Anonym (Hjälp) skrev 2023-03-23 06:33:34 följande:
Jo, undermedvetet har jag nog tänkt att det ska bli en av varje eftersom jag själv bara vet om hur den familjetypen är från min egen uppväxt och mig själv som tjej. Så det här blir ju okänd mark på ett annat vis.
Sen, tyvärr, tror jag att jag färgats av alla som skriver och uttrycker saker som att tjejer ger något annat än killar, att tjejer är mer mjuka, omtänksamma och kramiga, och bryr sig mer om föräldrarna. Det här är ju helt sjukt att jag skulle färgas av då jag dels har ett stort antal män i mitt liv som visat på precis motsatsen med sina föräldrar och som ringer dem ofta och är där för dem, och jag dels har en son som ger mig världens goaste kramar. Men det HAR sipprat in märker jag.
Men oavsett är jag ju enormt glad för barnet i sig, det har jag varit sen ögonblicket jag plussade.
Jag förstår dig. När jag plussade med andra barnet så fanns det inte ens en enda tanke på kön, det var när jag började läsa i forum om att en av varje är det bästa och att flickor minsann är bättre än pojkar, även några i min omgivning som kommenterade "när ska du få en dotter?" och "Jag hoppas för din skull att det är en flicka nu" som fick mig att känna att oj nu måste andra barnet bara bli en flicka! Annars är vår familj inte hel och blablabla..... för jag har ju redan en pojke! MEN jag bröt dessa tankar då jag insåg att det inte är mina tankar, utan samhällets.
Det är läskigt hur man kan bli påverkad. Som du skriver man färgas av andra.. men jag brukar tänka att om känslorna/tankarna inte fanns där innan utan dök upp i samband med att jag läst/hört andra säga dessa saker, ja då är det inte mina känslor eller tankar utan SAMHÄLLETS.
Och nu kan jag bli så arg och triggad när jag ser liknande inlägg för jag vet vad det gjorde i mitt huvud. Jag blir seriöst äcklad av hur samhället är så fixerat i kön och mammor som hellre vill ha flickor, och jag vägrar bli påverkad för det var inte kul att få sådana tankar!