Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Varför är många så likriktade i Sverige?

Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.
    Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.
    De som är tänkande och analyserande ses lite grann som "farliga" bara för att de har förmågan att tänka djupare.
    Hur har det blivit såhär?
  • Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?
  • Carolatom07
    Hangout91 skrev 2023-03-25 19:11:55 följande:

Vet inte egentligen. Vi vill inte sticka ut? Det är hyfsat destruktivt iallafall, och tråkigt att döda alla debatter med ett facit över hur allt ska vara och hur man ska tycka.

Menar bl.a att när man presenterar egna tankar kring saker och ting, får man ofta frågan "Var har du läst det"? eller "Var har du hört det"?, som att man inte skulle ha förmågan att tänka och reflektera över saker själv.

• Carolatom07
    Magical skrev 2023-03-25 19:18:15 följande:

Det finns mycket likriktning i USA, så det du skriver här är inte en sanning. Det finns i alla kulturer normer om hur man "bör" bete sig, så även i USA. USA är dock otroligt stort och det finns olika områden och många olika normsättningar.

Excentriska personer finns det i alla kulturer, även i Sverige. 

Var får du det ifrån, att folk som kan analysera och tänker, skulle ses som "farliga"? 

Jag har ofta presenterat mina åsikter och uppfattningar om saker, och har då blivit stämplad som "konstig", för att jag inte har en konventionell uppfattning, och jag vet andra som stuckit ut från mängden som blivit betraktade som udda.

För att ta ett exempel: Om man inte gillar Elvis och ser honom som "The king of rockn roll" eller om man inte anser att ABBA är det bästa som hänt svensk musik, så ses man nästan som en "förrädare".

• Carolatom07
    Magical skrev 2023-03-25 19:18:15 följande:

Det finns mycket likriktning i USA, så det du skriver här är inte en sanning. Det finns i alla kulturer normer om hur man "bör" bete sig, så även i USA. USA är dock otroligt stort och det finns olika områden och många olika normsättningar.

Excentriska personer finns det i alla kulturer, även i Sverige. 

Var får du det ifrån, att folk som kan analysera och tänker, skulle ses som "farliga"? 

I USA är det dock mycket fokus på framgång genom egna ansträngningar, och mer en andra av att vilja förverkliga sig själv och sina drömmar. Den sortens anda förekommer inte alls lika mycket i Sverige. Att vilja "prova sina vingar" och se hur långt man kan komma. Här i Sverige är de flesta nöjda med stillsamma familjeliv, de har en ovilja till förändring och stannar gärna kvar vid det invanda och välbekanta. De högsta nöjena för svensken generellt verkar vara att få äta gott, se på Farmen och Mellon och leva traditionellt. Det finns inte mycket av iver och entusiasm att komma framåt och utmana sig själv och se vad man är kapabel till. Minns när jag läste Wayne W Dyers böcker första gången, "Älska dig själv", "Sikta mot stjärnorna" och "Du ser det när du tror det", att det blev uppenbart hur amerikansk självförverkligandekultur skiljer sig mycket från svenskens mentalitet och tendens att vilja leva efter jantelagen.

Givetvis finns excentriska personligheter och folk som vågar sticka ut från mängden även här i Sverige, men det är inte alls vanligt här.

Jag menar att folk som ger uttryck för egna tankar och funderingar, som inte är hämtade från någon populär bok eller något populärt TV-program, här i Sverige ofta bemöts med skepsis. Man ser också bl.a. på Facebook att de som lägger ut egna tankar och funderingar kring olika företeelser och människors beteenden, inte alls får mycket uppmärksamhet, medan bilder på dagens middag, husdjuren, selfies och resor får en massa gillningar.

Som att svensken reagerar mest på bilder, som barn reagerar på bilder i en pekbok.

• Carolatom07
    ClumsySmurf skrev 2023-03-25 20:24:48 följande:

Udda människor är väldigt olika varandra, vissa har så mycket sunt förnuft att man nästan blir avundsjuk, andra har så lite att man nästan tycker synd om dem.

"Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning..."
    Om man har en hypotes om något så saknas källor, om man då lägger fram det som en hypotes och är villig att diskutera hypotesen är det ju bara bra, det är ju så man tänker tillsammans och då kan det vara bra med udda funderingar men om t.e.x gör som TS gjorde i en av sina trådar där han ville baserat på en hypotes diskutera lösningar om svenskars relationer (med sin magkänsla som källa), i en annan tråd skulle jag kolla facebook (eller likande) när jag bad om källa.
    Jag upplever som att han själv ofta inte vill tänka utanför den egna boxen 
    För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta. Jag är också noga med att understryka när något endast är min egen åsikt eller uppfattning. Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras. Som det "klassiska" exemplet att först sägs att någon sorts mat är farlig för hälsan, senare dyker det upp artiklar om att samma mat är väldigt nyttig.

Ägg t.ex. sas ju förr öka kolesterolhalten i blodet och att det var hälsovådligt att äta för mycket ägg. Numer sägs det ju att ägg är bland det nyttigaste man kan äta.

Finns fler exempel, men kommer inte på något i skrivande stund.

Den nya strängteorin om multiversum, dvs univerum som sägs existera parallellt med varandra, men med olika händelseförlopp, omkullkastar ju mycket av det som tidigare sagts om universum.

Folk tenderar att se nya rön och upptäckter som det som gäller, ända tills forskning kommer fram till något annat.

• Carolatom07
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-26 00:23:38 följande:

Kan också störa ihjäl mig på fyrkantigheten hos de flesta svenskar. De flesta kan fan inte tänka själva för fem öre! Gör exakt som de blir tillsagda, utan minsta egen tanke bakom det hela! "I support the latest thing" bara för att "alla andra" gör det! Är det inte "BLM" så är det allt trams med Covid och vaccin. Bara det senaste nu #jagvetvadensnippaär .... Jaha.... Jamen det förändrar ju världen....! Och så extremt lättlurade, delar allt de hittar utan minsta egen tanke eller källkritik!
    Och kommer man då och läser lite fler källor än Aftonbladet och utifrån det väljer sin egen uppfatting och åsikt, jädrar vad man blir kallad mycket lustigt, vad arga folk blir! Medan deras egna källor består av "Näe men jag blev uppmanad på Facebook att dela ett visst inlägg så då gör jag såklart det för då är det rätt! Och fan ta den som påstår något annat!!".
    Ta bara det här "SD är rasister!!". "Jaha, vad baserar du den åsikten på?". "Joo.....För att de är det!! Är du också rasist eller?????". 
    "De som inte vaxxar sig är dumma i huvudet!!". "Okej. Varför då?". "......för att de är det!!!".
    Det är så värdigt....!

Nu är SD ett parti, faktiskt det största i Europa, som är grundat direkt i den nynazistiska rörelsen, och även om deras partiprogram och retorik "förfinats" genom åren, så är tankarna snarlika de som Hitler hade, bl.a. om "den nedärvda essensen". Gång på gång, än idag, måste partiet göra sig av med medlemmar som uttryckt sig öppet rasistiskt, och det tycks inte vara någon ände på det, trots att de infört s.k. "nolltolerans mot rasism". Väljarsvansen i olika Facebook-grupper har inte heller anammat partiets nolltolerans, utan uttrycker sig nästan likadant som nynazisterna gjorde på 90-talet.

Men håller ändå med om din upplevelse om fyrkantighet och konformism. Vaccinet är ju ett bra exempel, eller att alla ska ta ställning för Ukraina, utan att de tagit reda på bakgrunden till konflikten.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-25 19:48:16 följande:

Jag håller med Magical. Det finns normer i alla kulturer och människor som ses som excentriska i alla kulturer. 

Jag har förstått att du ofta uppfattats som udda, och som du vet uppfattas jag också så, så jag kan relatera till din känsla av att ditt tänkande blir avfärdat för att du är udda. Det är naturligtvis frustrerande om man önskar att människor fokuserade på vad man säger istället för vem som säger det. 

Du berättar att det du säger inte är sådant du har källor på utan det är dina privata uppfattningar. Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning, men jag tror inte att det är något du vill göra? Du vill - väl - att människor tar dina egna privata uppfattningar i beaktande? Det kan man aldrig vara säker på att människor gör. 

Om det är viktigt för en att inte uppfattas som udda så bör man följa gruppen. Inte heller detta tror jag är något som du vill?

Mitt råd till dig är att fortsätta "vara dig själv" som man säger, och acceptera att det kommer med vissa sociala kostnader. Hur mycket du än försöker kommer du med det liv du levt inte att bli accepterad som jämställd med dem som levt det liv du uppfattar som Svenssonliv. Det är åtminstone min gissning. Om du accepterar tanken på att aldrig bli accepterad av en Svensson som annat än udda och om du således accepterar tanken på att du alltid kommer att uppfattas som udda i sammanhang där människor följer norm, vad gör det med dig?

Jag har, som jag kanske nämnt tidigare, under mina 3 år och 9 månader som helnykter, jobbat hårt på att anpassa mig och "bli som folk är mest" utan att för den skull göra avkall på min identitet, dvs den jag är. Ett försök att, trots att jag är ganska olik många andra i mitt sätt att tänka och resonera, försöka smälta in och bli mer accepterad. Men när folk efterhand börjar acceptera att man är som man är, brukar det gå lättare.

Jag har haft en hård uppväxt och levt ett hårt liv i utanförskap. Därför kanske min ton ibland kan låta hård och lite dömande.Men jag har sedan jag var yngre haft ett visst, ibland ganska starkt, motstånd mot folk som bara följer med strömmen och slänger sig med invanda floskler och metaforer utan att tänka vidare kring det de säger. Många som t.ex. skanderar "Allas lika värde" tycker i själva verket inte att alla är lika mycket värda. Jag reagerar också när folk hasplar ur sig saker om "Det är aldrig ens fel att två träter", och "Säg mig vem du umgås med, och jag ska säga dig vem du är", eftersom det många gånger helt enkelt inte stämmer. Hur reagerar t.ex. en kvinna som dagligen bli misshandlad av sin aggressiva man på slentrianmässiga uttalanden som "Det är aldrig ens fel att två träter", eller om man säger till en person som försöker ta sig ifrån ett destruktivt umgänge, "Säg mig vem du umgås med, och jag ska säga dig vem du är".

Folk som inte tänker innan de talar.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-26 18:01:42 följande:
    Visst, men jag undrar över hur du känner inför utsikten att du resten av ditt liv kommer att bli betraktad som udda av människor som skanderar allas lika värde? Det är den fråga jag själv brottas med, och tiden på Familjeliv har inte direkt minskat min farhåga om att detta blir mitt öde. 
    Det är ingen angenäm tanke, men blir det så är det förstås något jag får lära mig att förhålla mig till. Sedan ser jag inte folks kommentarer på Familjeliv som något "avgörande", det som räknas är hur jag uppfattas bland människor IRL.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-26 18:32:26 följande:
    För mig ute i världen så är det en rad vanligen bekväma och säkra ämnen som osäkras av att jag har andra erfarenheter. På Familjeliv skriver människor i text ut varför de ute i världen agerar som de gör. Men jag tror faktiskt att det är lättare som man att vara udda än att vara den udda kvinnan. Om detta inte är en angenäm tanke för dig tycker jag att du ska fundera över vad av dig själv du kan ge avkall på för att bli accepterad. 
    Allmänt kan jag bli lite trött på den svenska mentaliteten. Man vill inte "såra folk i onödan" genom att vara uppriktig om sådant man har ont av eller har betänkligheter kring om en annan person. Istället går man bakom ryggen och pratar ner personen och sent omsider får man höra detta och känner sig som "Alla känner apan men apan känner ingen".

Jag har dock blivit van vid att ses som en "udda fågel" och det stör mig allt mindre, samtidigt som jag givetvis ofta funderar på vad folk tycker det är för "fel" på mig.

Samtidigt har jag med tiden blivit ganska säker på att vi människor ofta är mer lika varandra än vi tror (många av oss har ju en tendens att tro att vi är så individuella).

Till exempel så ser jag ofta när jag handlar att de varor jag gillar är sådana som också andra gillar, varför dessa varor har en tendens att ibland vara slut i lager för tillfället.

• Carolatom07
    Tom Araya skrev 2023-03-27 01:06:35 följande:
    Jag tror du överdriver skillnaderna.

Sverige är ett så oerhört mycket mindre land än USA, särskilt när det kommer till befolkningsmängden. Detta gör att de som avviker från "Svensson-normen" i Sverige är försvinnande få jämfört med de som avviker från motsvarande amerikansk norm, även om de skulle vara procentuellt lika stor del av befolkningen.

USA är även geografiskt mycket större och dessutom med en befolkning uppbyggt på invandring, vilket gör att USA rymmer så mycket mer av kulturella variationer och uppfattningar, vilket också praktiseras juridiskt genom de olika delstaternas egna lagstiftning.

Sedan finns det ämnen och detaljer där amerikaner överlag är långt mer konservativa, enkelspåriga och traditionella. Exempelvis står varje val mellan demokrater och republikaner. Inget annat parti eller politisk inriktning är i närheten av att komma till makten eller omnämns i media. Vapenlagar, dödsstraff, omskärelse av pojkar, allmänt sjukförsäkringssystem, den kristna tron, skatter, allmän kollektivtrafik mm är exempel på detta.

Om du tittar på många amerikanska produkter från förr och nu, så är de ofta annorlunda mot de vi är vana vid från Europa eller Asien, men inte sällan väldigt konservativa i sin utformning utefter amerikansk standard.

Sverige och Europa har på många områden legat före USA under efterkrigstiden, vilket är ett resultat av innovationer, inte sällan med "tänk utanför boxen" som grund.

Men det finns även omständigheter som ger stöd för ditt resonemang:

Det som främst främjar att våga prova nya saker i USA jämfört med Sverige, exempelvis för sin försörjning, är de betydligt lägre skatterna i USA.

Du har helt rätt angående den sk "jantelagen".
    Jag vet mycket väl att USA är hemskt konservativt i vissa avseenden, det jag avser är att det mer finns en andra av kreativitet och att vilja komma framåt i USA. Att inte vilja stå och stampa på samma fläck hela livet och bara leva i sin trygga och invanda bubbla. Att leva mest för mat, mobilstirrande och dålig TV-underhållning, som i Sverige.Att vilja utveckla sina talanger och färdigheter, att vilja bryta barriärer och personliga blockeringar. Och det är väl främst i USA som självförverkligandekulturen vuxit fram. Jag läste tidigt bl.a. Wayne W Dyers böcker (även kallad "the father of motivation" i USA), "Älska dig själv", "Sikta mot stjärnorna" och "Du ser det när du tror det". Han menar i sina böcker att människans möjligheter till framgång och att förändra sina liv är obegränsade, och att begränsningarna bara sitter i det egna huvudet, kanske beroende på vilken uppfostran man fått och vilken inställning människor i ens omgivning har haft och som man påverkats av, men inte minst auktoritära uppfattningar. Hans tänk, (och han har inspirerat miljontals människor världen över) är verkligen främmande från svenskens ofta väldigt begränsade syn på människans möjligheter.

Och det finns många exempel i just USA på människor som verkligen kämpat för framgång och att bryta invanda mönster, och som lyckats. Just andan av att "allt är möjligt, bara man vill och tror på det" är något jag skulle vilja se mer av i Sverige.

Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?