Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Varför är många så likriktade i Sverige?

Jag håller inte alls med dig. Jag tycker det är spridda åsikter idag. Det är ett utav problemen i Sverige idag att vi håller på att bli för olika och det är allt för polariserat i olika frågor. Det riskerar att slå sönder ett land med tiden.  

Att det ska finnas en svensk avundsjuka vill jag påstå är en ren myt. Att alla känner alla är väl inte så konstigt på små ställen, det tror jag inte är annorlunda i andra länder heller. 

• Postman
    Carolatom07 skrev 2023-03-27 07:38:21 följande:
    Den politiska polariseringen har blivit starkare sedan SD:s inträde i riksdagen, helt klart. Men om du ser på debattanter från vänster till höger, så använder bägge sidorna ofta samma tröttsamma retorik om de alltid kört med. Det är samma argument som blivit uttjatade i det oändliga. Den svenska avundsjukan har jag själv varit utsatt för hela mitt liv. Så fort jag velat resa mig upp och bli nykter och skötsam har jag tryckts tillbaka av personer som verkar ha varit rädda för att jag ska börja klättra uppåt. Den här gången tänker jag dock inte ge mig, oavsett hur personer i min omgivning försöker motarbeta mig, eftersom jag nu har en mycket starkare tro på mig själv och mina möjligheter.

Jag var brådmogen/ lillgammal som barn och ung och mina jämnåriga blev ofta så avundsjuka på mig för att jag så lätt kunde prata med vuxna, som mina lärare t.ex. De menade att jag "försökte ställa mig in" hos lärarna, när jag ju faktiskt bara var mig själv.

Hela livet har jag blivit utsatt för folks avundsjuka och försök att trycka tillbaka mig, så jag om någon borde veta. Sedan drabbas såklart inte alla av den på samma sätt.

Först så vill jag verkligen beklaga för vad du verkar ha fått utstå. Det är inte min avsikt att på nåt sätt försvara det du verkar ha drabbats av. 

Ja just retoriken är väldigt sliten och uttjatad det håller jag med om men det är inte bara i Sverige. Jag tycker allt att det är slitna argument som dyker upp i allehanda demokratiska länder numera.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet utav andra länder men är avundsjukan verkligen så extrem i Sverige. Jag är skeptisk till det. 

• Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 08:29:30 följande:
    Avundsjuka är destruktiv oavsett avundens etnicitet. 
    Ja absolut 👍🏻
Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?