• Pena90

Oskyldigt anklagad för otrohet

Hej!
    Min make är övertygad om att jag har varit otrogen och är på väg att lämna mig. Han använder Googles tidslinje som bevis. Jag är inloggad på mitt Google-konto på både min egen telefon samt en av hans telefoner. Enligt Googles tidslinje befann jag mig inte på jobbet igår. Enligt tidslinjen har jag besökt vårt lokala badhus, åkt bil i tre timmar (jag själv kör inte bil) samt vistats vid en grundskola som är belägen precis i närheten av oss i ca 5 timmar. Han själv uppger att han var hemma hela dagen igår, då han ju faktiskt är sjuk. Alltså skulle detta inte vara hans tidslinje utan min. Men jag själv befann mig på jobbet hela dagen!! Min make vägrar dock att tro på mig och menar att tekniken inte kan ljuga, speciellt inte med tanke på att tidslinjen övriga dagar stämmer. Jag vet inte hur jag ska styrka att jag talar sanning. Är det någon annan som vet hur Googles tidslinje kan vara felaktig? Jag är på jobb nu och min make är hemma och packar sina väskor. Jag mår skit och har gråtit flera gånger. Hade varit så tacksam för vad som helst som kan hjälpa mig i denna situation!

• Svar på tråden Oskyldigt anklagad för otrohet
  • Anonym (En kille)
    Pena90 skrev 2023-03-15 18:07:22 följande:

Vid två tillfällen har jag haft kontakt med en killkompis, som han uttryckligen hade bett mig om att inte ha kontakt just pga vännens könstillhörighet. Ja, det var väl dumt av mig att ringa en kompis bakom hans rygg. Han anser att när man är gift har man inte kompisar av motsatt kön. Personligen tycker jag att det är löjligt att känna sig hotad av sin partners kompisar. Men vi är alla olika så klart. Min åsikt är att man får umgås med vem man vill, oavsett kön och civilstånd. Sedan var det som sagt dumt av mig att prata med min kompis bakom hans rygg, jag borde förstås ha hanterat situationen annorlunda. Jag har bett om ursäkt och detta var flera år sedan. Jag tycker att han borde komma över det, även om det inte är så känslolivet fungerar. Dessutom har det visat sig att min make gjort samma sak, han har själv umgåtts med kvinnor utan att säga något till mig. 

I övrigt har jag inte ljugit om saker. Undantaget är typ småsaker som att säga att jag har städat fastän jag inte har det för att inte göra honom besviken. 

Killkompisar behöver inte vara ett problem men kan bli det om man inte är öppen med det. Det är klart man kan ha kompisar av motsatt kön. Men har man dem i hemlighet och på olika sätt prioriterar dem före sin partner så är det inte en bra vänskapsrelation. Nu säger jag inte att du gör det men det finns också gränser som är sunda i en relation.

Min sambo var när vi träffades öppen med att hon hade ett par ex som var goda vänner. Jag accepterade det fullt ut. Men sen kom det en dag när vår relation inte var den bästa som hon plötsligt hade en ny bästa vän som jag inte hört talas om under alla år vi haft vår relation. Hon hade då valt att prata känslor med denna man istället för mig. Och dessutom i hemlighet. Och sen ljög hon om det. Och sen ville hon inte vara öppen om vilken relation de hade. Den relationen accepterade jag inte längre.

• Anonym (H)

Men även om du hade varit iväg, varför innebär det automatiskt att du legat med någon annan??

Skit i honom, han är ju galen. 

• Anonym (H)
    Pena90 skrev 2023-03-15 18:07:22 följande:

Vid två tillfällen har jag haft kontakt med en killkompis, som han uttryckligen hade bett mig om att inte ha kontakt just pga vännens könstillhörighet. Ja, det var väl dumt av mig att ringa en kompis bakom hans rygg. Han anser att när man är gift har man inte kompisar av motsatt kön. Personligen tycker jag att det är löjligt att känna sig hotad av sin partners kompisar. Men vi är alla olika så klart. Min åsikt är att man får umgås med vem man vill, oavsett kön och civilstånd. Sedan var det som sagt dumt av mig att prata med min kompis bakom hans rygg, jag borde förstås ha hanterat situationen annorlunda. Jag har bett om ursäkt och detta var flera år sedan. Jag tycker att han borde komma över det, även om det inte är så känslolivet fungerar. Dessutom har det visat sig att min make gjort samma sak, han har själv umgåtts med kvinnor utan att säga något till mig. 

I övrigt har jag inte ljugit om saker. Undantaget är typ småsaker som att säga att jag har städat fastän jag inte har det för att inte göra honom besviken. 

Redan här skulle du ha lämnat! Aldrig att jag gett upp min vänner för en svartsjuk partner!
  • Anonym (Z)

Hur har det gått? Har ni separerat?

• Anonym (En kille)
    Anonym (H) skrev 2023-03-16 11:49:24 följande:
    Redan här skulle du ha lämnat! Aldrig att jag gett upp min vänner för en svartsjuk partner!
    Det beror väl på detaljerna. Att ha samtal i hemlighet är i många fall känslomässig otrohet. Men sen bör man som partner vara förlåtande om den andra erkänner sitt misstag och är öppen med vad samtalet innehöll.

Svartsjuka är inte alltid fel. Det är när den är ogrundade som den är fel. Annars är det bara en normal känsla. 
  • Anonym (Vera)

Att ha varit på jobbet är ju otroligt lätt att bevisa, syns ju på lönespecifikationen om man varit ledig/haft semester en viss dag.

Din man är löjlig och hade jag varit du hade jag överbevisat honom med min lönespec eller chefen och sedan hade JAG lämnat HONOM istället.

• Anonym (Inte så enkelt)
    Pena90 skrev 2023-03-15 18:09:30 följande:

Problemet är att han sätter extremt hög tilltro till teknik. Enligt honom används platshistorik som fällande/friande besvisning vid rättegångar, t ex vid mordfall. 

Jo, det stämmer att platshistorik används som bevis men det betyder inte att Google ger exakt position.

Det finns två sätt att bestämma position den ena är GPS som är den mest exakta. GPS systemet består av massa satelliter som snurrar runt vår jord. För att bestämma positionen för din mobil behöver du ha kontakt med minst tre satelliter samtidigt. Då används en typ av triangulering för att hitta din position. Dock kräver GPS att du har lite förenklat utryckt fri sikt. Detta innebär att om du t ex är inomhus fungerar det dåligt. Om din mobil inte har kontakt med gps-satelliterna går Google och liknande tjänster över till att använda det andra sättet för att bestämma din position. Detta sättet är att bestämma position utifrån vilken/vilka mobilradiomaster du är uppkopplad mot. Denna teknik har dock en felmarginal med flera kilometer.

Om du har varit inomhus på jobbet hela dagen har din telefon inte haft kontakt med GPS satelliterna. Det ser ut som om du åkt runt på grund av att din telefon kopplat upp sig mot olika radiomaster under dagen. 

Nuförtiden kan man uppleva exakt positionering inomhus t ex i stora köpcentrum, stora tågstationer mm  och även i tunnlar. Detta beror på att idag finns det väldigt små radiobasstationerna som installeras i miljöer där det finns mycket folk för att kapaciteten i mobilnätverken ska räcka till. Detta blir mer och mer vanligt i och med 5G och kommande generationer av mobilnätverk då datakapaciteten är högre men räckvidden för radiobasstationerna är kortare.

Angående rättsväsendets användning av positionering kan man ofta läsa att det är bevisat att en person befunnits i området. Det betyder inte att rättsväsendet vetat en persons exakta plats de kanske bara vet att personens mobiltelefon kopplat upp sig mot en viss mast vilket betyder att området personen funnits sig i kan vara flera kilometer och ibland ännu större. Denna data får de från mobiloperatörerna. Om en person som begått ett brott haft GPS:en på telefonen påslagen går det förstås att få ut denna info också från telefonen. Dock krävs "fri sikt" och kontakt med tre satelliter för att få en exakt position.

Du får be din man läsa på lite om den underliggande tekniken så förstår han att det inte alls är konstigt att det ser ut som om du åkt runt. Om jag var du skulle jag dock överväga att lämna ändå för att han litar mer på Google än på dig. Det hade jag aldrig klarat av att hantera om min man gjorde.
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Pena90 skrev 2023-03-15 18:09:30 följande:

Problemet är att han sätter extremt hög tilltro till teknik. Enligt honom används platshistorik som fällande/friande besvisning vid rättegångar, t ex vid mordfall. 

Jo, det stämmer att platshistorik används som bevis men det betyder inte att Google ger exakt position.

Det finns två sätt att bestämma position den ena är GPS som är den mest exakta. GPS systemet består av massa satelliter som snurrar runt vår jord. För att bestämma positionen för din mobil behöver du ha kontakt med minst tre satelliter samtidigt. Då används en typ av triangulering för att hitta din position. Dock kräver GPS att du har lite förenklat utryckt fri sikt. Detta innebär att om du t ex är inomhus fungerar det dåligt. Om din mobil inte har kontakt med gps-satelliterna går Google och liknande tjänster över till att använda det andra sättet för att bestämma din position. Detta sättet är att bestämma position utifrån vilken/vilka mobilradiomaster du är uppkopplad mot. Denna teknik har dock en felmarginal med flera kilometer.

Om du har varit inomhus på jobbet hela dagen har din telefon inte haft kontakt med GPS satelliterna. Det ser ut som om du åkt runt på grund av att din telefon kopplat upp sig mot olika radiomaster under dagen. 

Nuförtiden kan man uppleva exakt positionering inomhus t ex i stora köpcentrum, stora tågstationer mm  och även i tunnlar. Detta beror på att idag finns det väldigt små radiobasstationerna som installeras i miljöer där det finns mycket folk för att kapaciteten i mobilnätverken ska räcka till. Detta blir mer och mer vanligt i och med 5G och kommande generationer av mobilnätverk då datakapaciteten är högre men räckvidden för radiobasstationerna är kortare.

Angående rättsväsendets användning av positionering kan man ofta läsa att det är bevisat att en person befunnits i området. Det betyder inte att rättsväsendet vetat en persons exakta plats de kanske bara vet att personens mobiltelefon kopplat upp sig mot en viss mast vilket betyder att området personen funnits sig i kan vara flera kilometer och ibland ännu större. Denna data får de från mobiloperatörerna. Om en person som begått ett brott haft GPS:en på telefonen påslagen går det förstås att få ut denna info också från telefonen. Dock krävs "fri sikt" och kontakt med tre satelliter för att få en exakt position.

Du får be din man läsa på lite om den underliggande tekniken så förstår han att det inte alls är konstigt att det ser ut som om du åkt runt. Om jag var du skulle jag dock överväga att lämna ändå för att han litar mer på Google än på dig. Det hade jag aldrig klarat av att hantera om min man gjorde.
  • Anonym (jag)

Om jag hamnade i din situation med en överdrivet kontrollerande och svartsjuk man som anklagade mig för otrohet med hänvisning till Google...

Jag skulle ta fram bevis för att jag var på jobbet. Lite obekvämt ja, men det skulle det vara värt. Prata med chef, kollegor och beskriva exakt vad jag gjorde på jobbet den dagen, komplettera med mail, möteskalender och några vittnesmål. Beskriva vad jag åt och var (troligen personalmatsalen) etc.

Lite av detta är kanske direkta bevis (tekniskt) men ger totalt en bra bild. Vittnesmålen skulle vara lite pinsamt att hämta in men värt det.

Detta skulle jag lägga fram till mannen, förklara att han har fel. Förklara att han är paranoid och behöver söka hjälp för sina problem.

Därefter skulle jag önska honom lycka till i framtiden och göra slut.

Livet är för kort för att slösa tid på såna idioter

• Ordinär Man

Det här handlar inte om några tidslinjen, ifall du varit otrogen eller inte, ifall något kan bevisas eller inte, om du är förbannad för att han tror på tek ik eller inte.

Du har en svartsjuk galning hemma, som du behöver bli av med.

Svar på tråden Oskyldigt anklagad för otrohet