• Dimpen

Fråga oss om livet som polyamorös

Vi lever sedan några år i en triad (man, kvinna, kvinna) och livet fungerar alldeles utmärkt. 
    Det finns en stor nyfikenhey kring vårt livsval såväl i familjekretsar som på arbetsplatser och ute i samhället. 
    Vi förstår att vårt livsval kan upplevas som annorlunda och spännande likaväl som att det fördöms och att det väcker en del funderingar och frågeställningar 
    Så vi tänkte att vi skapar en tråd där vi svarar på era frågor och funderingar kring att leva flersamt.

• Svar på tråden Fråga oss om livet som polyamorös
  • Maggena

Bor ni tillsammans alla tre? Är kvinnorna bi eller är alla hetero? Min pojkvän har en fru och vi har träffats alla tre ibland. Det har känts helt ok men eftersom vi inte bor tillsammans kan jag ibland bli svartsju. Hur hanterar ni eventuell svartsjuka?

• Ascendere

Har ni sex alla tre tillsammans eller två och två? I så fall i vilka konstellationer? Vilka ställningar föredrar ni? 

• Dimpen

Hej Maggena, det var många frågor på en gång men vi tar dem en i taget.
    Ja vi bor tillsammans sedan ett par år. Tjejerna är båda bisexuella medan mannen är hetero.
    När det gäller svartsjuka så är det viktigt att kommunicera med varandra och att se varandra. Oftast är vi ju tillsammans alla tre men ibland träffas vi bara två och gör något tillsammans om man delar ett intresse som den tredje parten inte har. Det är viktigt, lika viktigt som egentid. Vi har dessutom fördelen att vi kände varandra innan vi blev ihop så vi visste redan varandras egenheter och behov så därför märker vi inte av svartsjuka. Men som sagt, kommunikation och att se varandra är viktigt.
    Hoppas att vi rätat ut dina frågetecken och lycka till i er tresamhet. Glad

• Dimpen

Eftersom vi lever ihop så har vi oftast sex tillsammans alla tre. Det händer även att vi har sex två och två man/kvinna eller enbart tjejerna beroende på situation. Någon kan vara bortrest eller sjuk till exempel. 
    Vi är ganska spontana när det gäller ställningar men menar du penetration så är det doggy och rida som är mest frekvent. 

• Dimpen
    Mimosa86 skrev 2023-03-13 20:56:07 följande:

Vem älskar du mest? Eller är kärleken likvärdig?

Vi älskar varqndra lika mycket men på lite olika sätt. Vi har alla olika egenskaper och kärlek kan aldrig vara 100% likadan men den kan vara lika stark.
  • Anonym (why)

Varför har så många polyamorösa ett sånt behov av att få polyamori att framstå som norm och monogami som hemskt?

Varför har så många polyamorösa så svårt att skilja på otrohet (svek och lögner) och polyamori (ett gemensamt beslut)?

OBS!  Jag syftar inte på er utan på det tycker mig se ganska ofta här på FL

• Tony Soprano
    Intressant berättelse !

Det var ett intressant sätt att leva på !  Just detta att ni sover tillsammans, älskar tillsammans, helt annorlunda än vad man ser i amerikanska reportagefilmer där (ofta) manner sover och älskar med en kvinna i taget, verkar lite konstigt ! 

Om ni verkligen älskar varandra lika mycket alla tre, så gör ni ju helt rätt !

Sen finns ju det vanliga problemet med att liknande ovanliga förhållande att få det att hålla över tiden, jag hoppas att ni kan leva tillsammans under många år och åldras tillsammans med värdighet och fortsatt åtrå ! 

Jag avundas er, tänk vad mycket ni kan uppleva ihop, resor, korta och långa !
  • Dimpen
    Anonym (why) skrev 2023-03-14 10:12:03 följande:

Varför har så många polyamorösa ett sånt behov av att få polyamori att framstå som norm och monogami som hemskt?

Varför har så många polyamorösa så svårt att skilja på otrohet (svek och lögner) och polyamori (ett gemensamt beslut)?

Vi kan ju bara svara för oss såklart. För vår del är monogami absolut inte hemskt. Själv har jag levt monogamt stor del av mitt liv och har vuxna barn och även tjejerna har haft monogama förhållanden. Det uppstod kärlek mellan oss tre och vi fann att vi ville leva tillsammans. Inget planerat eller norm.

Vad beträffar otrohet, svek och lögner så är det viktigaste att kunna kommunicera vad du har för förväntningar på förhållandet och vem du själv är. Vi lever i en sluten triad vilket i princip motsvarar ett vanligt monogamt förhållande och litar på varandras trohet. Vi kan dock inte svara för dem som lever i öppna polyamorösa förhållanden men i grunden så är kommunikation viktigt och i öppna polyamorösa förhållanden har man inget problem med att den andra parten träffar andra vilket i så fall inte uppfattas som otrohet då man är överens om det.
  • Dimpen
    Tony Soprano skrev 2023-03-14 10:35:47 följande:
    Intressant berättelse !

Det var ett intressant sätt att leva på !  Just detta att ni sover tillsammans, älskar tillsammans, helt annorlunda än vad man ser i amerikanska reportagefilmer där (ofta) manner sover och älskar med en kvinna i taget, verkar lite konstigt ! 

Sen finns ju det vanliga problemet med att liknande ovanliga förhållande att få det att hålla över tiden, jag hoppas att ni kan leva tillsammans under många år och åldras tillsammans med värdighet och fortsatt åtrå ! 

Tack så mycket Tony för uppmuntrande ord och positivt inlägg.
    Ja, vi tycker att vi har det bra och gör så gott som allt tillsammans. Givetvis behöver även vi vårda vårt förhållande precis som alla andra så att det håller livet ut. Glad
  • Dimpen

Hej, vi får många privata direktmeddelanden med frågor och påståenden men ber er att hålla detta i tråden istället då det är det tråden är till för. Tack på förhand för att ni respekterar det.
    I övrigt emottar vi givetvis privata meddelanden som tidigare. Glad

• Polyrytm
    Maggena skrev 2023-03-13 20:19:14 följande:

Bor ni tillsammans alla tre? Är kvinnorna bi eller är alla hetero? Min pojkvän har en fru och vi har träffats alla tre ibland. Det har känts helt ok men eftersom vi inte bor tillsammans kan jag ibland bli svartsju. Hur hanterar ni eventuell svartsjuka?

Intressant. 
    Hur fungerar det när ni alla ses då? Har du sex med hans fru eller är ni mest som vänner?
  • Dimpen

Som sagt, vi undanber oss hatiska och korkade PM. Däremot är tråden öppen så skriv här istället så får ni allihopa svar. 😊

• Anonym (why)
    Dimpen skrev 2023-03-14 10:43:19 följande:
    Vi kan ju bara svara för oss såklart. För vår del är monogami absolut inte hemskt. Själv har jag levt monogamt stor del av mitt liv och har vuxna barn och även tjejerna har haft monogama förhållanden. Det uppstod kärlek mellan oss tre och vi fann att vi ville leva tillsammans. Inget planerat eller norm.

Vad beträffar otrohet, svek och lögner så är det viktigaste att kunna kommunicera vad du har för förväntningar på förhållandet och vem du själv är. Vi lever i en sluten triad vilket i princip motsvarar ett vanligt monogamt förhållande och litar på varandras trohet. Vi kan dock inte svara för dem som lever i öppna polyamorösa förhållanden men i grunden så är kommunikation viktigt och i öppna polyamorösa förhållanden har man inget problem med att den andra parten träffar andra vilket i så fall inte uppfattas som otrohet då man är överens om det.
    Jo, det är så det borde vara, men rätt ofta ser man poly människor uttrycka sig väldigt nedlåtande i otrohetstrådar och hävda att monogami är påtvingat av kyrkan, etc, etc... och ta otrohet i försvar som de menar är "naturligt".

När man försöker påpeka skillnaden mellan att ligga med andra med sin partner medgivande och inte vill de inte höra talas om det och börjar gärna babbla om dömande moraltanter och återigen förklara hur onaturligt monogami är.
  • tom88

Hej och tack för ett jättebra jobb ni gör med att svara på alla frågor. Jag undrar om ni har tips på bra litteratur om oss som är poly. Jag har nyss läst Sara Skaarup "Kaerlighedskontraktet", som säger väldigt mycket klokt. Men vad finns på svenska? På engelska har jag ganska bra koll, men har ni tips där så är jag tacksam. Själv lever jag sedan tio år poly och eftersom vi är seniorer och pensionärer och har tiden för oss, har vi gjort det praktiskt att vi delar upp livet med den andra partnern till vinter eller sommar. Jag är sommarmake medan den andra mannen är vintermaken. Det går toppen och när vi träffas alla tre har vi mycket att prata om.

• Anonym (TrekandEnormalt)
    Dimpen skrev 2023-03-13 20:13:17 följande:
    Fråga oss om livet som polyamorös

Vi lever sedan några år i en triad (man, kvinna, kvinna) och livet fungerar alldeles utmärkt. 
    Det finns en stor nyfikenhey kring vårt livsval såväl i familjekretsar som på arbetsplatser och ute i samhället. 
    Vi förstår att vårt livsval kan upplevas som annorlunda och spännande likaväl som att det fördöms och att det väcker en del funderingar och frågeställningar 
    Så vi tänkte att vi skapar en tråd där vi svarar på era frågor och funderingar kring att leva flersamt.

Vet inte vad poängen är med att folk har trekant eller varför ngn skulle vara intresserad av det? En rent sexuell relation med tre personer som är så ifrånkopplade det sanna psyket att allting bara är sex.. finns hur många som helst på krogen. vet inte vad man ska fråga?

Oj, var det skönt, typ?
  • tom88
    Tony Soprano skrev 2023-03-14 10:35:47 följande:
    Intressant berättelse !

Du har rätt Tony även för mig och min fru och den andra man hon är fäst vid. Genom att livet blir mer fyllt av händelser och äventyr, mer delande av resor och insikter, mer delgivande till varann om uppelvelser och tankar, måste jag i alla fall säga TACK gång på gång till min fru som började detta polyliv åt oss. Det gör mitt liv mer fyllt av kärlek, nyfikenhet och glädje. Jag hade nog aldrig tänkt att en relationsförändring av det här slaget skulle göra både min ensamtid och tillsammanstid så mycket rikare. Efter tio år är jag fortfarade förvånad och tacksam.
  • Anonym (TrekandEnormalt)
    Anonym (why) skrev 2023-03-14 10:12:03 följande:

Disconnected.. för dem finns inte den upplevelsen du har, de har bara den sexuella delen och tror det är allt som finns.. 
  • Martins07

Inget är konstigt på hur ni har, lever, har sex etc...
    Det heter polygamy, det har existerat, existerat och kommer alltid finnas. Occidental länder vill inte bara erkänna det. Det är bra för samhället. 
    Det finns fler kvinnor än män, det födas fler kvinnor än män i hela världen. Det finns och ska finnas ensamma kvinnor utan partner. 

• Anonym (Är mannen sliten?)

Är mannen sliten och trött ofta? Sover han mer än kvinnorna? Min hypotes är att dubbelt så mycket sexande är givetvis jättekul, men det tar också på krafterna, man behöver sova mer, äta mer osv. Är han sliten och trött?

Svar på tråden Fråga oss om livet som polyamorös