• Anonym (Ledsen)

Splittra familjen eller göra abort?

Jag har precis fått reda på att jag helt oplanerat och utan symtom är gravid i v.9.
    Jag och sambon har varit ett par i ca 15år. Vi har 3st barn i åldrarna 3-7. Vi var väl egentligen överens om att vi va klara med barn jag själv var med helt 100. 
    Men nu står jag här och vet varken ut eller in. Sambon har bara ett spår , antingen behåller jag barnet och vi separerar. Han vill då aldrig ha någon form av kontakt med barnet.
    Alt att jag gör abort och vi fortsätter "leva" som vanligt. 
    Jag vet att man är 2 egentligen om ett beslut men jag känner mig samtidigt så extremt sviken av den personen som jag levt med i 15 år. Jag har gjort en abort för 10 år sen och den tog enormt mycket på mig psykiskt vilket även sambon är medveten om och han var väll verkligen inte det bästa stödet när jag egentligen hade behövt det.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det känns i vilket fall som att jag kommer aldrig kunna förlåta min sambo oavsett vad . Någon som varit i samma sits ?

• Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?
  • Anonym

Om du gör abort mot din vilja så kommer er relation att vara körd och att leva på som vanligt efteråt kommer knappast bli aktuellt.
    Försök få något samtalsstöd via vårdcentralen

• Anonym

Ett tredje alternativ är att göra abort och lämna relationen. 

• Anonym (H)

Ni var överens om att inte skaffa fler och ni har redan tre år små barn.

• Anonym
    Anonym (H) skrev 2023-03-14 19:44:45 följande:

Ni var överens om att inte skaffa fler och ni har redan tre år små barn.

TS sambo vet nog att det kan bli barn om man har sex oavsett om det är planerat eller inte.
    Nu hände det som inte var planerat. Hur hjälper och stödjer man varann bäst då?
  • Anonym (Noll)
    Anonym skrev 2023-03-14 19:48:51 följande:
    TS sambo vet nog att det kan bli barn om man har sex oavsett om det är planerat eller inte.
    Nu hände det som inte var planerat. Hur hjälper och stödjer man varann bäst då?
    Det vet nog ts också ska du se.
  • Anonym
    Anonym (Noll) skrev 2023-03-14 19:59:05 följande:
    Ingen har sagt något annat
    Nu hände det oplanerade och då får man gemensamt diskutera utifrån nya förutsättningar
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Noll) skrev 2023-03-14 19:59:05 följande:
    Självklart vet jag det ! 
    Oddsen att jag skulle kunna bli gravid är dock väldigt små då jag både har p-stav och endast en fungerande äggledare. Så ja, jag har faktiskt inte lagt en direkt tanke på vad som skulle ske om jag blev gravid. Sen kan man ju också vända en del på det om sambon nu absolut inte vill ha barn kanske han skulle använt kondom också 🤷?♀️
  • Mackan1978

Följ DITT hjärta 

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-14 20:06:15 följande:
    Självklart vet jag det ! 
    Oddsen att jag skulle kunna bli gravid är dock väldigt små då jag både har p-stav och endast en fungerande äggledare. Så ja, jag har faktiskt inte lagt en direkt tanke på vad som skulle ske om jag blev gravid. Sen kan man ju också vända en del på det om sambon nu absolut inte vill ha barn kanske han skulle använt kondom också 🤷?♀️

Eller traskat iväg till farbror doktorn och steriliserat sig …

Den fråga du måste ställa dig är..kan du med tanke på hur du mådde efter aborten för 10 år sedan gå igenom ytterligare en utan att dina känslor för honom att ändras..klarar du av att leva som vanligt..som om detta aldrig hänt..eller kommer du inte kunna förlåta honom utan bli bitter? 

Vill du ha detta barn även om det innebär att behöva förklara för hen varför pappa bara vill ha med de äldre syskonen att göra ( även om jag tror att när bebisen väl är född kommer han säkert vilja umgås med hen även om han idag hotar med att inte vilja ha med den att göra…vad tror han att hans äldre barn kommer tycka o tänka om honom om han vägrar träffa deras älskade småsyskon ? )

oavsett vad du väljer är det du som måste kunna leva med det beslut du tar och vad vi säger här spelar mindre roll 

( personligen tror jag att jag  hade behållt bebisen och lämnat honom..jag tror inte att jag skulle kunnat klara av att inte bli bitter och börjat avsky honom för att han utpressat mig till en abort ..men det är jag..du kanske klarar av att vara en större människa ) 

Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?