Hur jag än gör blir det fel
Har man varit otrogen med en annan person så är grundregeln att man ska bryta kontakten helt med den personen. Sen är det upp till varje relation att vara mer tillåtande. Så din partner borde bryta kontakten helt så vida du inte anser annorlunda.
Har din partner redan lovat det så är den fortsatta kontakten en form av känslomässig otrohet. Sånt kan skada relationer mer än exempelvis fysisk otrohet med en främling. Så det är viktigt att din partner förstår allvaret.
Hens känslor för den tredje parten är säkert kvar i någon utsträckning och de kan verka förblindande.
För att ni ska kunna gå vidare måste nog din partner acceptera att kontakten med personen ska upphöra helt och att din partner även känslomässigt behöver komma över det hela vilket kan ta tid.
Du behöver prata med din partner. Inte vara anklagande. Och även om du snokat så har din partner gjort det stora felet här.
Hade jag själv varit i samma sits och jag visste att den tredje parten var i en relation så hade jag kanske gått så långt att jag tagit kontakt med den partens partner och berättat.