskt. Intolerans och starka normer kommer med små samhällen eller grupper, men kan också förstärkas av politiska rörelser.
    Den amerikanska frihetliga individualism som beskrivs i trådstarten finns säkert i en del större städer. Men åk till småhålor så har du samma snäva samhällssyn där som här. Om inte än snävare.
    Men i botten handlar det nog mycket om att ta hand om varandra och ta ansvar. Något man ärvt i generationer då man levt av vad jorden kan ge.

Jag menar att det i USA finns mer en anda av att "allt är möjligt, bara man vill och tror på det", en anda jag skulle vilja se mer av i Sverige, där många säger "Det går inte" och "Det är omöjligt". Jag stöter ständigt på detta negativa synsätt hos svenskar och jag är hemskt trött på det, eftersom jag är en person som tror på människors möjligheter till förändring och framgång.

Sen vet jag mycket väl att USA i vissa avseenden är hemskt konservativt.

• Carolatom07
    ClumsySmurf skrev 2023-03-26 22:58:25 följande:
    "För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta"

Har inte läst alla dina inlägg, men när du inte förstår vaför vi inte skulle gå efter din magkänsla och signalerar du att du inte är seriös, för att du inte är.
    "Kolla facebook" är inte heller seriöst.

"Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras."
    Du tar upp extrema exempel.
    Studier ska i regel vara eduplicerade för att kunna kallas för vetenskaplig teori (fakta) och man måste tänka på att det kanske inte ger hela bilden.

Studier ska helst hålla för reduplicering innan de publiceras så är det inte en större studie med hög kvalite ska man ta ej eduplicerade studier med en nypa salt.

Var det inte en vetenskaplig teori var det inte 'fakta' som förändrades och "nya rön" vill sälja klick.
    Ja, vetenskaplig metod innebär att ett experiment ska kunna upprepas gång på gång, med samma slutresultat.

Var har jag sagt att ni "ska gå på min magkänsla"? Inget jag känner igen.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 06:47:57 följande:
    Det tycks mig som om du tror på självförverkligandets principer. Mitt intryck är att entreprenörer, artister och konstnärer är yrken där människor som har genomfört självförverkligandets principer ofta återfinns, medan andra inte kommer vidare från att läsa böcker och lyssna på poddar. Du tycks mig som ett lyckosamt undantag. Jag förstår att du tror på det eftersom det hjälpt dig framåt. 
    Ja, jag tror på människans möjligheter att bryta invanda, ibland destruktiva livsmönster och att "prova sina vingar". Dvs testa vad man kan och är kapabel till, och det börjar alltid med att man utmanar sig själv på olika sätt. Jag har väl som nykter blivit lite av en "klättrare", dvs jag försöker efterhand bryta nya barriärer och våga sådant jag inte vågat tidigare, Och då handlar det också om att bryta invanda föreställningar, för att kanske få en friskare syn på tillvaron och andra människor och deras beteenden. Det är en spännande resa.

Och jag har inspirerats av en uppsjö av olika självhjälpsböcker jag läst genom åren av olika författare, men det är först nu jag börjat försöka omsätta det jag läst i praktiken,

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 07:08:53 följande:
    Intressant att du har lagt innehållet i självhjälpsböckerna på minnet och praktiserar det i efterhand. 

Jag har inte varit rädd om mig i livet. Min process just nu går ut på att bryta med det. Jag trodde att jag hade en rolig ungdom, men det var i själva verket en mardröm. 

Nu är mitt ideala liv motsatsen till vad du vill uppnå. Helst av allt skulle jag vilja ha en ny och pålitlig vän som också upplevt livet utanför norm och har relativt små anspråk på livet. Promenader, kaffe någon gång per vecka. Det känns som ett väldigt udda önskemål på Familjeliv. Jag hittar ingen. Men den som känner sig manad att skriva till mig är välkommen. Jag påminner om att jag har höga krav på ömsesidighet, att båda lyssnar på varandra, som jag meddelat tidigare. 
    Jag har alltid haft små anspråk på livet och ofta satt mig själv i 7:e hand, har aldrig varit den som velat störa folk i onödan och har velat hjälpa dem som mått dåligt, ofta utan att ens ha fått så mycket som ett tack. Jag har levt ett skitliv som en loser på det stora, och därför vill jag nu äntligen försöka ändra på det.

Det är inte roligt att bli sedd som den där f.d. alkisen, som någon luffartyp som mest levt på bidrag och supit ner sig. Jag restaurerar därför mig själv och försöker se mer proper och ung ut, försöker framstå som en människa med ambitioner och som vill något med sitt liv. Jag tar revansch på mitt sätt, och jag anser mig ha rätt till det, efter att ha blivit sedd ner på och utdömd av folk hela livet.

• Carolatom07
    Postman skrev 2023-03-27 07:29:14 följande:

Jag håller inte alls med dig. Jag tycker det är spridda åsikter idag. Det är ett utav problemen i Sverige idag att vi håller på att bli för olika och det är allt för polariserat i olika frågor. Det riskerar att slå sönder ett land med tiden.  

Att det ska finnas en svensk avundsjuka vill jag påstå är en ren myt. Att alla känner alla är väl inte så konstigt på små ställen, det tror jag inte är annorlunda i andra länder heller. 

Den politiska polariseringen har blivit starkare sedan SD:s inträde i riksdagen, helt klart. Men om du ser på debattanter från vänster till höger, så använder bägge sidorna ofta samma tröttsamma retorik om de alltid kört med. Det är samma argument som blivit uttjatade i det oändliga. Den svenska avundsjukan har jag själv varit utsatt för hela mitt liv. Så fort jag velat resa mig upp och bli nykter och skötsam har jag tryckts tillbaka av personer som verkar ha varit rädda för att jag ska börja klättra uppåt. Den här gången tänker jag dock inte ge mig, oavsett hur personer i min omgivning försöker motarbeta mig, eftersom jag nu har en mycket starkare tro på mig själv och mina möjligheter.

Jag var brådmogen/ lillgammal som barn och ung och mina jämnåriga blev ofta så avundsjuka på mig för att jag så lätt kunde prata med vuxna, som mina lärare t.ex. De menade att jag "försökte ställa mig in" hos lärarna, när jag ju faktiskt bara var mig själv.

Hela livet har jag blivit utsatt för folks avundsjuka och försök att trycka tillbaka mig, så jag om någon borde veta. Sedan drabbas såklart inte alla av den på samma sätt.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 08:03:49 följande:
    Jag förstår dig verkligen, så som du beskriver det. För mig har det inte varit på samma sätt. Ingen har sagt direkt till mig att de ser mig som en loser, men ett konto här skrev till exempel "Ditt liv framstår som allt mindre avundsvärt". Det gjorde väldigt ont att höra att jag uppfattas så.

När jag försöker vara så uppriktig jag kan om hur livet sett ut för mig och hur det påverkat de riktningar livet tagit så önskar jag naturligtvis att bli sedd i det. Jag vill alltid välja vad och när jag berättar, aldrig tillfredsställa svar som andra kräver.

Jag behöver inga reflektioner kring att det inte är ett avundsvärt liv jag levt för att förstå - nej, vem vill kämpa för att få en plats i tillvaron nära nog nonstop i tjugo år - det är inte det jag är ute efter, utan att dela med mig av erfarenheterna för att de ska bli synliga. Jag berättar då och då bitar ur mitt liv där jag tycker att det passar ämnet, men upplever ofta att det inte tas emot. Erfarenheter av förlust avfärdas som något man inte behöver ta ställning till, man själv är inte där.

Jag ser mig inte som en loser eftersom jag fått många nya möjligheter: det hade varit värre att inte få några möjligheter alls under 20 år, men jag är inte heller född i en familj där man kan hoppa av gymnasiet och ändå bli programledare på Sveriges största litteraturprogram och använda delar av tv-tiden till att läsa upp bitar av min dagbok från ungdomen. 

www.expressen.se/amelia/premium/hjartat-ar-inte-stangt-bara-for-att-man-har-en-karlek/

Din bok kommer kanske att bli läst, kanske inte. Mina böcker kommer kanske att bli lästa, enligt alla odds troligen inte. Men vi ska båda göra vad vårt inre säger, även om det är svårare att bli hörd för den som exempelvis blir sedd som en alkis eller loser. Människor vet så lite. Om de visste mer tror jag inte att de skulle bete sig som de gör. Jag vill inte tro det. Det måste finnas något mänskligt i alla, som kan komma fram. 
    Ett typexempel på hur vissa på FL försöker trycka ner andra. Skulle tro att flera på detta forum har liv som inte är så avundsvärda, enligt deras egna mått mätt. Det handlar om att trycka ner eller nedklassa någon för att själv få känna sig bättre för stunden. Självklart vill man bli sedd om man haft en jobbig livsresa, men har börjat inse att man nog får lära sig leva med att många inte förstår eller kan relatera till det man gått igenom. Jag märker t.ex. att många "svenssons" (jag väljer den benämningen för att förenkla lite) tar så mycket i sina liv för givet. Själv har jag fått vara glad bara jag haft tak över huvudet och mat för dagen. Jag undrar också hur folk idag skulle klara sig utan sina smartphones och all annan teknik de har som underlättar så mycket för dem. Jag vet att jag skulle klara att vara utan vissa saker. Jag skaffade inte internet förrän 2007, när de flesta redan hade haft det sen länge. Det gjorde att jag var sen på bollen och såg det som helt fantastiskt att jag äntligen kunde surfa på nätet hemma, som "alla andra", därför kanske mitt internetberoende blev lite starkare än många andras, något jag försöker komma tillrätta med nu.

Det var på en väldigt seg äldre dator med Windows 98 (när andra hade gått över till Windows XP eller Vista. Det tog ibland en otrolig tid för sidor att ladda klart (hade bredband via kabel i lägenheten), och folk undrade hur jag kunde sitta med en så seg och utdaterad dator. Svaret var förstås att det mesta av pengarna gick till alkohol så jag ansåg mig inte "ha råd".

Håller du också på och skriver en bok? Kul, den hade jag gärna läst och tagit del av. Du verkar vara en tänkande och reflekterande människa precis som jag och jag läser dina kommentarer med behållning. Förr kanske jag hade anledningar att ofta inte vara ärlig och uppriktig (pga saker man ville dölja för omgivningen). Idag har jag inget att förlora på att vara ärlig och uppriktig,och människor som inte har något att förlora (som redan förlorat det mesta) brukar folk bli skrämda av, då deras uppriktighet ofta är lite "för mycket" för dem att kunna ta.

• Carolatom07
    larrydavid skrev 2023-03-27 08:41:45 följande:
    Det där är nog typiskt om man jämför storstäder med mindre samhällen. Vart man än befinner sig. Kolla New York, där finns väl alla sorter. I Stockholm är det väl lite samma, man blir mer anonym bland så mycket folk. Jämfört med en liten tätort.
    Just USA är väl ganska konservativa många gånger. Där ska man vara gift, annars är man konstig. Trångsynthet är också utbrett. Rasism och hat mot homosexuella har väl nästan ökat där.
    Ja, och Trump bl.a. har ju starkt bidragit till den våg av ny-konservatism vi haft, och som de sista 13 åren varit på uppgång i hela västvärlden. Jag har en del konservativa åsikter, bl.a. när det gäller förhållanden, inte så att jag tycker man behöver gifta sig eller ens förlova sig, men jag har alltid hållit trohet och tillit högt, och har svårt för den nya anti-monogama trenden. Men det har väl med min uppfostran och mina värderingar att göra. Jag har en mormor som är född 1928, som hela sitt liv varit strängt kristen och uppfostrat min mor och hennes syskon med att sexuell lössläppthet är synd och orätt. Och mormor försökte även pådyvla mig sin gammelkristna syn när jag var barn. Men det är en av få områden där jag tänker konservativt. Jag avser med mitt inlägg mer förmågan att se möjligheter istället för problem, att tro på sin egen förmåga att kunna forma sitt liv till det liv man vill ha. Att se förbi jante och tänka att det mesta är möjligt bara man har viljan och motivationen. Att inte känna sig bunden av livsomständigheter eller låta sig kontrolleras av människor och se det/dem som ett hinder att ta sig framåt. Att inte vara styrd av invanda floskler och metaforer utan kunna tänka bortom dessa. Att vilja utbilda sig, allmänbilda sig och lära sig nya saker, utvecklas som människa.

• Carolatom07
    ClumsySmurf skrev 2023-03-29 18:10:05 följande:

Carolatom07 skrev 2023-03-04 20:31:01 följande: #96
    ClumsySmurf skrev 2023-03-04 20:16:46 följande:
    Du försöker inte ens göra ett argument för att det skulle finnas någon grund för frågan "Någon mer som saknar tiden då man blev genuint förälskad i personen för den hon/ han  'r snarare än bara för kroppen?"

Folk forskar om sånt här så du inte kan backa upp dina påståenden med annat än "Min upplevelse är en sanning för mig" så är det snarare du som levt under en sten, eller har starka skygglappar.
    Det finns något som heter intuition, det finns något som heter magkänsla, och som människor uppmanas ta fasta på. Även vi män har intuition och magkänsla, och varför skulle vi inte gå efter den?

När jag ser skillnaden mellan de stabila förhållanden som 40-50-talister levt i, jämfört med de korta förhållanden många lever i idag, förstår jag att det ofta inte handlar om kärlek, utan mer tillfällig bekräftelse.

Jag menar mer den allmänna känslan jag och många med mig haft av att under 2000-talet har trohet mot en partner och monogami blivit satt på undantag hos många. Man ser ju bara på detta forum hur många som går igång på trekanter, som lever i öppna förhållanden och som tycks föredra ett liv där man sexar runt med många utan att vilja binda sig (jag har läst trådar på forumet flera år innan jag blev medlem) . För att vara ett forum för främst småbarnsföräldrar är det väldigt mycket sextrådar där folk inte tycks ha några gränser alls.

Det har blivit en uppluckring av traditionella värderingar under 2000-talet. Vi hade ju en period i slutet av 60- början av 70-talet med "fri sex och kärlek", men det blev ju en återgång till det normativa efter ett tag.

Ta bara detta med appar som Tinder, som främst verkar vara för unga som söker tillfälliga sexkontakter. Man swipear och väljer och vrakar, bestämmer träff för sex och sedan ghostar den ene när den andre har fått starkare känslor.

Jag kan nämna fler saker, men märker en sorts ny-konservatism hos folk som reagerar mot att det är såhär. När jag i en tråd undrade varför sex tycks vara det allra viktigaste i ett förhållande och kärleken till personen tycks vara satt på undantag, fick jag en del svar som "Vaddå? Finns det något annat än den kroppsliga, sexuella njutningen"? vilket visar att en del har tappat förmågan att känna kärlek till en partner för den person hon/han är.

• Carolatom07
    nihka skrev 2023-03-29 19:13:09 följande:
    Så här sitter du och som menar att du har udda åsikter och ondgör dig över att fler inte tänker som dig vilket, om de skulle göra det, skulle göra dig mer likriktad.

En del är bara aldrig nöjda.

Jag känner ingen vars liv består av sport, ätande, och helgfylla samt att spela på tipset. Var hittar du alla dessa udda exemplar?
    Det verkar som om vissa medvetet väljer att missförstå vad jag skriver. Säger inte alls att "andra måste tycka som mig", mitt inlägg är en reaktion på likriktningen hos många svenskar. Att man mest bara bryr sig om banala saker och aldrig ens har existentiella funderingar.

• Carolatom07
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-29 19:10:23 följande:
    Du förvanskar det jag skrev. Jag frågade i den tråden om det finns utomkroppslig njutning. Kärlek är ju i högsta grad kroppsligt, vad vi känner till.
    Sann kärlek innebär att älska någon på djupet, för den person han/hon är. Men jag förväntar mig inte att folk på FL ska förstå det. Jag har älskat och förlorat (min f.d. dog endast 47 år gammal, hon var 10 år äldre än jag) och den sorg jag kände efteråt bevisar att jag älskade henne för mer än bara kroppen.

Men ni som ser sex som det primära, fortsätt för all del att göra det. Lite billigt kanske att sakna någon ENDAST för sexets skull, eller?

• Carolatom07
    ClumsySmurf skrev 2023-03-29 19:38:28 följande:

"Man ser ju bara på detta forum..."
    Du vet några trådar/inlägg där någon tycker si eller så men det säger inget om resten av befolkningen.
    En del här vill ju gärna få en att tro att deras uppfattningar utgör ett tvärsnitt av den samlade befolkningens, så..

• Carolatom07
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-29 19:56:43 följande:
    Vad är en personlighet? Den del av en själv som man omöjligen kan förmedla till andra, det vill säga den kvalia man upplever, eller ens beteende eller är det den del som en främling upplever, eller någon som känner en upplever? Vad består en personlighet av?

En saknad är alltid en saknad, oavsett vad den beror på. Varför skulle det vara billigare än att sakna något annat?
    Ditt svar visar att det är meningslöst för mig att försöka förklara för dig. Ha ett bra liv.

• Carolatom07
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-29 19:58:45 följande:
    Vilka ämnen utanför hennes kropp som var hon älskade du?
    Jag älskade henne för den fina, goa och omtänksamma människa hon var. Detta vägde för mig tyngre än att vilja sätta på henne.

• Carolatom07
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-29 20:45:06 följande:
    Att du inte kan eller vill svara på frågorna innebär inte att de är meningslösa om ditt svar baseras på åsikter, då är det snarare selektiv mening. Kan du inte förklara vad en personlighet är vet du ju inte heller vad det är du älskar eller tycker om. Jag kan ha fel, men jag förstår det som att du inte är intresserad av de frågorna och ej heller vill ha någon vidare debatt om det.
    Att inte förstå vad personlighet innebär, visar att det fattar något mycket grundläggande. Alla jag pratar med IRL förstår vad jag menar. Men jag vet inte riktigt vad det är för sorts folk som huserar på detta forum. I värsta fall får du googla på ordet, om du klarar det.

• Carolatom07
    Tom Araya skrev 2023-03-30 12:24:50 följande:
    Detta tycker jag är mer beskrivande för USA än Sverige.
    Kulturellt sett så anser jag det finns mer av barriärer och personliga blockeringar i USA än i Sverige. Mycket av det handlar om amerikanernas betydligt mer kristet konservativa syn på saker och ting.

Carolatom07 skrev 2023-03-27 06:31:47 följande:
     Och det är väl främst i USA som självförverkligandekulturen vuxit fram. Jag läste tidigt bl.a. Wayne W Dyers böcker (även kallad "the father of motivation" i USA), "Älska dig själv", "Sikta mot stjärnorna" och "Du ser det när du tror det". 
    Det håller jag med om.

Som sagt, amerikanernas betydligt högre nivå av religiositet innebär att de å ena sidan är mer konservativa samt kulturellt och moraliskt begränsar sig mer än oss här i nordvästra Europa, men tron på Gud ger dem också hopp och tro på att övervinna svårigheter på ett annat sätt än oss, vilket kan vara positivt, men inte alltid realistiskt. Svensken kan i högre grad begränsa sig av skeptisism, men är nog också oftare realist, för allt är inte möjligt, om vi ska vara riktigt ärliga.

Ett exempel på hur begränsande amerikansk kultur kan vara och som det nyligen rapporterades om i nyheterna är rektorn i en amerikansk skola, som visade sina studenter renässanskonst och för detta fick sparken, för föräldrarna tycke de världskända konstverken visade för mycket nakenhet och likställde den med porr.
    Jag har en personlig tro, som är lite en blandning av kristendom och New Age. Jag tror inte på en auktoritär Gud, men på en hjälpande som visar vägar vi kan ta för att ta oss ur ett destruktivt leverne och nå framgång. Att vara skeptisk är väl bra på det sättet att man analyserar, källgranskar och inte väljer att tro på allt som basuneras ut. Men jag upplever ofta utpräglade skeptiker som cyniska och med en närmast nihilistisk syn på tillvaron (det mesta är meningslöst och vi måste själva skapa mening med våra liv).

Jag har levt i alkoholmissbruk i flera år och kan säga att tron på något högre, en Gud eller en kraft i universum, som strömmar genom allt levande, har varit det som räddat mig och fått mig att behålla livsgnistan.

Och en generell tro på att det goda segrar till slut.

Jag kan på ett sätt tycka att moraliseringen över sex i USA är något som i grunden är bra. I Sverige är det samma sak som att "svära i den ateistiska kyrkan", men jag har alltid sett trohet och tillit som karaktärsdanande och föredömliga egenskaper. Hela samhället och dess fortlevnad bygger ju på att vi kan känna tillit till varandra. Arbetsgivaren måste kunna känna tillit till sina anställda. Vi bör kunna känna tillit till myndigheter och polis och rättsväsende, att de gör sina jobb som de ska (även om det är lite si och så med det idag).

Jag vill tillägga att även om jag har en personlig tro, så litar jag på vetenskapen och är intresserad av att läsa om nya rön i vetenskapliga tidskrifter. Folk tror ofta att en person som har en tro förkastar vetenskap, vilket gör det jobbigt för dem som anser (som jag) att det ena inte utesluter det andra. Har man en tro idag så kommer genast ateisters ingrodda fördomar om att man är någon "hjärntvättad bibelkramare" eller dogmatiker. Man kan ha en tro och ändå förlita sig på vetenskapen, jag ser det inte alls som motsägelsefullt.

Ja, USA är hemskt konservativt på en del områden, men jag har med tiden börjat tröttna på många svenskars passiva inställning att man måste acceptera sin lott i livet och inte tro på framgångar genom egna ansträngningar. Att se möjligheter istället för problem och prova sina vingar för att se vad man är kapabel till, är något jag skulle vilja se mer av hos svenskar.

Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?