Pena90 skrev 2023-03-15 18:09:30 följande:
Problemet är att han sätter extremt hög tilltro till teknik. Enligt honom används platshistorik som fällande/friande besvisning vid rättegångar, t ex vid mordfall.
Jo, det stämmer att platshistorik används som bevis men det betyder inte att Google ger exakt position.
Det finns två sätt att bestämma position den ena är GPS som är den mest exakta. GPS systemet består av massa satelliter som snurrar runt vår jord. För att bestämma positionen för din mobil behöver du ha kontakt med minst tre satelliter samtidigt. Då används en typ av triangulering för att hitta din position. Dock kräver GPS att du har lite förenklat utryckt fri sikt. Detta innebär att om du t ex är inomhus fungerar det dåligt. Om din mobil inte har kontakt med gps-satelliterna går Google och liknande tjänster över till att använda det andra sättet för att bestämma din position. Detta sättet är att bestämma position utifrån vilken/vilka mobilradiomaster du är uppkopplad mot. Denna teknik har dock en felmarginal med flera kilometer.
Om du har varit inomhus på jobbet hela dagen har din telefon inte haft kontakt med GPS satelliterna. Det ser ut som om du åkt runt på grund av att din telefon kopplat upp sig mot olika radiomaster under dagen.
Nuförtiden kan man uppleva exakt positionering inomhus t ex i stora köpcentrum, stora tågstationer mm och även i tunnlar. Detta beror på att idag finns det väldigt små radiobasstationerna som installeras i miljöer där det finns mycket folk för att kapaciteten i mobilnätverken ska räcka till. Detta blir mer och mer vanligt i och med 5G och kommande generationer av mobilnätverk då datakapaciteten är högre men räckvidden för radiobasstationerna är kortare.
Angående rättsväsendets användning av positionering kan man ofta läsa att det är bevisat att en person befunnits i området. Det betyder inte att rättsväsendet vetat en persons exakta plats de kanske bara vet att personens mobiltelefon kopplat upp sig mot en viss mast vilket betyder att området personen funnits sig i kan vara flera kilometer och ibland ännu större. Denna data får de från mobiloperatörerna. Om en person som begått ett brott haft GPS:en på telefonen påslagen går det förstås att få ut denna info också från telefonen. Dock krävs "fri sikt" och kontakt med tre satelliter för att få en exakt position.
Du får be din man läsa på lite om den underliggande tekniken så förstår han att det inte alls är konstigt att det ser ut som om du åkt runt. Om jag var du skulle jag dock överväga att lämna ändå för att han litar mer på Google än på dig. Det hade jag aldrig klarat av att hantera om min man gjorde.