• Anonym (Orolig)

Någon som är en höjdare när det gäller hcg ?

Hej.
    Jag är gravid med andra barnet. Testade 3+ med clear Blue förra veckan. Fick även åka in dagen efter pga av enorma smärtor.
    Det syntes i stort sätt inte ett dugg på vul och jag hade iaf räknat med att jag borde vara i minst v6. Läkarna sa att jag ev kunde va runt v.4.
    Jag fick lämna hcg i
    Onsdags - 2784
    Fredags  - 7677
    Måndags - 15887

Jag har försökt läst mig till och jag antar att det är en bra stegring . Men det verkar vara för höga resultat för att att bara va i v.4-5 . Eller har jag fel ? Börjar bli nervös ifall det skulle kunna vara ett utomkved som missats . 

• Svar på tråden Någon som är en höjdare när det gäller hcg ?
  • Anonym (S)

3+ brukar ju innebära v.5+ något. Stegringen ser ju bra ut annars. Tvillinggraviditet kanske kan bidra till den höga Hcgn trots den tidig veckan. Men om du har smärta borde det ju utredas tillräckligt! 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2023-03-16 15:39:32 följande:

3+ brukar ju innebära v.5+ något. Stegringen ser ju bra ut annars. Tvillinggraviditet kanske kan bidra till den höga Hcgn trots den tidig veckan. Men om du har smärta borde det ju utredas tillräckligt! 

Ja okej, ja jag tyckte jag blev lite illa bemött . Fick varken direkt svar på mina frågor eller hur vi går vidare. Fick inte ett nytt besök förns om 3 veckor. 
  • Anonym (HCG)

Ja det är högt. Den här tabellen finns på billiga tester, med hänvisning till svenska, norska och amerikanska medicinska källor. 

Jag skulle försöka stå på mig och kräva ett återbesök tidigare. Alternativt om det är möjligt gå till någon annan för en second opinion. 

Graviditetsvecka

hCG mlU/ml

Vecka 3

5 ? 50

Vecka 4

40 ? 1,000

Vecka 5

100 ? 5,000

Vecka 6

600 ? 10,000

vecka 7 ? 8

1,500 ? 100,000

Vecka 9 ? 10

16,000 ? 200,000

Vecka 11 ? 14

12,000 ? 300,000

vecka 15 ? 26

24,000 ? 55,000

Vecka 27 ? 40

6,000 ? 48,000
  • Anonym (HCG)
    Anonym (HCG) skrev 2023-03-16 17:20:43 följande:

Ja det är högt. Den här tabellen finns på billiga tester, med hänvisning till svenska, norska och amerikanska medicinska källor. 

Jag skulle försöka stå på mig och kräva ett återbesök tidigare. Alternativt om det är möjligt gå till någon annan för en second opinion. 

Graviditetsvecka

hCG mlU/ml

Vecka 3

5 ? 50

Vecka 4

40 ? 1,000

Vecka 5

100 ? 5,000

Vecka 6

600 ? 10,000

vecka 7 ? 8

1,500 ? 100,000

Vecka 9 ? 10

16,000 ? 200,000

Vecka 11 ? 14

12,000 ? 300,000

vecka 15 ? 26

24,000 ? 55,000

Vecka 27 ? 40

6,000 ? 48,000
    Oj vad tabellen blev fel. Alla ? ska vara - (dvs 5 till 50 hcg osv)
  • Anonym (VUL)

Men 3+ får man ju inte om man bara är runt BIM så längre gången borde du vara. När tror du att du testade i förhållande till äl? Jag har haft hcg 10000 v.4+5 och då sa min klinik att det berodde på tvillingar- hade satt in 2 så det var inte konstigt.
    Det är inte alltid man ser bra i v.6 och det beror tyvärr lite på vanan hos den som ska tyda och faktiskt inställningen också. Hcg-stegringen ser ju bra ut, men du borde absolut göra ett VUL till om en vecka. Boka privat om det går.

• Anonym (VUL)
    Anonym (HCG) skrev 2023-03-16 17:21:38 följande:
    Oj vad tabellen blev fel. Alla ? ska vara - (dvs 5 till 50 hcg osv)
    Det ser inte ut som i ditt citat i ursprungsinlägget- det ser jättekorrekt ut.
  • Anonym (Orolig)

Det verkar inte gå att svara enskilt i tråden tyvärr. 

Men på vul så var dom 2 st som kollade då hon även tillkallade överläkaren.  Står i min journal att man kunde se en förtjockad slemhinna o ev en uppklarning som skulle kunna tyda på en tidig graviditet runt v.4-5. Och detta var i onsdags förrs veckan. 
    Allt känns bara konstigt , här i kring görs det inte privata ul före v 8 tyvärr 

• Anonym (HCG)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-03-16 18:16:20 följande:

Men på vul så var dom 2 st som kollade då hon även tillkallade överläkaren.  Står i min journal att man kunde se en förtjockad slemhinna o ev en uppklarning som skulle kunna tyda på en tidig graviditet runt v.4-5. Och detta var i onsdags förrs veckan. 

Kan du inte gå till en gynekolog?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (HCG) skrev 2023-03-16 18:43:46 följande:
    Kan du inte gå till en gynekolog?
    Jag fick den tidigaste tiden som fann till en gynekolog i närheten och den är om 3 v.
  • Anonym (VUL)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-03-16 18:16:20 följande:

Men frågan är ju om 4-5 stämmer med din uträkning enligt när du trodde du hade äl? 3+ är väldigt ovanligt få så tidigt. Brukar tyda på tvillingar i så fall. Men gör VUL du på den tid du fått. Då får du klart besked.
  • MissJP

Jag hade också väldigt högt hcg, läkarna trodde att jag var mycket längre gången än jag sa. Men läkare kan ha fel och jag blev tillbakaflyttad till mitt datum efter rul.

Svar på tråden Någon som är en höjdare när det gäller hcg ?