• Malinn81

Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter

Hej 
    Vet inte i vilken kategori detta ska ligga i. Jag har inlämningsuppgift men inte någon som hjälper mig hur jag räknar ut frågorna.. 

tex tvärsnittsarean är 0.08m2 vad är innerDiametern då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-24 17:17
    jag läste bara matte vad hette det a eller 1 på handel på gymnasiet..

just nu läser jag om rör i industrier/fjärrvärme. processteknik 1 heter de

• Svar på tråden Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter
  • Malinn81
    slirren skrev 2023-03-23 20:24:42 följande:

Det beror ju på hur tvärsnittet ser ut. Du pratar om innerdiameter, är det ett rör eller vad?

Hej
    Ja ett rör har 0.08m2 i tvärsnittsarea. vad är innerdiametern då?
  • Malinn81
    Jbn skrev 2023-03-24 08:13:05 följande:

formen för en cirkelarea är 2*pi*r eller pi*d, dvs 0.08/pi så får du diametern i meter.

jo cirkelns area har jag koll på men inte hur jag räknar baklänges.. från arean till inner diametern..
  • Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 08:11:40 följande:

Ingen som hjälper dig hur man räknar ut frågorna? Har du ingen lärare?

jo vi har fått power points med material. men kan inte hitta. har bläddrat genom sidorna fram o tillbaka.. provat google men det är så konstiga formlar som jag inte begriper.. 
  • Malinn81
    slirren skrev 2023-03-23 20:24:42 följande:

Det beror ju på hur tvärsnittet ser ut. Du pratar om innerdiameter, är det ett rör eller vad?

japp det är ett rör.. jag vet hur man räknar ut arean från diametern. men det rör till det i skallen när jag ska vända tillbaka formlen igen.. på mellanstadiet när man räknade delat med så blev ju summan och nämnaren multiplicerade täljaren.. 

matten sitter väldigt gömt i bakhuvudet här.. 
  • Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 15:54:32 följande:
    Hur mycket matte har du läst? Kanske behöver du repetera sådant du läst tidigare för att påminna dig om hur man tänker när man ska ordna om en ekvation/samband?

Vad är det du pluggar nu, och vad har det för behörighetskrav?
    jag läste matte va hette de a eller 1 på handel på gymnasiet.. 

• Malinn81
    Xlr8 skrev 2023-03-24 15:43:21 följande:

R²x pi = A
    0.08=R² x pi
    0.08/pi=R²
    Roten ur(0.08/PI)=R

2R=Diameter 

Du snackar ström, om det är kabel så får du ha i åtanke att diametern kommer vara större om du har en flerledare än en enledare. Då kommer inte ovan fungerar. 

jag läste matte va hette de a eller 1 på handel på gymnasiet.. 

• Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 16:04:08 följande:
    Å andra sidan så händer det att folk inte orkar tänka själva eller söka rätt på svaret själva, utan frågar på sådana här ställen för att de vill ha svaret serverat. Ibland är det dessutom fusk, eftersom de sitter med en inlämningsuppgift eller hemtenta där de inte får ta hjälp av andra egentligen.

Jag säger inte att TS är en sådan, men jag anser att det är vettigt att vara i alla fall lite kritisk innan man ger svar rätt upp och ned i sådana här trådar. Tyvärr.
    Hej 
    jo läraren har sagt att det finns massor av svar på internet och i de material vi har fått.  Hur som helst så lär man ju sig av att få veta hur man räknar ut uppgiften Oavsett vart jag hittar svaret om det är från er eller från skolans matrial eller från någon sida på nätet. 
  • Malinn81
    spixxel skrev 2023-03-24 19:01:20 följande:

Som folk ovan har skrivit, det finns ju en formel för hur man räknar fram arean av en cirkel.

area = pi * radie * radie

Där har du din ekvation.

Nu har du ju arean och vill ha diameter (alltså radien gånger 2).

då får du skriva om ekvationen lite.

area = pi * radie * radie
    radie * radie = area / pi
    radie = roten ur (area / pi)

Och sen vet vi också att

diameter = radie * 2

så det leder till att

diameter = roten ur (area / pi ) * 2

När du sen har din ekvation så sätter du in värden.

diameter = roten ur ( 0.08 / pi) * 2 = 0.31915382432

Sen är det alltid bra att dubbelkolla hur det blir om du räknar åt andra hållet med.

area = pi * (diameter/2) * (diameter/2)

area = pi * 0.15957691216 * 0.15957691216 vilket blir 0.8 om du slår in miniräknaren.

det var lite för invecklat för mig, vill du förklara lite enklare?
  • Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 19:03:04 följande:
    Du kanske skulle försöka hitta en genomgång, i skrift eller video beroende på vad du föredrar, som går igenom grunderna i hur man tänker när man arrangerar om en ekvation? Eller fråga din lärare?

A = r² *pi  (här står * för multiplikationstecken)
    A = 0,08 m²
    Du har alltså arean och pi, så det är bara radien i kvadrat som är okänd. Då måste du ordna om ekvationen med avseende på r² (eller göra som XLR8 visat ovan, men jag tor detta sätt är enklare fram till dess att det verkligen sitter hur man gör.) Alltså:
    r²= A/pi = 0,08/3,14159...

Eftersom du vill ha r² för sig själv, så måste du flytta bort pi till andra sidan av likamed-tecknet. Eftersom  i A = r² *pi  så multiplicerar du med pi, så då ska du dividera med pi när det flyttas till andra sidan.

Jag tänker inte räkna ut vad det blir, men säg att det blir r²= x. Du behöver nu för att lösa ut radien ta roten ur r², alltså roten ur x, då får du radien. Sedan tar du 2*x eftersom det är diametern du är ute efter, eftersom diametern = 2*r. Tänk också på vilka enheter som används, och om det är enklare eller mer relevant att svara i till exempel centimeter än i meter.

(Jag hoppas det blev rätt. Jag har feber och tänker kanske inte så klart just nu.)
    hmm jag har väldigt svårt att förstå alla förklaringar.. på pluggakuten var det en med liknande fråga. hen fick svaret att dela arean med pi, sedan har man radien i kvadrat. 

testade detta men jag fick 0.000625 men det känns helt galet kan inte räkna de tillbaka till area igen
  • Malinn81
    Embla twopointoh skrev 2023-03-24 23:48:34 följande:
    Det låter som om du gjort ett beräkningsfel. Har du provat att räkna om? Kan du använda en räknare (en riktig räknare alltså, inte telefonen) på ett korrekt sätt?

Vad är det du har svårt med? Hur man stuvar om en ekvation? I det här fallet blir det
    r²= A/pi. Förstår du varför?
    0.008/3.14 sedan x2 knappen.. så blir de 0.000625. 
    tar jag sedan  0.000625 x 3.14 får jag 0.008 igen.. så det borde ju stämma tycker jag då
  • Malinn81
    spixxel skrev 2023-03-25 09:32:50 följande:
    Här är en bild med lite finare formaterade ekvationer. Men som andra säger. Tror det är bra att du övar lite på att skriva om ekvationer, det är mer matematik och förväntas nog lite att man ska kunna i den kursen du läser just nu.de flesta av oss har glömt skolmatten. det är ju lite olika åldrar på folk. men jag läste matte för 20 år sedan. 

De har konstaterat att de borde haft en matte repetition innan de drog igång med allt detta. 
  • Malinn81
    spixxel skrev 2023-03-25 09:40:56 följande:
    0.08 / 3.14 blir 0.025

Och sen roten ur det blir 0.159

och sen det gånger 2 blir 0.318 och det är svaret. Du ska inte göra x2 utan roten ur.
    jaha men jag fick ju 0.008 igen så trodde detta var rätt
  • Malinn81
    spixxel skrev 2023-03-25 09:40:56 följande:
    0.08 / 3.14 blir 0.025

Och sen roten ur det blir 0.159

och sen det gånger 2 blir 0.318 och det är svaret. Du ska inte göra x2 utan roten ur.
    tack nu förstod jag hur jag ska göra ska bara lägga det på minnet med :)
  • Malinn81
    spixxel skrev 2023-03-25 09:48:17 följande:

Det du vill ha är ju

0.08 = radie x radie x pi

Så det är ju så som du måste kontrollera din lösning.

Om du provar med

0.1595 * 0.1595 * 3.14 så ser du att det blir 0.08.

japp det ordnade sig till slut :)
Svar på tråden Hjälp med mattetal. Strömningslära. tvärsnittsarean-> innerDiameter