Inlägg från: Anonym (Nils) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nils)

Min fru har slutat att raka sig helt

Anonym (..) skrev 2023-03-15 19:00:08 följande:
    ...vilket är en av anledningarna till att jag skriver i den här tråden. 

Om du har läst tråden ser du att kvinnor som inte rakar sig kallas för "udda", "äckliga", " sunkiga". 

Dvs social bestraffning.
    Om du har läst tråden så ser du att jag tar avstånd från dessa begrepp.

Återigen så kanske du även bör diskutera med personer som aktivt uttrycker sig så
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 19:08:18 följande:
    Dessa personer finns i den här tråden.

I den här tråden finns också kvinnor, som liksom jag, önskar få uppleva samma frihet som män har. 
    Då kommer ju tråden leva vidare, så flera blir uppmärksammade på frågeställningen 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Orakad) skrev 2023-03-15 19:25:21 följande:

Jag rakar mig knappt alls. hinner inte med det, jobbar så mycket så orkar inte ägna energi åt det. Min man har inte sagt något alls. Varför skulle han? Han är ju hårigare än mig och rakar sig inte heller. 

Win Win 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Orakad) skrev 2023-03-15 20:20:55 följande:
    Har läst dina inlägg. Du ska vara glad om någon kvinna ens vill ligga med dig. Jag blir iaf äcklad av dina inlägg och har som sagt en partner som inte tycker det är äckligt med hår på en kvinna. Han är dock smart så kanske där problemet ligger med dig? 
    Wow - det var inte småpotatis för någon du aldrig träffat.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Orakad) skrev 2023-03-15 20:30:41 följande:
    Jag kan bara anta att du inte är så intelligent, utifrån de inlägg du skrivit i denna tråd. Inget fel med att inte vara så intelligent, finns många idioter i samhället, men dem avlar man helst inte på. 
    Hur tänker du där?
  • Anonym (Nils)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-15 20:32:13 följande:
    Män blir definitivt socialt straffade om de inte klipper, rakar och ansar. Hur mycket jobb tror du män som ser ut som vildvuxna luffare får?
    Bra poäng där - 

ingen ska inbilla sig att det inte finns ett ganska stort paket förväntningar även på män.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:13:55 följande:

Samma med min systerdotter. Hon gick i smyg upp kl 5 för att hinna sminka sig innan skolan under en period. För att leva upp till nivån i klassen bland tjejerna.

Ingen vill bli utstött. Ingen vill bli kallad oattraktiv, äcklig eller sunkig. Varken barn eller vuxen. Då är det lättare att "ge upp" och följa normen, trots att det är jobbigt och kostsamt.

Ingen ska inbilla sig att kvinnors utseendekrav inte är betungande och bidrar till ofrihet. Det kräver planering, inköp, övning, tid. 

Tror att ditt budskap har gått fram nu.

Varför respekterar du inte att andra tänker och agerar annorlunda än du?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:23:51 följande:
    Människor slutar tänka för tidigt i processen ("jag gillar det här, punkt"), och vill inte ifrågasätta.

Vill inte du också bidra till ett samhälle där kvinnor kan slippa oket av att behöva fixa sig för att anses som icke-äckliga? Eller tycker du själv att det är rimligt att utseendekraven på kvinnor framgår så tydligt att flickor i mellanstadiet går upp 2 h innan skolan för att sminka sig?

Ser du inte att allt hänger ihop? Rakning, smink, allt kvinnor behöver göra för att accepteras, redan i unga år. 

Att kvinnor kan gå ut orakade och osminkade utan anses slappa är väl det minsta man kan begära. Precis som män får.

Attityder måste förändras. 
    Jag vill bidra till mångfald, att det är ok att individer får välja själva och respekteras för det, lurvig som hårfri.

Vad tror du om det?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:33:56 följande:
    För att kunna uppnå det måste vi börja se kvinnors hår som något neutralt, exempelvis.

Vi måste kunna låta kvinnor få existera på samma villkor som män. Inte en villkorad existens där man blir belönad om man uppfyller krav på rakning, smink, string etc. 

Vi måste fästa mindre vikt vid att kvinnor ska utseendefixa för att passa in. 

Om du får barn i framtiden. Kommer du att acceptera att din dotter går upp 2 h tidigare för att sminka sig än din son, och därmed går miste om 2 h viktig sömn eller tid som kunnat läggas på skolarbete, vila eller roliga saker? 

Hur kan vi förändra det här?
    Jag tror att du lyckas bättre med att få uppmärksamhet och respekt för dina åsikter om du samtidigt uttrycker respekt för alla de som tänker och agerar annorlunda.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:45:39 följande:
    Du menar att jag ska respektera de som tycker att kvinnors hår är äckligt? 

Vore inte det lite väl kontraproduktivt? Själv poängen är ju att det är samma hår som män har.
    Du tycks kollektivt ifrågasätta och idiot förklara de som inte tänker och agerar som du.

Då kan du heller nte räkna med att bli lyssnad på och kanske få igång den förändringsprocess du vill ha 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 12:08:30 följande:
    Vad menar du att jag skulle uppnå med att lamt konstatera "Alla gillar olika". På vilket sätt skulle det leda till en konkret förändring?

Det problematiserar ju exakt ingenting. Det pekar inte på att det är just kvinnor som har dessa krav på sig. Det uppmanar inte till förändring utan till status quo, dvs att vi fortsätter exakt som nu. 

Hur skapar vi förändring?
    Det är lätt att uppfatta att du slår an en genomgående negativ ton i dina inlägg och det tror jag avskräcker många från att orka diskutera med dig.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 12:21:32 följande:
    De personer som missar själva sakfrågan pga hur jag skriver är sannolikt ändå inte så intresserade av en förändring av sakernas tillstånd.

Jag vill få till stånd en förändring, och det brukar sällan ske utan diskussion. 
    Med tanke på att det inte riktigt lossnar för dig med ditt förändringsarbete här, så får du hitta en annan kanal.

Här är det inte många som tar diskussionen med dig

Torgmöte? Fritidsgården?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 12:30:29 följande:
    Jag är ute efter att väcka tankar. Huruvida någon skriver här eller inte är ingen indikation på det. 

Jag finner det fascinerande att du lägger så mycket energi på att diskutera mina inlägg istället för själva sakfrågan. Vill du inte hellre rikta din energi mot något som konkret kan skapa förändring? Jag tror inte att någons tankearbete kommer igång av att du kommenterar hur jag skriver.

Vi kan väl diskutera sakfrågan istället? Hur skapar vi ett samhälle där unga flickor och kvinnor inte är så utsatta för utseendehets?
    Jag är inte rätt person att diskutera sakfrågan med dig på djupet. Saknar ideer och uppslag till något som kan gynna dig konkret.

Låter som att du ska köra klassisk opinionsbildning kring en fråga som engagerar dig i forum där någon är intresserad av att lyssna och diskutera med dig.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-16 12:43:25 följande:
    Snarare så att denna person faktiskt höjer massa relevanta argument som du väljer att inte ta in och förstå (eller så spelar du bara dum för du vill stå på andra sidan i frågan och argumentera emot en förändring).

Håller med (..) i precis allt!

Vem väljer sin partner utifrån hårighet förresten? Hur ytlig är man inte som inte kan komma över en så liten grej? Är man inte glad man träffat någon man attraheras av och som gör en glad? I min värld uppstår inte kemi och attraktion så ofta, så saknar personen ett ben eller har skägg eller är skallig så är jag glad ändå, det händer liksom inte så pass ofta så man kan välja och vraka på utseende hang-ups (Gör man det så bygger relationen sällan på något djupare).
    Då är det kanske så att ert gemensamma budskap behöver en annan kanal än denna, med tanke på att de som (..) söker och vill förändra kanske varken läser eller bemöter det hon propagerar för.

Det skriver hon iaf själv 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 13:22:27 följande:
    Tror du att ditt eget budskap lämpligast når ut i den här tråden, eller varför är du själv kvar? Du verkar mån om att jag ska sluta skriva här. Men om du tycker att det räcker med mitt budskap står det ju dig också fritt att lämna tråden. 
    Du får såklart skriva var du vill.

Kanske just på familjeliv ser det ut att vara dålig respons på det du vill åstadkomma.

Kanske för att många är ganska nöjda med sina egna val och prioriterar annat än din hjärtefråga 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Naturell) skrev 2023-03-17 04:47:45 följande:
    Men du ser hur hård pressen är på de yngre antar jag?
    Som sagt min 11 åring sminkar sig 2 timmar innan skolan bara för att inte bli utstött av kompisgänget då gänget inte vill bli naggade av killarna.
    Killarna å sin sida förväntas av sina kompisar att ha en rå attityd och ett rått språk mot tjejerna och främst de som inte vill följa det som killarna bestämmer.

Jag blev åtminstone jävligt förbannad när jag på skolgården hör min dotters klasskompis säga till min dotter "sug min kuk din jävla hora!". När jag tar tag i killen så är han helt oförstående och säger att min dotter försökte nästla sig in i kompisgänget och att hon minsann var ful också. Det tog väl inte ens en mikrosekund för min dotter att klura ut att den kommentaren kom för hur hon klädde sig och hur osminkad hon var jämte sina kompisar.
    De tjejer som fortfarande vägrar sminka sig och klä sig trendigt får fortfarande höra att killarna ska våldta dem analt, de ska deep throatas osv. (hur nu 11 åringar lärt sig det där är en gåta...)

Jävligt glad att jag och frugan har 100% transparent förhållande så att dottern ser att hemma får inte frugan höra att jag ska våldta henne analt för hon inte är sminkad och bär fel kläder osv. Hemma ser hon att man visar respekt för varandra, man kan bråka och man löser det och man kan kramas och pussas och allt även som osminkad hårig kvinna med icke trendiga kläder😀

Sminkning och rakning är bara ETT av alla problem som tjejer utsätts för men det är annan diskussion helt enkelt.

Man behöver inte offerförklara tjejer/kvinnor för att se problemen som faktiskt finns även hos killar/män fast i annan form. Jag är 200% normbrytande mot hur män ska se ut. Jag har ett jätteskägg, jag går gärna i någon trevlig T-shirt från någon hårdrockskonsert, detta trots att jag har en hyfsat hög utbildning och ett yrke som träffar många företagskunder. Kunderna glömmer dock aldrig vem jag är för "den med jätteskägget" eller den med "Maidentröjan" är det bara jag som har. Resten kommer i skjorta och slips och är slätrakade men inte har jag mindre kundkontakt för det och mina kunder återkommer.
    Hur har du tagit upp det grova språket i skolsammanhang och direkt med pojkens föräldrar?
Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt