Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Hur gör ni för att orka?

Det blir fel taktik att ta undan TV och telefon bara rakt av. Först görs läxor och annat viktigt, sedan får han hålla på med TV och telefon. Låt honom "köpa" sig skärmtid genom utomhusvistelse eller annat vettigt. Så klart är det också begränsad tid som gäller, men en 9-åring behöver egentligen inte ha mobil alls. TV ska vara att man ser ett program när det sänds och inte streaming, då lär han sig också vara klar i tid eller så missar man programmet. TV och andra skärmar ska av i god tid före läggningen så blir det mindre bråk med tandborstning och annat, då är det bättre att han tar ett bad eller en dusch före läggningen.

• Anonym (Mamma)

Det är också viktigt att ha fasta rutiner kring det här och inte byta regler varje vecka. I hans ålder behöver det gå minst två veckor men helst en månad av samma rutin innan det sätter sig.

• Anonym (Mamma)
    tikki masala skrev 2023-03-23 10:43:08 följande:

Tvprogram tittar han inte alls på.  Det är just streaming på youtube som gäller och det kommer nonstop nya grejer han vill titta på. 
    Det går ju inte att ta bort youtube på tvn så det är väldigt svårt att styra Om jag inte stänger av internet helt och hållet. Vi har ingen ?vanlig? tvbox så allt vi har streamas. Från viaplay eller youtube eller Netflix. 

Hur länge låter ni era barn ha skärmtid (tv & spel) efter skolan? Vilka tider stänger ni av? 

Klart det går att styra! Måste du stänga av internet så gör det, det tar inte många sekunder.

På kvällarna extremt begränsad tid, kanske en halvtimme medan jag gör middag eller att vi tittar tillsammans en halvtimme eller lite mer efter maten. Annars en timme på morgonen om vi har sovmorgon, mest lör-sön då. Mitt barn går i fsk-klass men i ditt barns ålder skulle jag säga max en timme på kvällen.
  • Anonym (Mamma)
    enmamma skrev 2023-03-23 17:45:57 följande:

Vi har tidigare automatiskt stängt av internet på kvällarna tex nio på vardagar och tio på helgen.

Hur ställer man in så det händer automatiskt?
  • Anonym (Mamma)
    Limajo skrev 2023-03-23 19:05:24 följande:
    Det finns säkert appar för det men jag gör det direkt i routern.
    Du loggar in i routern via datorn då, eller? Jag vet inte ens om jag kan göra det med min för just denna har jag aldrig testat på.
  • Anonym (Mamma)
    Limajo skrev 2023-03-26 07:56:40 följande:
    Ja, kolla i instruktionsboken.
    Fick ingen sådan såvitt jag minns men tack iaf!
Svar på tråden Hur gör ni för att orka?