Tom Araya skrev 2023-03-30 12:24:50 följande:
Detta tycker jag är mer beskrivande för USA än Sverige.
Kulturellt sett så anser jag det finns mer av barriärer och personliga blockeringar i USA än i Sverige. Mycket av det handlar om amerikanernas betydligt mer kristet konservativa syn på saker och ting.
Carolatom07 skrev 2023-03-27 06:31:47 följande:
Och det är väl främst i USA som självförverkligandekulturen vuxit fram. Jag läste tidigt bl.a. Wayne W Dyers böcker (även kallad "the father of motivation" i USA), "Älska dig själv", "Sikta mot stjärnorna" och "Du ser det när du tror det".
Det håller jag med om.
Som sagt, amerikanernas betydligt högre nivå av religiositet innebär att de å ena sidan är mer konservativa samt kulturellt och moraliskt begränsar sig mer än oss här i nordvästra Europa, men tron på Gud ger dem också hopp och tro på att övervinna svårigheter på ett annat sätt än oss, vilket kan vara positivt, men inte alltid realistiskt. Svensken kan i högre grad begränsa sig av skeptisism, men är nog också oftare realist, för allt är inte möjligt, om vi ska vara riktigt ärliga.
Ett exempel på hur begränsande amerikansk kultur kan vara och som det nyligen rapporterades om i nyheterna är rektorn i en amerikansk skola, som visade sina studenter renässanskonst och för detta fick sparken, för föräldrarna tycke de världskända konstverken visade för mycket nakenhet och likställde den med porr.
Jag har en personlig tro, som är lite en blandning av kristendom och New Age. Jag tror inte på en auktoritär Gud, men på en hjälpande som visar vägar vi kan ta för att ta oss ur ett destruktivt leverne och nå framgång. Att vara skeptisk är väl bra på det sättet att man analyserar, källgranskar och inte väljer att tro på allt som basuneras ut. Men jag upplever ofta utpräglade skeptiker som cyniska och med en närmast nihilistisk syn på tillvaron (det mesta är meningslöst och vi måste själva skapa mening med våra liv).
Jag har levt i alkoholmissbruk i flera år och kan säga att tron på något högre, en Gud eller en kraft i universum, som strömmar genom allt levande, har varit det som räddat mig och fått mig att behålla livsgnistan.
Och en generell tro på att det goda segrar till slut.
Jag kan på ett sätt tycka att moraliseringen över sex i USA är något som i grunden är bra. I Sverige är det samma sak som att "svära i den ateistiska kyrkan", men jag har alltid sett trohet och tillit som karaktärsdanande och föredömliga egenskaper. Hela samhället och dess fortlevnad bygger ju på att vi kan känna tillit till varandra. Arbetsgivaren måste kunna känna tillit till sina anställda. Vi bör kunna känna tillit till myndigheter och polis och rättsväsende, att de gör sina jobb som de ska (även om det är lite si och så med det idag).
Jag vill tillägga att även om jag har en personlig tro, så litar jag på vetenskapen och är intresserad av att läsa om nya rön i vetenskapliga tidskrifter. Folk tror ofta att en person som har en tro förkastar vetenskap, vilket gör det jobbigt för dem som anser (som jag) att det ena inte utesluter det andra. Har man en tro idag så kommer genast ateisters ingrodda fördomar om att man är någon "hjärntvättad bibelkramare" eller dogmatiker. Man kan ha en tro och ändå förlita sig på vetenskapen, jag ser det inte alls som motsägelsefullt.
Ja, USA är hemskt konservativt på en del områden, men jag har med tiden börjat tröttna på många svenskars passiva inställning att man måste acceptera sin lott i livet och inte tro på framgångar genom egna ansträngningar. Att se möjligheter istället för problem och prova sina vingar för att se vad man är kapabel till, är något jag skulle vilja se mer av hos svenskar.