Malinn81 skrev 2023-03-24 17:22:51 följande:
Hej
jo läraren har sagt att det finns massor av svar på internet och i de material vi har fått. Hur som helst så lär man ju sig av att få veta hur man räknar ut uppgiften Oavsett vart jag hittar svaret om det är från er eller från skolans matrial eller från någon sida på nätet.
Du kanske skulle försöka hitta en genomgång, i skrift eller video beroende på vad du föredrar, som går igenom grunderna i hur man tänker när man arrangerar om en ekvation? Eller fråga din lärare?
A = r² *pi (här står * för multiplikationstecken)
A = 0,08 m²
Du har alltså arean och pi, så det är bara radien i kvadrat som är okänd. Då måste du ordna om ekvationen med avseende på r² (eller göra som XLR8 visat ovan, men jag tor detta sätt är enklare fram till dess att det verkligen sitter hur man gör.) Alltså:
r²= A/pi = 0,08/3,14159...
Eftersom du vill ha r² för sig själv, så måste du flytta bort pi till andra sidan av likamed-tecknet. Eftersom i A = r² *pi så multiplicerar du med pi, så då ska du dividera med pi när det flyttas till andra sidan.
Jag tänker inte räkna ut vad det blir, men säg att det blir r²= x. Du behöver nu för att lösa ut radien ta roten ur r², alltså roten ur x, då får du radien. Sedan tar du 2*x eftersom det är diametern du är ute efter, eftersom diametern = 2*r. Tänk också på vilka enheter som används, och om det är enklare eller mer relevant att svara i till exempel centimeter än i meter.
(Jag hoppas det blev rätt. Jag har feber och tänker kanske inte så klart just nu.)