Inlägg från: Anonym (why) |Visa alla inlägg
  • Anonym (why)

Fråga oss om livet som polyamorös

Varför har så många polyamorösa ett sånt behov av att få polyamori att framstå som norm och monogami som hemskt?

Varför har så många polyamorösa så svårt att skilja på otrohet (svek och lögner) och polyamori (ett gemensamt beslut)?

OBS!  Jag syftar inte på er utan på det tycker mig se ganska ofta här på FL

• Anonym (why)
    Dimpen skrev 2023-03-14 10:43:19 följande:
    Vi kan ju bara svara för oss såklart. För vår del är monogami absolut inte hemskt. Själv har jag levt monogamt stor del av mitt liv och har vuxna barn och även tjejerna har haft monogama förhållanden. Det uppstod kärlek mellan oss tre och vi fann att vi ville leva tillsammans. Inget planerat eller norm.

Vad beträffar otrohet, svek och lögner så är det viktigaste att kunna kommunicera vad du har för förväntningar på förhållandet och vem du själv är. Vi lever i en sluten triad vilket i princip motsvarar ett vanligt monogamt förhållande och litar på varandras trohet. Vi kan dock inte svara för dem som lever i öppna polyamorösa förhållanden men i grunden så är kommunikation viktigt och i öppna polyamorösa förhållanden har man inget problem med att den andra parten träffar andra vilket i så fall inte uppfattas som otrohet då man är överens om det.
    Jo, det är så det borde vara, men rätt ofta ser man poly människor uttrycka sig väldigt nedlåtande i otrohetstrådar och hävda att monogami är påtvingat av kyrkan, etc, etc... och ta otrohet i försvar som de menar är "naturligt".

När man försöker påpeka skillnaden mellan att ligga med andra med sin partner medgivande och inte vill de inte höra talas om det och börjar gärna babbla om dömande moraltanter och återigen förklara hur onaturligt monogami är.
Svar på tråden Fråga oss om livet som polyamorös