svansmamman skrev 2023-03-20 14:00:28 följande:
Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av högt blodtryck, utan hade tvärtom lågt blodtryck och problem med att skillnaden mellan under- och övertryck ofta var för litet. Hur som helst vill jag flika in i avseendet kass chef. Jag hade nämligen en riktigt kass chef när jag väntade sonen (som jag är föräldraledig med nu). Jag hade problem med riktigt lågt järnvärde samt illamående som gjorde att jag rasade i vikt. Min barnmorska ville sjukskriva mig, men jag ville försöka hitta en lösning tillsammans med min chef (hemarbete, flex osv) först. Hon var totalt omöjlig, bara för att, och var vidare ofantligt elak från det att jag berättade att jag väntade barn tills dess några veckor efter att sonen kommit. Trots att chefen inte gjorde något för att förbättra min situation avböjde jag sjukskrivningen och slet istället som ett djur och mådde hemskt tills bara någon dag innan sonen föddes. Nu ångrar jag mig djupt att jag såg mer till företagets och chefens bästa än mitt eget, då jobbet inte visade minsta lilla omtanke om mig. Jag mådde vidrigt även efter sonen kommit och det tog mig flera veckor att återhämta mig. Aldrig igen kommer jag låta jobbet trumfa mig och mitt välmående.
Med det sagt - jag lider verkligen med dig att du mår så dåligt och ännu mer med tanke på att du är så tidigt i din graviditet. Med tanke på hur du beskriver din chef är det nog för det bästa att du blir sjukskriven så att du slipper chefen och den extra stress hen orsakar som inte är bra för varken dig eller bebis. Under din föräldraledighet kan du passa på att söka nya jobb så att du slipper gå tillbaka till en arbetsgivare som beter sig illa, så gjorde jag! 🙈❤️
Tack för att du delade med dig! ❤️ När du beskriver det så ser jag det på ett helt annat sätt. Du har faktiskt rätt. Det är ingen som kommer ?tacka en? efteråt.
Verkligen, tack för orden. Det behövde jag. Så svårt när det ännu är så tidigt och ingen ännu vet. Man har ingen att bolla med.
Jag tog faktiskt modet precis nu och skrev till chefen att jag är gravid, och att jag ska till läkaren nästa vecka och inte vet vad som kommer hända efter det pga dåligt blodtryck. Spännande vad jag får för svar?