• molly50

Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör

Anonym (d) skrev 2023-03-22 20:18:26 följande:
    Nä ok, tänkte inte så. Man kan kolla dna på sjukhus. 
    Jag bor inte i något gruppboende. Vanlig person, vanligt jobb. 

Som du så anmälde jag inte heller först, skador, vittnen osv ledde till anmälan. Jag började medverka i förhör, andra förhöret tror jag det var. 

Jag är ärlig, vad är det du menar att jag har varit oärlig med? 
    Om du inte har berättat allt så har du väl inte varit helt ärlig.
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-22 20:49:50 följande:
    Jag vill medverka och kommer göra det. Jag förstår hur du tänker, jag inser att jag inte tänker rätt så att säga. Jag är bara så rädd. Det kommer bli nedlagt igen men jag tänker att nästa gång åker jag in till sjukhus direkt efteråt. Tack att du svarade.
    Och om du inte kan åka in?
    Han kanske slår dig medvetslös nästa gång eller rentav slår ihjäl dig.
    Du skriver att du inte vill fortsätta träffa honom,och nu har du chansen att slippa honom.
    Så varför tar du den inte?
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-22 20:54:52 följande:
    Det är väldigt komplicerat. Jag har berättat det viktiga, vad han gör, hur vi ses osv. 
    molly50 skrev 2023-03-22 20:51:34 följande:
    Du skriver att du inte vill fortsätta träffa honom,och nu har du chansen att slippa honom.
    Jag förstår inte. Vad för det för chans jag inte tar? Jag vill medverka, jag känner att dom bara vill lägga ner, vilket jag kan förstå.  Tack för att du svarade
    Ja,men du borde verkligen berätta allt.
    Inte bara det du tycker är viktigt.
    Det du utelämnar kan ju vara saker som polisen ser som viktiga för att kunna sätta dit honom.

Om du medverkar och berättar allt så kommer de inte att lägga ner.
    Men det tror jag inte att de gör ändå. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-22 20:54:52 följande:
    Det är väldigt komplicerat. Jag har berättat det viktiga, vad han gör, hur vi ses osv. 
    molly50 skrev 2023-03-22 20:51:34 följande:
    Jag förstår inte. Vad för det för chans jag inte tar? Jag vill medverka, jag känner att dom bara vill lägga ner, vilket jag kan förstå.  Tack för att du svarade
    Cgansen du inte tar är att berätta allt för polisen så de kan sätta dit honom.
    Du vill hellre vänta.
    Men gör du det nu så kan du ju bli av med honom fortare. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-22 21:20:46 följande:
    Men jag vill ju det. Tråden handlar ju om att det för mig känns som att dom inte vill att jag ska medverka, att dom vill lägga ner utan att utredaren håller ett förhör med mig. 
    Då får du väl själv försöka ligga på och säga att du har mer att berätta. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 11:02:36 följande:

Det kommer bli nedlagt, väldigt säker. Som någon skrev vill dom nog inte lägga mer tid på det eftersom det inte kommer leda till något.
    Anonym (HH) skrev 2023-03-23 10:30:30 följande:

Vem tror du han sprider bilderna till?

Om de lägger ner så kan det bero på att du fortsätter träffa den här mannen trots att du ahr anmält honom.
    Då ses du inte som särskilt trovärdig.
    Så vill du verkligen inte att det ska läggas ner så ring dem och beättta allt du vet och förklara varför du stannar kvar hos honom.
    Jag tror det skulle vara bra för dig att kontakta kvinnojouren också.
    Där kan du få hjälp och beskydd. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 18:51:31 följande:
    Men är det inte rätt vanligt? Att man fortsätter träffa personen menar jag. Att personer väljer att inte medverka efter ett tag. Det var inte jag som gjorde första anmälan, nekade stenhårt ibörjan också men polisen gjorde ändå anmälan och sen valde jag att berätta. 
    Det kommer garanterat läggas ner och jag orkar inte bry mig riktigt just nu. 
    Det är ju vanligt att man blir så nedtryckt att man till slut börjar normalisera allt och tror på vad den misshandlande partnern säger.
    Och att man inte vågar lämna.
    Men det är just därför man måste våga berätta så man kan få hjälp.
    Så vill du ha den hjälpen så måste du våga berätta allt.

Om du vill ha hjälp,varför bryr du dig då inte om ifáll det blir nedlagt?
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 20:09:44 följande:
    För att jag känner mig väldigt ambivalent. Ena stunden vill jag medverka och andra stunden känner jag mig rädd. Jag har verkligen tänkt att medverka men jag vet inte något känns inte så bra. Som du och flera andra skrivit är jag inte trovärdig, då känner jag mindre för att medverka för att det ger mig ångest. När jag får ångest minns jag inte lika bra och blandar ihop saker. Första förhöret berättade jag i detalj för då ville jag helt medverka.  Jag har berättat nästan allt, inte menat att undanhålla något bara svårt att få med allt. När jag blir stressad, vilket jag blivit, så blir det svårt, det låser sig lite.
    Jag förstår det.
    Men vill du verka trovärdig så berätta allt du kan och försök lämna honom.
    Eller åtminstone förklara varför du inte lämnar honom så du kan få hjälp att göra det.
    Du kan ringa kvinnojouren om hjälp också.
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-24 18:39:18 följande:
    Ska försöka men känner mig rätt nere. Jag har förklarat i tidigare förhör. Tack för att du svarade. 
    Men du skrev väl att du inte har berättat allt utan kommer att göra det senare?
    Eller har jag missförstått?
    Om inte så tycker jag du ska beräta allt för polisen så risken för att det ska läggas ner minskar.
  • molly50
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-29 17:24:33 följande:
    Polisen har kommit till mig flera gånger pga bråk
     Grannar har ringt så jag har förlorat min lägenhet.  
    Är snart hemlös tills han kommer ut. Om jag överlever på gatan så länge. Något nytt boende får jag aldrig på grund av skulder. Inga hyresskuldeer dock.
    Kan du inte få hjälp av kvinnojouren?
  • molly50
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-30 03:37:21 följande:
    Vet faktiskt inte. Pratade med ett ex och han tycker att jag ska försöka få.hjälp med stöd av våld nära relation.  Han jobbar med att ordna lägenhet till kvinnor i min situation. Men tyvärr är det hos min nuvarande hyresvärd så det kan bli svårt. Vi levde ihop i 10 år.
    Jag tycker du ska ringa till kvinnojouren i alla fall,och be om råd.
    Kanske kan de hjälpa dig.
    Du ska inte behöva vara hemlös och försvarslös om han skulle dyka upp när han kommer ut. 
Svar på tråden Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör