• Malinn81

Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter

Hej 
    Vet inte i vilken kategori detta ska ligga i. Jag har inlämningsuppgift men inte någon som hjälper mig hur jag räknar ut frågorna.. 

tex tvärsnittsarean är 0.08m2 vad är innerDiametern då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-24 17:17
    jag läste bara matte vad hette det a eller 1 på handel på gymnasiet..

just nu läser jag om rör i industrier/fjärrvärme. processteknik 1 heter de

• Svar på tråden Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter
  • slirren

Det beror ju på hur tvärsnittet ser ut. Du pratar om innerdiameter, är det ett rör eller vad?

• Malinn81
    slirren skrev 2023-03-23 20:24:42 följande:

Det beror ju på hur tvärsnittet ser ut. Du pratar om innerdiameter, är det ett rör eller vad?

Hej
    Ja ett rör har 0.08m2 i tvärsnittsarea. vad är innerdiametern då?
  • Daisy28
    Malinn81 skrev 2023-03-24 07:53:32 följande:
    Hej
    Ja ett rör har 0.08m2 i tvärsnittsarea. vad är innerdiametern då?
    Tänker inte hjälpa dig att fuska men kolla på formeln areor för olika former
  • Meddelande borttaget
  • Malinn81
    Jbn skrev 2023-03-24 08:13:05 följande:

formen för en cirkelarea är 2*pi*r eller pi*d, dvs 0.08/pi så får du diametern i meter.

jo cirkelns area har jag koll på men inte hur jag räknar baklänges.. från arean till inner diametern..
  • Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 08:11:40 följande:

Ingen som hjälper dig hur man räknar ut frågorna? Har du ingen lärare?

jo vi har fått power points med material. men kan inte hitta. har bläddrat genom sidorna fram o tillbaka.. provat google men det är så konstiga formlar som jag inte begriper.. 
  • Malinn81
    slirren skrev 2023-03-23 20:24:42 följande:

japp det är ett rör.. jag vet hur man räknar ut arean från diametern. men det rör till det i skallen när jag ska vända tillbaka formlen igen.. på mellanstadiet när man räknade delat med så blev ju summan och nämnaren multiplicerade täljaren.. 

matten sitter väldigt gömt i bakhuvudet här.. 
  • Xlr8

R²x pi = A
    0.08=R² x pi
    0.08/pi=R²
    Roten ur(0.08/PI)=R

2R=Diameter 

Du snackar ström, om det är kabel så får du ha i åtanke att diametern kommer vara större om du har en flerledare än en enledare. Då kommer inte ovan fungerar. 

• Xlr8
    Malinn81 skrev 2023-03-23 20:00:58 följande:
    Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter

Hej 
    Vet inte i vilken kategori detta ska ligga i. Jag har inlämningsuppgift men inte någon som hjälper mig hur jag räknar ut frågorna.. 

tex tvärsnittsarean är 0.08m2 vad är innerDiametern då?

Det är vvs du läser?
    Det är en R1000 pipa.
Svar på tråden Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter