• Vidi

Om vänskap

Har haft en vännina i många år. Har alltid ställt upp för henne under svåra situationer i livet. Ett händelse inträffade för tre år sedan och sättet på vilket hon betedde sig mot mig då, präglar mig fortfarande. Jag var nämligen svårt sjuk och inlagd på sjukhus under några veckor. Hon viste om det men hörde inte av sig till mig på flera månader. Det kändes som om hon checkade ut när jag blev sjuk och lämnade mig att klara mig själv. Vill väldigt gärna höra, vad skulle ni göra i en sådan situation?

• Svar på tråden Om vänskap
  • Vidi

Tack för era svar. 
    Jag hörde av mig så klart och ställde frågor.
    Fick något undvikande och otydligt svar. Tiden Efter samtalet försökte hon visa extra hänsyn, hörde av sig oftare, uppgav vid flertal tillfällen att jag var hennes bästa vännina och att hon vill fortsätta umgås som tidigare. Efter en tid kände jag att jag inte hade något mer att ge denna vänskap och kontakten mellan mig och henne blev sporadiskt. Sen ett halvår har vi ingen kontakt alls vilket jag upplever som befriande lättnad. Man tror att man känner människor bara för att man umgåtts i 25 år.  Ibland får man bättre stöd och hjälp från en granna som man knappast vet vad hen heter 🤗👍 än från en person som man känt och umgåtts med i 25 år. 

• Vidi
    Jag vet inte om du hann läsa mitt svar- det blev anmält nämligen. Hur eller hur... Jag hade en vad jag trodde var en vän i ca 27 år som svek när mitt liv krisade. Vissa klarar inte av det tydligen.

Svar:
    Tidigare hann jag inte läsa ditt svar. Du verkar ha liknande erfarenheter som jag själv. jag var vän med hen i 25 år. Jag kanske viste hur hen egentligen var men lät det gå ( vilket är fel). Men sen när jag blev sårbar och behövde stöd från hen försvan hen. Det är en person som gärna vill vara i centrum och som ofta gör jämnfördelas mellan sig själv och andra, hen ser sig själv som bättre än andra. Den bilden har blivit tydligare för mig de senaste åren av vår kontakt ( jag skriver ordet kontakt istället för vänskap, för riktiga vänner gör inte så som hen gjorde).

Men, varför har du blivit anmäld?
  • Vidi

Tänk att ni har känt varandra i 40 år! Hur var hon som vän genom alla år förrutom pandemitiden? Märkte du inget konstigt som frånvaro av empati, självishet osv. Vi är många snälla personer som har förmåga med alldeles för mycket överseende när någon, en vän, har behandlat oss dåligt. Det är just den typen av tolerans skadar oss själva. Anser jag. 

Jag förstår att du ibland saknar din vän. Jag gör också det. För vi har många gemensamma trevliga minnen. Men det är alltid lätt att dela trevligheter med varandra. Vänskapen sätts på prov i situationer när någon behöver hjälp och stöd, i kriser.

Svar på tråden Om vänskap