• LFF

Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?

Har tvillingpojkar på 9,5 år. De är vilda, busiga, kramiga, gosiga, pyssliga, roliga, skitjobbiga och helt underbara. De är nyfikna, smarta, aktiva, omtänksamma, empatiska, snälla. 

Enda nackdelen med två i samma ålder är ju att de inte kan ärva av varandra. 

De ringer varje dag när de går hem från skolan så vi vet att de är på väg hemåt. De bryr sig otroligt mycket om att alla ska få vara med och leka, oavsett ålder. Samtidigt som de kan vara överallt och ingenstans så myser de gärna tätt ihop i soffan. 

• LFF
    Anonym (Oj) skrev 2023-03-24 14:34:42 följande:

Alltså jag har svårt att ta det på allvar. Så folk drar upp detta hela tiden?
    Vad har du för folk i din omgivning?

Ja, tar man åt sig för några kommentarer då är man nog ganska känslig. Om man dessutom tror på dom, då är man ju, ja, jag vet inte vilket ord jag ska välja.

Du har väl massor av exempel på hur familjer ser ut, olika antal barn och olika kön. Tror du på allvar att det finns fördelar med det ena eller det andra, alltså fördelar som spelar någon roll? Alla älskar väl sina barn? 

Varför så fixerad vid kön? 

Vet inte hur många gånger jag fick frågan när tvillingarna var små om vi inte skulle satsa på en till (underförstått en tjej). Eller innan vi fick barn, om det inte var dags snart (speciellt efter vi skaffat hund). Folk ställer sjukt närgångna frågor om skit de inte har med att göra samt pådyvlar sina egna irriterande åsikter om det hela, något man sällan efterfrågat.
  • LFF

Förresten, en bekant gav bästa svaret när hon fick frågan om hon inte saknade en dotter *hade fyra söner):

Nä, det räcker med ett pms-monster i familjen!

Var dräpande i dina svar, var obekväm mot dem. Om du får kommentarer som att man inte är en hel familj om man inte har en av varje, fråga hur människan menar och se den vrida in sig i konstiga argument. 

• LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 15:22:45 följande:
    Hur svarar man då när folk säger ?och vad blir det denna gång då??? ? 
    Valfritt dumt svar spm "kattunge/hundvalp/utomjording" 
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 16:00:24 följande:
    Innan jag blev gravid första gången kände jag att allt jag bara önskade var att få bli mamma. När jag plussade denna gång var jag bara hoppfull att det skulle gå hela vägen. När alla de här kommentarerna kom känns det tråkigt, att det skulle räknas mindre på något vis. Jag är mänsklig, så jag påverkas. Däremot älskar jag ju både min son och bebisen i magen något enormt.
    Ett alternativ, om du orkar, är ju att vara brutalt ärlig med det du gått igenom för att få bli mamma och att du aldrig trodde du skulle få två barn. Sånt kan också tysta folk (plus att det faktiskt är bra att prata om det hela för att få bort stigmat att prata om både missfall och ofrivillig barnlöshet).
Svar på tråden Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?