gravid, högt blodtryck och sjukskriven
Jag har högt blodtryck sedan innan graviditeten, äter både blodtrycksmedicin och betablockerare. Metoprolol och amlodipin. Det ska man däremot inte äta när man är gravid så direkt jag anade att jag var gravid gick jag till min blodtrycksläkare som bytte mina mediciner till Trandate. Jag är bara i vecka 14 och är lite orolig om trandate kommer hålla nere mitt höga blodtryck resten av graviditeten. Har även fått börja med Trombyl då jag fick havandeskapsförgiftning i förra graviditeten.
Jag växlar just nu mellan 2 olika vårdcentraler. Har min barnmorska på ena och min blodtrycksläkare på andra. Kom först till en annan läkare på samma vårdcentral som min barnmorska, han bara ifrågasatte varför jag öht äter blodtrycksmediciner och tyckte att jag är så ung så det kan jag helt sluta med. Hade noll förståelse för att om jag slutar med mina mediciner eller inte får rätt medicinering kommer jag må piss genom hela graviditeten. Så jag gick direkt till andra vårdcentralen, till min vanliga blodtrycksläkare och förklarade läget och att jag kommer hoppa mellan vårdcentralerna framöver för jag kan inte gå till en läkare som inte tar högt blodtryck på allvar.
Med de sagt, vilken läkare du kommer till har stor betydelse för hur du kommer må under graviditeten.