• tikki masala

Hur gör ni för att orka?

Jag är en trött mamma. Jag har nu sagt till min snart 9 åriga son att det inte blir tv eller telefon. För jag orkar inte med all denna gnäll och tjat! Tittar han en timme blir det gnäll när man ska göra något annat. Läxor, borsta tänder, gå ut och röra sig, äta mat, lägga sig. Ja han kan gråta och gnälla hur länge som helst varje gång han måste lämna den förbannade tekniken. Men nu kommer han då också hamna utanför eftersom alla hans vänner spelar på sina telefoner Tillsamman. Hur gör ni andra föräldrar med skärmtid? Jag har testat fasta tider, sen har jag testat mer eller mindre tider, jag har testat tidsgräns med tex max 1 1/2 timme på telefonen. Men det är bara denna hemska tjat gnäll och gråt man får höra hela tiden.

• Svar på tråden Hur gör ni för att orka?
  • Anonym (Mamma)

Det blir fel taktik att ta undan TV och telefon bara rakt av. Först görs läxor och annat viktigt, sedan får han hålla på med TV och telefon. Låt honom "köpa" sig skärmtid genom utomhusvistelse eller annat vettigt. Så klart är det också begränsad tid som gäller, men en 9-åring behöver egentligen inte ha mobil alls. TV ska vara att man ser ett program när det sänds och inte streaming, då lär han sig också vara klar i tid eller så missar man programmet. TV och andra skärmar ska av i god tid före läggningen så blir det mindre bråk med tandborstning och annat, då är det bättre att han tar ett bad eller en dusch före läggningen.

• Anonym (Mamma)

Det är också viktigt att ha fasta rutiner kring det här och inte byta regler varje vecka. I hans ålder behöver det gå minst två veckor men helst en månad av samma rutin innan det sätter sig.

• tikki masala

Tvprogram tittar han inte alls på.  Det är just streaming på youtube som gäller och det kommer nonstop nya grejer han vill titta på. 
    Det går ju inte att ta bort youtube på tvn så det är väldigt svårt att styra Om jag inte stänger av internet helt och hållet. Vi har ingen ?vanlig? tvbox så allt vi har streamas. Från viaplay eller youtube eller Netflix. 

Hur länge låter ni era barn ha skärmtid (tv & spel) efter skolan? Vilka tider stänger ni av? 

• Anonym (Elin79)

Gör en plan som ni går igenom tillsammans så att allt är fullkomligt klart för honom. Bestäm i vilken ordning saker ska ske, om det finns saker som ska vara klara/avbockade innan andra saker sker. Tex att vi först äter mellanmål och gör läxor, sen får man spela 30 min innan man ska iväg på bandyn. Och sen kan man få 30 min spel efter träningen om man har duschat och lagt sina kläder i tvätten.
    VÄLDIGT tydligt. För då kan barnet också förstå bättre om något inte blir av eller en förmån uteblir. 
    Det är klart barn knorrar i början, de är barn. Och människor är vanedjur. 
    Men i de flesta fall så ger det sig efter en vecka eller två.
    Vad vore alternativet? Att helt ge efter?
    Och gällande vad kompisar gör eller inte gör, vänd på det istället. Försök att vara den familjen som minskar ner på skärm (om det är det ni vill) så kanske ni föregår med gott exempel och andra hakar på.
    Man dör inte för att man missar 3 speltillfällen per vecka med vännerna...

• Anonym (Mamma)
    tikki masala skrev 2023-03-23 10:43:08 följande:

Tvprogram tittar han inte alls på.  Det är just streaming på youtube som gäller och det kommer nonstop nya grejer han vill titta på. 
    Det går ju inte att ta bort youtube på tvn så det är väldigt svårt att styra Om jag inte stänger av internet helt och hållet. Vi har ingen ?vanlig? tvbox så allt vi har streamas. Från viaplay eller youtube eller Netflix. 

Hur länge låter ni era barn ha skärmtid (tv & spel) efter skolan? Vilka tider stänger ni av? 

Klart det går att styra! Måste du stänga av internet så gör det, det tar inte många sekunder.

På kvällarna extremt begränsad tid, kanske en halvtimme medan jag gör middag eller att vi tittar tillsammans en halvtimme eller lite mer efter maten. Annars en timme på morgonen om vi har sovmorgon, mest lör-sön då. Mitt barn går i fsk-klass men i ditt barns ålder skulle jag säga max en timme på kvällen.
  • Anonym (Kalle)

problemet Är att föräldrar låter använda skärm tid för nöje. 

mina barn får bara använda skärmtid för å lära sig, bli smartare. Lyssna på böcker. Använda youtube för å lära Sig, spel för å bli smartare. 

annars har dom riktiga leksaker som Lego etc och ps5 men ipad etc är inte för nöje. 

min ena kan engelska Å använder chatgpt dagligen som hjälp i vardagen. 

• Maymom

Testa att låt honom vara med att bestämma när skärmtiden ska vara. Ge honom val utifrån vad du tycker funkar. ?vill Du göra läxan innan eller efter middagen?? ?Vill du ha skärmtid då eller då?? Och liknande. Då lär han sig även planera och har han varit med och gjort schemat så sparkar han kanske inte lika mycket bakut om han känner att det inte känns bra sen eftersom han vet att han själv var den som bestämde det,  utan då kanske han istället säger: jag vet att jag ville göra läxan innan maten men det känns inte bra, kan vi byta det. 

• Anonym (Japp)

Vi hade samma en period i vintras med vår 7-åring. Jag fick nog och sa att han fick skärmförbud i en hel vecka. Det ändrade faktiskt på saken, han började titta på mer grejer och slutade tjata om tv/iPad eftersom han visste att det skulle bli ett nej. 
    efter det försöker vi gömma all teknik så att han inte ska kunna sätta på själv. tv kontrollen ligger gömd och han måste fråga om han ska se på tv. Oftast glömmer han av sig och frågar inte ens. Känns som att han kollade av ren vana innan. När kontrollen inte ligger framme så kollar Han inte på ren rutin. iPad har han ingen egen men får spela på min ibland när han har gjort läxorna och pyjamas är på. 

• Limajo

Prata med barnet om hur han vill ha det och kom fram till regler/rutiner gemensamt. Så har jag gjort med mina barn från låg ålder. Jag förklarar att dagen behöver ha tid för vila, mat, skola, frisk luft mm. Sen kan man också spela och titta på filmer men det får inte gå ut över det nödvändiga. Hur vill ni att vi lägger upp det? Sen har barnen ibland velat ha fasta tider, ibland en pott av skärmtid och nu är de så stora att jag har slutat med fasta rutiner, det viktiga är att de över tid får en bra blandning.

Jag har själv svårt för rutiner, ena dagen kanske man har jättemycket energi och vill vara ute, andra dagen vill man ligga i soffan och se en film. Att inbilla sig att barnen ska vara annorlunda är bara naivt.

Den enda hårda rutin jag har är att alla fasta linor stängs ned vid en viss tid på kvällen för att barnen inte ska spela på dator precis innan läggdags.

• Anonym (Japp)
    tikki masala skrev 2023-03-23 10:43:08 följande:

Vi har förbjudit YouTube av samma skäl. Så mycket skit som kan komma upp också som man inte har koll på att de ser
Svar på tråden Hur gör ni för att orka?