Nu har det gått ett tag sedan TS gjorde inlägget, men om någon annan letar upp tråden kan jag ge mina erfarenheter;
Påbörjade studier år 1, heltid på universitet (civilingenjör). Fick CSN för kommande år. Klarade enbart 27 av totalt 60 poäng. Första året krävs normalt 37 poäng för att få nytt CSN.
Fick ADHD-diagnosen i Juli mellan år 1 & 2 i universitetet. Vid CSN-ansökan skickade jag med mina ADHD-papper (diagnosen) samt ett personligt brev. I brevet förklarade jag att jag inte klarart mina studier pga obehandlad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som då var under utredning med dragit ut på tiden pga vårdköer. I mina papper står det tydligt om mina problem, något jag tryckte på.
Jag fick kommande år bevilijat, trots att jag saknade 10 HP, utan några andra knasigheter eller krav. De anser att det jag yrkade på stämmer, att min diagnos är den troliga faktorn till varför mina resultat inte varit tillräckliga.
Min klasskompis, som även hon fick diagnos ungefär samtidigt, fick även hon beviljat MEN inte riktigt fullt ut. Då hon saknade ännu mer poäng (typ 15?), fick hon 50% CSN tills hon hade kommit upp i det normala kravet, alltså 37 HP, och därefter skulle hon få fullt.
Så - ja, har du fått en diagnos som tydligt stödjer att dina studier tagit "skada" av diagnossymtomen, så ska du kunna få igenom detta hos CSN för framtida ansökningar. Du kan inte få mer i utbetalning för en period utan CSN som ligger i dåtid, som redan är studerad, utan studiemedel.
Good Luck, det mesta löser sig om man är lite ihärdig och listig!