Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Behöver nån som ruskar om mig, jag känner mig HEMSK.

Jag tror det är förväntningar som får en att känna såhär.. samt detta samhälle och dess normer om att ha en av varje.

Låt oss säga att normen var att ha två pojkar, tror du att du hade känt såhär då?

Och kolla på dina förväntningar, vad exakt ska en dotter ge dig som en till son inte kan? 

Grejen är att du har gjort en bild i ditt huvud om hur det skulle vara med en dotter och den bilden behöver inte alls stämma. Och/eller så blir du påverkad av samhället.

• Anonym (B)
    Anonym (Flickmamma) skrev 2023-03-22 15:41:33 följande:
    Fast det stämmer inte. Har tre flickor (förlorat ett barn, också en flicka) och folk har kommenterat ska du veta. "Ojdå haha, det blev en flicka igen", "stackars din man"," din "man ville ju såklart ha en pojke", "den här gången blir det nog en pojke ska du se", "blev det en pojke tredje gången gilt?". 
    Usch vilka kommentarer.. Vadå stackars och såklart!? Folk ska alltid projicera personligt skit. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-03-23 06:33:34 följande:

Jo, undermedvetet har jag nog tänkt att det ska bli en av varje eftersom jag själv bara vet om hur den familjetypen är från min egen uppväxt och mig själv som tjej. Så det här blir ju okänd mark på ett annat vis.

Sen, tyvärr, tror jag att jag färgats av alla som skriver och uttrycker saker som att tjejer ger något annat än killar, att tjejer är mer mjuka, omtänksamma och kramiga, och bryr sig mer om föräldrarna. Det här är ju helt sjukt att jag skulle färgas av då jag dels har ett stort antal män i mitt liv som visat på precis motsatsen med sina föräldrar och som ringer dem ofta och är där för dem, och jag dels har en son som ger mig världens goaste kramar. Men det HAR sipprat in märker jag.

Men oavsett är jag ju enormt glad för barnet i sig, det har jag varit sen ögonblicket jag plussade.

Jag förstår dig. När jag plussade med andra barnet så fanns det inte ens en enda tanke på kön, det var när jag började läsa i forum om att en av varje är det bästa och att flickor minsann är bättre än pojkar, även några i min omgivning som kommenterade "när ska du få en dotter?" och "Jag hoppas för din skull att det är en flicka nu" som fick mig att känna att oj nu måste andra barnet bara bli en flicka! Annars är vår familj inte hel och blablabla..... för jag har ju redan en pojke! MEN jag bröt dessa tankar då jag insåg att det inte är mina tankar, utan samhällets.

Det är läskigt hur man kan bli påverkad. Som du skriver man färgas av andra.. men jag brukar tänka att om känslorna/tankarna inte fanns där innan utan dök upp i samband med att jag läst/hört andra säga dessa saker, ja då är det inte mina känslor eller tankar utan SAMHÄLLETS.

Och nu kan jag bli så arg och triggad när jag ser liknande inlägg för jag vet vad det gjorde i mitt huvud. Jag blir seriöst äcklad av hur samhället är så fixerat i kön och mammor som hellre vill ha flickor, och jag vägrar bli påverkad för det var inte kul att få sådana tankar! 
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-03-23 07:14:45 följande:
    Ja, det är ju det där att vissa vill hävda att familjen inte är hel innan man har en av varje. Det är  såna saker som fått mina hjärnspöken att leva, just eftersom jag gått igenom att först tänka att jag får leva utan barn (inte norm, udda), sen få ett barn och vara superlycklig för det (och få kommentarer att syskon är livsviktigt) och nu då vara gravid med nästa och folk ändå ska kommentera. Dessutom över något som inte ens går att påverka.

När jag var barnlös (och längtade i hemlighet) hade jag flera bekanta och kollegor och vänner med två söner och jag kände bara att ?den som ändå hade ert liv med en familj och barn?. Så kön har aldrig varit något jag reflekterat över så innan när det kommit till andra som fått barn, innan jag själv började få kommentarer som gravid och märkte hur det liksom sipprat in i medvetandet och tankarna.
    Så frustrerande att läsa... att folk inte kan hålla sådana onödiga kommentarer för sig själva:/ 

Hur som så är det egentligen inte ens dina tankar från början och jag tror att de kommer försvinna för dig med!❤ 
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-03-23 07:41:12 följande:
    Ja, verkligen. De kommentarena blåste upp det för mig, just såna som är lite ?jaha då kommer du missa det här och det här med föräldraskapet då, tråkigt för dig?. 

Jag vill ju att de ska försvinna. Hatar dem!
    Det är rätt sjukt hur man kan säga så till någon. Du missar ju ingenting och vadå tråkigt? Så typiskt svenskar... landet lagom.. allt måste vara "balanserat" vilket tydligen är med en av varje?🤨
    Och ingen ska sticka ut, alla ska passa in annars är man konstig och missar saker.. Nej usch så tröttsamt, vilket trams!
Svar på tråden Behöver nån som ruskar om mig, jag känner mig HEMSK.