Tycker att du gjorde helt rätt som tog avstånd..
En relation ska vara ömsesidig. Jag håller med om det en annan var inne på, här i tråden; att många är väldigt självupptagna idag.
Jag tror att vissa - av olika skäl och bakgrund (t ex dålig självkänsla, otrygghet, etc) använder andra lite för sin egen vinning för att söka stöd, trygghet och bekräftelse och tänker inte på att de nyttjar andra till att vara sopkorgar för sina problem.
Varning, för nu är JAG självupptagen och delar med mig en av MINA erfarenheter - en rätt färsk sådan ;)
Jag har faktiskt rätt få vänner kvar idag. Har tagit avstånd från många - dels pga eget mående, dels då jag har upplevt att relationerna har varit ensidiga. Det kan ofta ha handlat om att träffas på deras premisser, lyssna på deras problem osv?
Kämpar lite med en väninna just nu..
Under alla våra år som vänner har vi BARA pratat om hennes problem; hennes pojkvänner och sambos, problem på jobbet och skitsnack om andra vänner.
Nu befinner hon sig i en ganska tuff sits igen.
Jag finns där - som alltid - och lyssnar, lyssnar och lyssnar. Under dessa år har jag själv drabbats av saker; bl a mobbning på jobbet, sekundära fertilitetsproblem, alkoholiserade föräldrar, kris och nedstämdhet och idag är jag påväg in i väggen.
Jag vet att flera av hennes övriga vänner upplevt och upplever liknande med henne.. Dvs att de går igenom och har gått igenom väldigt tuffa perioder i livet, bara för att upptäcka att: hon finns inte där. Hon kan aldrig stötta?! Det är inte ömsesidigt.
För mig har hon berättat att en av hennes bästa och äldsta vänner aldrig berättar sina innersta tankar ? ja, undrar varför ?
Det blev en lång utläggning - men nej, det är bra att du tar avstånd. Livet är för kort för ensidiga relationer