• Carolatom07

"Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)

Det är ju rent bedrövligt, men min teori om orsaker är att idag går allt ut på den kroppsliga och egoistiska njutningen (som sex, konsumtion och mat), man har slutat se varandra som människor och bryr sig mest bara om sitt eget, en utveckling jag kunde förutspå redan för 30 år sedan (utan att ha mediala förmågor).

Ateister proklamerar ju att vi människor endast är våra kroppar och ingenting mer. Och att ingenting utöver den fysiska världen och kemiska reaktioner finns. Det bidrar ju till känslan av att livet är meningslöst, när ateister nästan vill förbjuda en tro på något högre, vad det än är, om det är en Gud, en skaparkraft i universum som strömmar genom allt levande eller något annat. För folk som tror är ju enligt dem folk som är osäkra på sig själva, behöver låtsaskompisar och är "hjärntvättade"

Jag undrar hur ateistiska föräldrar till barn/ tonåingar som valt att ha en tro reagerar. Börjar de hata barnet?

sverigesradio.se/artikel/ny-studie-allt-fler-tycker-att-livet-ar-meningslost
  • Svar på tråden "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)
  • Carolatom07
    Cereal Killer skrev 2023-03-23 12:47:08 följande:

Jag är ateist vilket för mig innebär att jag inte tror på någon av de religioner som existerar. Huruvida vi människor är enbart våra kroppar eller något annat är inget jag har någon uppfattning om över huvud taget. Du tillskriver mig åsikter och egenskaper som jag inte har. 

Om mina barn börjar tro på Gud så är det helt ok. Skulle deras engagemang i någon religion gå till överdrift (att de blir bokstavstroende, går med i en sekt eller liknande) så skulle jag bli besviken, orolig och ledsen, men jag skulle naturligtvis inte hata dem. 

Jag utgår från en del "aggressiva" ateister jag diskuterat med, dvs ateister som har haft väldigt bestämda uppfattningar om att den fysiska världen och kemiska reaktioner är det enda som existerar. Sedan skiljer sig förstås ateister åt på vissa punkter.

• Carolatom07
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-23 14:19:47 följande:
    Ja, det är en märklig skillnad på öst och väst. Folket i väst är mycket mer sociala och utåtriktade.
    Ja, det är flera som dessutom sagt till mig att "Ju längre söder/västerut du kommer desto trevligare blir människora, eller "Ju närmare Danmark.."

• Anonym (Flakk)
    Carolatom07 skrev 2023-03-23 08:49:06 följande:
    "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)
    Det är ju rent bedrövligt, men min teori om orsaker är att idag går allt ut på den kroppsliga och egoistiska njutningen (som sex, konsumtion och mat), man har slutat se varandra som människor och bryr sig mest bara om sitt eget, en utveckling jag kunde förutspå redan för 30 år sedan (utan att ha mediala förmågor).

Ateister proklamerar ju att vi människor endast är våra kroppar och ingenting mer. Och att ingenting utöver den fysiska världen och kemiska reaktioner finns. Det bidrar ju till känslan av att livet är meningslöst, när ateister nästan vill förbjuda en tro på något högre, vad det än är, om det är en Gud, en skaparkraft i universum som strömmar genom allt levande eller något annat. För folk som tror är ju enligt dem folk som är osäkra på sig själva, behöver låtsaskompisar och är "hjärntvättade"

Jag undrar hur ateistiska föräldrar till barn/ tonåingar som valt att ha en tro reagerar. Börjar de hata barnet?

sverigesradio.se/artikel/ny-studie-allt-fler-tycker-att-livet-ar-meningslost
    Jag är ateist och lycklig med livet i övrigt. Mitt barn (12) säger att hen tror på gud. Jag har föreslagit att vi går på en gudstjänst, det vill hen inte. Mitt barn får tro på gud och djävulen om denne vill. varför skulle en ateistisk förälder börja hata sitt barn? Vad tror du om ateister egentligen? Vilka fördomar du spyr ut.
  • Carolatom07
    Gaskarl skrev 2023-03-23 13:41:05 följande:

Tror inte man behöver gå så långt som till religion och andlighet..Samhället förändring började väl kanske för 30 år sedan, individualismen drog in och man skulle jobba med sig själv, lyckas, göra karriär. Sedan kom internet, och trollen växe fram, man kunde helt plötsligt hata anonymt, hemifrån, utan att ens synas eller egentligen höras. Där är vi idag, individualismen gränsar på många ställen till egoism, ist för att hjälpa någon som ligger på gatan, tar man en bild, skickar blixtsnabbt till en tidning och kan tjäna en hacka. Kollektivet är borta, man ser inte varandra..

Visst är det så. "En för alla, alla för en" som var ett vanligt uttryck på 70-talet, är väl att betrakta som utdött idag. "Tack vare" diverse författare till självhjälpsböcker och böcker om personligt självförverkligande (där Wayne W Dyer var en av pionjärerna) har vi fått ett samhälle där var och en förväntas ta det fulla ansvaret för sina egna liv, oavsett hur jobbigt eller motigt de har det. Även kvinnor som blir misshandlade av en aggressiv man med kontrollbehov uppmanas hjälpa sig själva genom att söka sig till kvinnojour eller vända sig till polisen, vilket många kvinnor som fått sina liv förstörda av en misshandlande man ofta inte vågar eller är i stånd till.

Jag har alltid trott på att vi har ett visst gemensamt ansvar gentemot varandra (förutom ansvaret över våra egna liv). Jag tror inte vi människor är satta här på jorden för att leva i våra egoistiska bubblor. Jag tror att vi är här för att hjälpa varandra.
  • Carolatom07
    Anonym (Lämmeln) skrev 2023-03-23 14:43:55 följande:

Fast rent krasst, har man ett liv som innefattar hobbys, sociala aktiviteter, kanske familj och barn och vänner så blir ju tiden på familjeliv tämligen ganska meningslös. Jag tror dessa inklusive min själv tenderar att bara vara härinne om de vill ställa en fråga eller så. Medan andra mer eller mindre verkar ha fastnat här och man ser samma personer sitta dygnet runt i trådar. Inte sällan skapa konflikter eller bygga starka relationer/vänskaper med andra medlemmar vilket på sikt ju också är en fantasivärld (tills man träffat personen ifråga/pratat i telefon,  den trevliga personen man skriver med kan vara en manipulator, en psykopat en massmördare eller vad som helst). Samt att det ofta inkluderar mailade med ett antal internetkompisar. Där känns det mer som man flytt verkligheten alternativt då att man inte känner sig inkluderad i verkligheten. Finner man allt det där IRL brukar behovet att sitta på FL i en låtsasvärld (för det är ju internetforum litegrann) försvinna. 

Sorgligt nog ser man flera nick som vistas här 24/7 för att det delvis eller helt är det enda sociala umgänget de har. Dessa personer tenderar också att ta FL väldigt  på blodigt allvar. Så jag håller med dig i stort.

Själv använder jag FL sporadiskt, och fick erfara hårt att de man trodde man hade en ärlig vänskap med härinne inte alls var så på riktigt. Men jag hade en deprimerad period för några år sedan då jag bodde härinne och livnärde mig på mina låtsaskompisar här som jag skrev med. Idag behövs inte det där och jag såg hur destruktivt jag levde i en fantasivärld.

Jag skriver i perioder när jag är mera ensam och för att jag gillar att diskutera, men tycker det är tragiskt med folk som mer eller mindre lever sina liv på forumet. Då bli det lätt så att de får för sig att människor IRL är lika plumpa och nedvärderande som flera på Familjeliv är, och det får dem att ytterligare bli skeptiska till att försöka komma in i vanliga sociala umgängen. Vissa personer skriver ju dessutom som att deras åsikter och uppfattningar "gäller för alla"

• Vasakransen

Sex konsumtion och mat har väl alltid varit ledstjärnor för att överleva. Utan sex inga barn, utan konsumtion ingen säkerhet och inga lager, utan mat ingen överlevnad.

• Carolatom07
    Anonym (AI) skrev 2023-03-23 12:55:26 följande:

Det är en vanlig missuppfattning att ateistens gudlösa värld är kallhamrad och cynisk. Tvärtom är ateisten så mycket lyckligare i sin värld än den troende då Guds tystnad inte är ett problem. Ateister är fria att tänka och handla på det sätt de tycker är lämpligt. De är inte bundna av religiösa dogmers kedjor och kan uttrycka sina sanna känslor och åsikter utan rädsla för dömande eller repressalier. Ateister kan välja att vara lyckliga, och de flesta väljer att vara det, eftersom de tror att livet är en gåva och de borde fylla det med så mycket glädje som möjligt.

En aspekt av det. Men många anammar ateismen som en förevändning för att få flytta fram gränser till det rent olämpliga, och hänvisar till att "Det finns inga rätt eller fel eller något som är gott eller ont", utan allt blir relativt och när individer som kanske har ett kriminellt tänk, börjar skapa "sin egen moral", så förstår du kanske vad som kan hända.

Du kan känna dig fri som troende med, även om du kanske inte gillar att se på hårdporr ur en etisk aspekt. Budorden har väl varit till för att skapa ordning i mänskliga relationer och få oss att hålla sams.

Att inte ha begär till sin nästas hustru eller hans ägodelar, är ju ändå en sund inställning.

Jag är absolut ingen dogmatiker, vilket jag tydligt har klargjort, men Bibeln innehåller trots det levnadsvisdom och Jesus sa ju många kloka saker.

• Carolatom07
    Vasakransen skrev 2023-03-23 14:51:12 följande:

Sex konsumtion och mat har väl alltid varit ledstjärnor för att överleva. Utan sex inga barn, utan konsumtion ingen säkerhet och inga lager, utan mat ingen överlevnad.

Ja, men om man ENDAST lever för detta, blir inte livet en aning enformigt och torftigt då?
  • Anonym (-)

Bra jobb och mat för dagen i all ära, men att aldrig får uppleva kärlek, närhet eller intimitet, ja då är det lätt att man undrar över vad meningen är.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-23 14:13:41 följande:

Jag håller inte riktigt med om att kollektivet är borta. Detta är så djupt rotat i oss. Inom konsten är det mycket omtyckt att sätta - Kollektivet efter namnet, vilket väl är samma sak som att det osynliga kollektiva är satt på undantag, när det blir hippt att kalla sig - kollektivet.

Men  att kunna umgås genom att kollektivt hata hemifrån soffan i en chattgrupp eller en Facebookgrupp eller från ett instakonto, det är en stor förändring på 30 år. Jag såg det inte komma. Det finns paparazzikonton som går ut på att fota folk på stan och göra narr av dem och det finns grupper som fotar folk som rör sig i grannskapet och lägger upp.

Familjeliv är ett kollektiv med undergrupper osv. 

Men om det inte bara ska handla om forumet nu utan om varför människor finner sina liv mer meningslösa så är svaret inte lika lätt.

Jag har svårt att se mitt eget liv som meningslöst, men jag har fått höra flera gånger här av anonyma människor att mitt liv är meningslöst. Jag försöker då tänka att andras liv inte är meningslösa men att de liksom jag själv känner sig olyckliga ibland. 

Jag tror inte att en harmonisk människa med alla sociala kontakter den behöver befinner sig på det här forumet i längre stunder. Då tror jag hellre att man följer sina vänner i sociala medier. Men jag har förstått att många inte mår bra av det heller. Det gjorde inte jag och har inte konto av det skälet. 

Det här forumet är för människor som tycker om att uttrycka främst sig i text och föredrar att vara anonyma.

Alla andra människor gör andra saker med varje stund av dagen. Det är ett friskare sätt att leva på, men nästan ingen klarar av att leva så numera, eftersom allt sker på internet. Det är oerhört svårt att ta sig ur. 

Jag tror med att de som hänger mycket på olika forum, eller facebookgrupper, inte har så mycket socialt liv i övrigt. Jag erkänner att jag skriver mer på internet i mina ensammare stunder, Men man skulle bli helt förstörd som människa om man tog åt sig av allt som skrivs här. Man måste ha en balans.

Svar på tråden "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)