Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter

Ingen som hjälper dig hur man räknar ut frågorna? Har du ingen lärare?

• Embla twopointoh
    Malinn81 skrev 2023-03-24 15:33:55 följande:
    jo vi har fått power points med material. men kan inte hitta. har bläddrat genom sidorna fram o tillbaka.. provat google men det är så konstiga formlar som jag inte begriper.. 
    Hur mycket matte har du läst? Kanske behöver du repetera sådant du läst tidigare för att påminna dig om hur man tänker när man ska ordna om en ekvation/samband?

Vad är det du pluggar nu, och vad har det för behörighetskrav?
  • Embla twopointoh
    Xlr8 skrev 2023-03-24 15:53:30 följande:
    Du vet att man kan lära sig av det också. 
    Men varför hjälpa till å vara snäll när man kan vara motsatsen.
    Å andra sidan så händer det att folk inte orkar tänka själva eller söka rätt på svaret själva, utan frågar på sådana här ställen för att de vill ha svaret serverat. Ibland är det dessutom fusk, eftersom de sitter med en inlämningsuppgift eller hemtenta där de inte får ta hjälp av andra egentligen.

Jag säger inte att TS är en sådan, men jag anser att det är vettigt att vara i alla fall lite kritisk innan man ger svar rätt upp och ned i sådana här trådar. Tyvärr.
  • Embla twopointoh
    Malinn81 skrev 2023-03-24 17:22:51 följande:
    Hej 
    jo läraren har sagt att det finns massor av svar på internet och i de material vi har fått.  Hur som helst så lär man ju sig av att få veta hur man räknar ut uppgiften Oavsett vart jag hittar svaret om det är från er eller från skolans matrial eller från någon sida på nätet. 
    Du kanske skulle försöka hitta en genomgång, i skrift eller video beroende på vad du föredrar, som går igenom grunderna i hur man tänker när man arrangerar om en ekvation? Eller fråga din lärare?

A = r² *pi  (här står * för multiplikationstecken)
    A = 0,08 m²
    Du har alltså arean och pi, så det är bara radien i kvadrat som är okänd. Då måste du ordna om ekvationen med avseende på r² (eller göra som XLR8 visat ovan, men jag tor detta sätt är enklare fram till dess att det verkligen sitter hur man gör.) Alltså:
    r²= A/pi = 0,08/3,14159...

Eftersom du vill ha r² för sig själv, så måste du flytta bort pi till andra sidan av likamed-tecknet. Eftersom  i A = r² *pi  så multiplicerar du med pi, så då ska du dividera med pi när det flyttas till andra sidan.

Jag tänker inte räkna ut vad det blir, men säg att det blir r²= x. Du behöver nu för att lösa ut radien ta roten ur r², alltså roten ur x, då får du radien. Sedan tar du 2*x eftersom det är diametern du är ute efter, eftersom diametern = 2*r. Tänk också på vilka enheter som används, och om det är enklare eller mer relevant att svara i till exempel centimeter än i meter.

(Jag hoppas det blev rätt. Jag har feber och tänker kanske inte så klart just nu.)
  • Embla twopointoh
    Malinn81 skrev 2023-03-24 22:18:14 följande:
    hmm jag har väldigt svårt att förstå alla förklaringar.. på pluggakuten var det en med liknande fråga. hen fick svaret att dela arean med pi, sedan har man radien i kvadrat. 

testade detta men jag fick 0.000625 men det känns helt galet kan inte räkna de tillbaka till area igen
    Det låter som om du gjort ett beräkningsfel. Har du provat att räkna om? Kan du använda en räknare (en riktig räknare alltså, inte telefonen) på ett korrekt sätt?

Vad är det du har svårt med? Hur man stuvar om en ekvation? I det här fallet blir det
    r²= A/pi. Förstår du varför?

Svar på tråden Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter