Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Sluta dömma

molly50 skrev 2023-03-27 17:48:43 följande:
    Eller så kanske "otrohetsförespråkarna" hellre ska inleda öppna förhållanden än monogama,om det är så de vill leva.

Du har uppenbarligen aldrig blivit riktigt sviken av någon som står dig nära. 
    om/när det kommer fram kan de bli väldigt oroliga att partnern ska ge igen med samma mynt, undrar hur vanligt det är att hämd är orsaken till otrohet.
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-27 14:04:56 följande:
    Du ska inte vara så säker på att jag inte varit i förhållande där det förekommit otrohet. Det är visserligen länge sedan nu men för oss var det ingen stor sak , min man berättade för mig, det tog några dagar att smälta men sen återgick vi till vardagen. Allt var nästan som vanligt förutom att min man var extra "snäll" när jag tänker på det så tror jag att vi fick det bättre. Vi insåg att vi inte kunde ta varandra för självklart.

Du kan ske skulle försöka följa vårt exempel?
    Om det är ok att agera på sina "impulser" och bryta mot budorden varför skulle det inte vara ok att agera på sina "impulser" och bryta mot "kasta inte sten"?

Om det är så dåligt att "kasta sten" ska man väl inte "kasta sten" på de som "kastar sten"?
    Man ska väl föregå med gott exempel och "vända andra kinden till", som jesus gjorde när han blev korsfäst.
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2023-03-27 18:22:46 följande:
    Nej,jag var aldrig otrogen och gav honom heller aldrig någon anledning att tro det.
    Däremot så var han otrogen själv,skulle det senare visa sig.
    Så han dömde kanske mig utifrån sina egna handlingar. 
    Ja, vissa rationaliserar sitt skitbetende genom att projicera det på andra, det blir inte så dåligt om du var otrogen först eller gör det sen, så de vill lida av svarsjuka som går ut över andra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tänk till) skrev 2023-03-27 18:48:20 följande:

Tänk vad denna tråd jag skrev har gått överstyr. Har ni inget bättre för er...

Nu känner jag mej lite dömd 😢
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-27 19:13:24 följande: #109

Till Alla som eventuellt läser detta. Om ni har något på hjärtat är Familjeliv inte något för dig. Men om du bara är ute för att synas och höras är det toppen

"Den som är utan synd kasta första stenen"
  • ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 13:01:52 följande:
    Sluta dömma

När det kommer till otrohet så måste man ju också prata nyanser. Inte bara svart och vitt.

Det är ju skillnad på om ens partner aktivt går bakom ryggen på en än om det sker en dum engångsgrej på fyllan. I det förstnämnda fallet hade jag själv velat veta. I det andra hade i allafall jag inte velat veta om det.

Om man utgår ifrån ett perspektiv att man ska hålla ihop ett helt liv- är det rimligt att man själv eller att ens partner aldrig kommer såra en eller göra ett felsteg? Jag hoppas ju att man inte ska det. Men är det rimligt om vi pratar 40-50 åring relation?

Saknar diskussion kring nyanser av otrohet i den här tråden generellt. Jag har själv varit utsatt för otrohet och svek som sårat mig mycket och påverkat min tillit- men tycker ändå man måste kunna diskutera bakomliggande faktorer till otrohet utan att det förkastas så aggressivt som många gör här i tråden.

"Jag har själv varit utsatt för otrohet och svek som sårat mig mycket och påverkat min tillit.."

Blev du härdad eller är det ett bagage som kan innebära att en dum engångsgrej ändå får stora konsekvenser för relationen?

"...om det sker en dum engångsgrej på fyllan. I det förstnämnda fallet hade jag själv velat veta. I det andra hade i allafall jag inte velat veta om det."

för att det svider och tilliten riskerar att bli skadad, handlingen bör väl sättas i relation till konsekvenserna?
    Och jag antar att din man vet att du blivit sårad innan, handlingen blir ju inte direkt lindrigare om man vet sånt.

"är det rimligt att man själv eller att ens partner aldrig kommer såra en eller göra ett felsteg?"

Jag tycker det är rimligt att lägga ansvaret på sej själv att inte göra det och jag tycker det är rimligt att förvänta sej samma av en partner. Annars är det ju lika bra att diskutera öppen relation på en gång

"Men är det rimligt om vi pratar 40-50 åring relation?"

Jag tvivlar på att relationerna som oftast diskuteras håller hälften s
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 13:06:40 följande:

Tycker mycket svar här inne är på tok för svart och vitt.
    Otrohet är betydligt komplicerat  än att bara peka rätt och fel.

Jag har aldrig varit otrogen. Jag har däremot varit utsatt för det vilket var hemskt.

och jag lobbar aktivt just nu för att min väninna SKA vara otrogen, då hon sitter fast i ett äktenskap (finansiellt) med en man som verkligen inte behandlar henne eller barnen väl. Jag är övertygad om att hon skulle få tummen ur och kraft att lämna om hon skulle träffa en man som älskar och uppskattar henne. Det skulle ge henne energi att orka lämna. Hemskt förslag? Absolut. Men situationen hon har just nu i en trogen relation är fan värre.

"jag lobbar aktivt just nu för att min väninna SKA vara otrogen, då hon sitter fast i ett äktenskap (finansiellt) med en man som verkligen inte behandlar henne eller barnen väl."

Är man en skit får man kanske vad man förtjänar men det är inte så skitar resonerar, om det kommer fram finns det en risk att det eskalerar.

"Men situationen hon har just nu i en trogen relation är fan värre."

Något mer nyanserat än att likställa små och stora fel, likställa fyllehånglet när någon var 25 med något som kan sluta med skilsmässa och ha barnen vv (alla gör misstag)
  • ClumsySmurf
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:10:48 följande:
    Jo jag vet med säkerhet, och jag säger det ofta, att de flesta relationer överlever en otrohet.

Men du kanske undrade om jag tror att någon relation kan klara sig utan att drabbas av otrohet?
    Jo, det har jag refererat till flera gånger. I ett inlägg skrev jag t ex att enligt Sveriges Radio drabbas 30%.

Men vad gäller svikna löften så har jag svårt att tro att någon enda långvarig relation skulle klara sig utan att någon gång drabbas av någon typ av lögn eller att något enda löfte sviks.

Hoppas någon av dessa var svar till dig?

"I ett inlägg skrev jag t ex att enligt Sveriges Radi'o drabbas 30%."
    ClumsySmurf skrev 2023-03-24 20:38:15 följande:

Eller så sade man att minst 30% av alla människor någon gång varit otrogen under sitt liv
    Sa de också att vissa otrogna ljuger om statistiken?
    Skulle inte bli förvånad om de som ljuger om något som är lätt att kolla upp har en förmåga att ljuga in sej i ett hörn i relationer.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:40:28 följande: #149
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #147
    "I ett inlägg skrev jag t ex att enligt Sveriges Radi'o drabbas 30%."
    ClumsySmurf skrev 2023-03-24 20:38:15 följande:
    Eller så sade man att minst 30% av alla människor någon gång varit otrogen under sitt liv
    Skulle inte bli förvånad om de som ljuger om något som är lätt att kolla upp har en förmåga att ljuga in sej i ett hörn i relationer.
    Det där förstod jag inte.
    Om du vill ha ett svar från mig så behöver jag att du underlättar för mig genom att vara tydligare i din fråga.
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:57:37 följande: #158
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-02-23 10:33:26 följande:

Gällande statistik: 
    min uppfattning är att det finns ingen säker statistik gällande det här ämnet. Jag har heller aldrig sett någon som har velat påskina att det skulle finnas någon säker statistik.

Jag förutsätter att otrohet rent generellt är vanligare än vad någon statistik visar, vilket jag grundar bl a på att med en rimlig sannolikhetsbedömning så är det väldigt många som aldrig blir kända, enligt mig sannolikt de flesta.
    Medan de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända.

Jag har under många år samtalat med flera som yrkesmässigt arbetar med relationer och problem i dessa, och jag har en närstående som arbetat med detta i snart 40 år.
    Gällande statistiken och att den sannolikt visar alltför få så är i stort sett alla överens om detta.

En del av det jag beskriver i övrigt har jag också hämtat från erfarenheterna som dessa yrkesverksamma personer har samlat på sig,
    och en del har jag bl a hämtat från mina egna mångåriga studier i ämnet.

Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."

men du förstår väl du också att en helt anonyms egna påstådda studier i ämnet är mycket trovärdigare än alla studier där otrogna själva svarat eftersom det är simpel logik att de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända rolling-on-the-floor-laughing.gif

Jag har en närmare närstående som arbetat med detta i 50 år, han inte håller med, det trovärdiga argumentet väger faktiskt 10 år mer 🤣
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-28 18:32:36 följande: #162
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #160

men du förstår väl du också att en helt anonyms egna påstådda studier i ämnet är mycket trovärdigare än alla studier där otrogna själva svarat eftersom det är simpel logik att de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända rolling-on-the-floor-laughing.gif

Jag har en närmare närstående som arbetat med detta i 50 år, han inte håller med, det trovärdiga argumentet väger faktiskt 10 år mer 🤣
    Tittade in på tråden jag tidigare lämnat och blev förfärad!! Den är ju ännu mer depraverad och verklighets frånvänd än tidigare. 

Ännu en tråd som förstörts av illasinnade. 

Personligen förstår jag inte vad man kan få ut av att bete sig på detta sätt. Möjligen är det maktbegär
     vilken tråd?
Svar på tråden Sluta dömma