• Carolatom07

"Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)

Det är ju rent bedrövligt, men min teori om orsaker är att idag går allt ut på den kroppsliga och egoistiska njutningen (som sex, konsumtion och mat), man har slutat se varandra som människor och bryr sig mest bara om sitt eget, en utveckling jag kunde förutspå redan för 30 år sedan (utan att ha mediala förmågor).

Ateister proklamerar ju att vi människor endast är våra kroppar och ingenting mer. Och att ingenting utöver den fysiska världen och kemiska reaktioner finns. Det bidrar ju till känslan av att livet är meningslöst, när ateister nästan vill förbjuda en tro på något högre, vad det än är, om det är en Gud, en skaparkraft i universum som strömmar genom allt levande eller något annat. För folk som tror är ju enligt dem folk som är osäkra på sig själva, behöver låtsaskompisar och är "hjärntvättade"

Jag undrar hur ateistiska föräldrar till barn/ tonåingar som valt att ha en tro reagerar. Börjar de hata barnet?

sverigesradio.se/artikel/ny-studie-allt-fler-tycker-att-livet-ar-meningslost
  • Svar på tråden "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)
  • PH76
    Carolatom07 skrev 2023-03-23 08:49:06 följande:
    "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)
    Det är ju rent bedrövligt, men min teori om orsaker är att idag går allt ut på den kroppsliga och egoistiska njutningen (som sex, konsumtion och mat), man har slutat se varandra som människor och bryr sig mest bara om sitt eget, en utveckling jag kunde förutspå redan för 30 år sedan (utan att ha mediala förmågor).

Ateister proklamerar ju att vi människor endast är våra kroppar och ingenting mer. Och att ingenting utöver den fysiska världen och kemiska reaktioner finns. Det bidrar ju till känslan av att livet är meningslöst, när ateister nästan vill förbjuda en tro på något högre, vad det än är, om det är en Gud, en skaparkraft i universum som strömmar genom allt levande eller något annat. För folk som tror är ju enligt dem folk som är osäkra på sig själva, behöver låtsaskompisar och är "hjärntvättade"

Jag undrar hur ateistiska föräldrar till barn/ tonåingar som valt att ha en tro reagerar. Börjar de hata barnet?

sverigesradio.se/artikel/ny-studie-allt-fler-tycker-att-livet-ar-meningslost
    Jag är absolut ateist och mina barn får tro på vad de vill, både jag och min fru har många gånger påpekat att alla måste få ha sin tro, och att man aldrig får försöka fösa över sin tro på andra.

Jag tycker att det är superkul att berätta , och prata om alla de grekiska, romerska, nordiska och hinduiska gudarna (jag är rätt kunnig i detta ämne), men vi pratar givetvis om dem som intressanta och roliga sagor.
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-23 11:38:34 följande:
    Jag är säker på att även ateism och sekularitet går i arv. Det jag avsåg var att de som är mest övertygade ateister ibland har ett fanatiskt sätt att dela med sig av sin ateism på.

Jag har läst ibland om något de kallar gudsvindlingen i hjärnan. Det är intressant med hjärnan. Jag tror att Carolatom07 rekommenderat Anders Hansens böcker. Bland annat har han skrivit om Skärmhjärnan.
    Religiositet och benägenhet för det har något med tallkottkörteln att göra. Har läst flera av Anders Hansens böcker och rekommenderar honom varmt till alla som vill göra positiva förändringar i sina liv. Ja, benägenhet att tro lär också vara genetiskt. Den enda i min släkt som är och har varit starkt troende kristen är min mormor, som fyller 95 i år. Jag har väl influerats en del av henne, då jag var mycket hos henne som barn, men har tagit avstånd från den stränga tro just hon har haft, som innebär att de som inte får förlåtelse ska brinna för evigt och att det mesta som är kul och njutningsfullt är "syndigt" Min morsa fick inte ens gå ut och dansa när hon var i tonåren för att mormor ansåg att det var syndigt. Och det var så sent som på 60-talet.

Jag har en personlig tro på en mer förlåtande och tolerant Gud (eller kraft i universum) med en blandning av kristendom och New Age. Men absolut ingen bokstavstroende bibelfanatiker, som många tror att man är så fort man säger att man är troende.

• Carolatom07
    PH76 skrev 2023-03-23 12:08:35 följande:
    Jag är absolut ateist och mina barn får tro på vad de vill, både jag och min fru har många gånger påpekat att alla måste få ha sin tro, och att man aldrig får försöka fösa över sin tro på andra.

Jag tycker att det är superkul att berätta , och prata om alla de grekiska, romerska, nordiska och hinduiska gudarna (jag är rätt kunnig i detta ämne), men vi pratar givetvis om dem som intressanta och roliga sagor.
    Den inställningen hedrar dig. Jag har stött på ateister i debatter på andra forum, och särskilt på Passagens debattforum (Passagen gick i graven som debattsajt runt 2014) som menat på allvar att de skulle stöta sina barn ifrån sig om de blev troende och de inte lyckades övertyga barnen om det "omoderna" i att tro på en Gud.

Vissa gick så långt som att vilja att alla kyrkor skulle rivas, och att varenda skola som låter barnen fira skolavslutning i kyrkan bör bannlysas för "religiös indoktrinering".  Många av dessa auktoritärt tänkande ateister var dock ändå av någon anledning okej med Islam och ville tillåta muslimska bönerum i skolor, moskeer och minareter, motsägelsefullt nog.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-03-23 11:13:47 följande:

Jag känner inte alls igen att folk försöker se upptagna ut från mitt område. Vi rör oss i maklig takt, även om jag hoppas att vi kan hoppa undan då någon skjuter på ljusan dag. Det är inte roligt men vad ska man göra? Att använda humor för att hantera kriser är något som hjälper mig och ger mig mening.

Jag tror som du att man ska akta sig för att bygga sin bild av världen utifrån vad som sker på nätet. Just här på forumet är människor med problem, människor som tycker om att ge råd samt småbarnsföräldrar som är här en kortare tid. Framträdande är även de medelålders övervintrare som dominerar skrivandet. Jag visste inte att Flashback blivit så stort, men har intrycket av att där finns personer som sett mening i att skriva där under decennier. 

Det kan nog vara olika beroende på var man bor. Mentaliteten i olika städer har en tendens att skilja sig åt. Jag är uppväxt i nordöstra Småland (Kalmar län) och har ända sedan jag var barn upplevt folket i städerna och byarna i dessa trakter som ganska slutna och kalla, men det har blivit värre nu. Jag bodde en längre tid på en mindre bruksort i Halland, och där var folk betydligt mer pratsamma och öppna, där var det nästan så att man riskerade en utskällning om man inte hälsade på en person man mött flera gånger. När jag nu flyttat tillbaks till nordöstra Småland märker jag en klar skillnad i mentalitet. Här blir man numer nästan sedd som något UFO om man går fram spontant och pratar med någon. Så var det inte i Halland.

Jag tror också att forum som Familjeliv och Flashback befolkas av en hel del personer som inte mår så bra av olika anledningar. Jag stöter nästan aldrig på samma "trätsjuka" hos människor IRL som här.

• Cereal Killer

Jag är ateist vilket för mig innebär att jag inte tror på någon av de religioner som existerar. Huruvida vi människor är enbart våra kroppar eller något annat är inget jag har någon uppfattning om över huvud taget. Du tillskriver mig åsikter och egenskaper som jag inte har. 

Om mina barn börjar tro på Gud så är det helt ok. Skulle deras engagemang i någon religion gå till överdrift (att de blir bokstavstroende, går med i en sekt eller liknande) så skulle jag bli besviken, orolig och ledsen, men jag skulle naturligtvis inte hata dem. 

• Anonym (AI)

Det är en vanlig missuppfattning att ateistens gudlösa värld är kallhamrad och cynisk. Tvärtom är ateisten så mycket lyckligare i sin värld än den troende då Guds tystnad inte är ett problem. Ateister är fria att tänka och handla på det sätt de tycker är lämpligt. De är inte bundna av religiösa dogmers kedjor och kan uttrycka sina sanna känslor och åsikter utan rädsla för dömande eller repressalier. Ateister kan välja att vara lyckliga, och de flesta väljer att vara det, eftersom de tror att livet är en gåva och de borde fylla det med så mycket glädje som möjligt.

• Fröken Allvar

Det är verkligen sant att religion kan vara både dogmatisk och skadlig, men det behöver inte vara så. Folk på Familjeliv mår inte alltid bra, ibland förvärrar vi och ibland förbättrar vi varandras tillstånd. RIP Passagen, visste inte att du levde ett så långt liv efter mitt frånfälle. 

• Gaskarl

Tror inte man behöver gå så långt som till religion och andlighet..Samhället förändring började väl kanske för 30 år sedan, individualismen drog in och man skulle jobba med sig själv, lyckas, göra karriär. Sedan kom internet, och trollen växe fram, man kunde helt plötsligt hata anonymt, hemifrån, utan att ens synas eller egentligen höras. Där är vi idag, individualismen gränsar på många ställen till egoism, ist för att hjälpa någon som ligger på gatan, tar man en bild, skickar blixtsnabbt till en tidning och kan tjäna en hacka. Kollektivet är borta, man ser inte varandra..

• Fröken Allvar

Jag håller inte riktigt med om att kollektivet är borta. Detta är så djupt rotat i oss. Inom konsten är det mycket omtyckt att sätta - Kollektivet efter namnet, vilket väl är samma sak som att det osynliga kollektiva är satt på undantag, när det blir hippt att kalla sig - kollektivet.

Men  att kunna umgås genom att kollektivt hata hemifrån soffan i en chattgrupp eller en Facebookgrupp eller från ett instakonto, det är en stor förändring på 30 år. Jag såg det inte komma. Det finns paparazzikonton som går ut på att fota folk på stan och göra narr av dem och det finns grupper som fotar folk som rör sig i grannskapet och lägger upp.

Familjeliv är ett kollektiv med undergrupper osv. 

Men om det inte bara ska handla om forumet nu utan om varför människor finner sina liv mer meningslösa så är svaret inte lika lätt.

Jag har svårt att se mitt eget liv som meningslöst, men jag har fått höra flera gånger här av anonyma människor att mitt liv är meningslöst. Jag försöker då tänka att andras liv inte är meningslösa men att de liksom jag själv känner sig olyckliga ibland. 

Jag tror inte att en harmonisk människa med alla sociala kontakter den behöver befinner sig på det här forumet i längre stunder. Då tror jag hellre att man följer sina vänner i sociala medier. Men jag har förstått att många inte mår bra av det heller. Det gjorde inte jag och har inte konto av det skälet. 

Det här forumet är för människor som tycker om att uttrycka främst sig i text och föredrar att vara anonyma.

Alla andra människor gör andra saker med varje stund av dagen. Det är ett friskare sätt att leva på, men nästan ingen klarar av att leva så numera, eftersom allt sker på internet. Det är oerhört svårt att ta sig ur. 

• TvillingmammaVästgöte
    Carolatom07 skrev 2023-03-23 12:30:54 följande:
    Det kan nog vara olika beroende på var man bor. Mentaliteten i olika städer har en tendens att skilja sig åt. Jag är uppväxt i nordöstra Småland (Kalmar län) och har ända sedan jag var barn upplevt folket i städerna och byarna i dessa trakter som ganska slutna och kalla, men det har blivit värre nu. Jag bodde en längre tid på en mindre bruksort i Halland, och där var folk betydligt mer pratsamma och öppna, där var det nästan så att man riskerade en utskällning om man inte hälsade på en person man mött flera gånger. När jag nu flyttat tillbaks till nordöstra Småland märker jag en klar skillnad i mentalitet. Här blir man numer nästan sedd som något UFO om man går fram spontant och pratar med någon. Så var det inte i Halland.

Jag tror också att forum som Familjeliv och Flashback befolkas av en hel del personer som inte mår så bra av olika anledningar. Jag stöter nästan aldrig på samma "trätsjuka" hos människor IRL som här.
    Ja, det är en märklig skillnad på öst och väst. Folket i väst är mycket mer sociala och utåtriktade.
Svar på tråden "Allt fler tycker att livet är meningslöst" (SR-artikel)