Inlägg från: Anonym (Nils) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nils)

Min fru har slutat att raka sig helt

Anonym (Japp) skrev 2023-03-15 12:42:33 följande:

Jag märker det väl när vi försöker ligga eller så antar jag att han tar upp det en bit in.

att ha hår på snippan är naturligt, så varför ska jag behöva ha en "varningsskylt" om något som är normalt? Fattar du inte hur fel det är? Tänker mig att det är bättre mannen frågar isåfall om det nu är en dealbreaker.

skulle jag ha information om min kup-storlek med? Vi dejtar väl för att finna kärlek och det kommer i alla olika former. 
    jag bryr mig inte ett skit om han har hår på könet, ansiktet, bröstet eller ryggen och om han väljer att behålla, trimma eller inte. Antingen finns attraktionen där eller inte. Jag skulle aldrig se honom som äcklig för något som är naturligt.

Det är liksom inte en skog vi pratar om och jag ser precis likadan ut som 75% av vuxna kvinnor på badhuset.

Gott - då har ju din uppfattning/inställning klar för dig 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 16:13:40 följande:
    Fast det ÄR ju kvinnligt med hår. Vi har ju det av naturen. Menar du att naturen skulle gett kvinnor nåt som är manligt...? Hör du ens själv hur vrickat det låter?

Det är ju samhällets ideal som lärt dig att det ena könet ska ta bort håret, och många gör lydigt det, utan att ifrågasätta varför. Detta är naturligtvis oerhört bekvämt för män, att kunna ställa krav på kvinnors yttre utan att behöva göra nåt själva. Det har ju "slumpat" sig så att utseendeideal för män knappt kräver en insats, medan för kvinnor kräver det både tid och pengar. 

Det är också alltid extremt viktigt att låtsas att man gör det "för sin egen skull". Men problemet är att man aldrig någonsin är fri från påverkan, förväntningar etc. Ingen människa är en isolerad ö i samhället. 

Om kvinnor slutade lägga så mycket tid och pengar på sitt yttre och levde som män, skulle män naturligtvis anpassa sig till det. De skulle ju inte ha nåt val 😄 

Och för kvinnor skulle det innebära lite mer avslappning, lite mer pengar att investera i t ex pension eller aktier... Sånt som varar. För faktum är att ett yttre är en valuta som minskar med tiden. 

En kvart om dagen i grooming...räkna ut vad det blir över tid. Lägg ihop pengasumman.

Fundera över hur "avslappnat" det är att vara kvinna och inte kunna gå ut med håriga ben utan att kallas sunkig. 
    'Naturligt' att det växer hår på människor - ja absolut.

Knappast snyggt med långa mörka spretiga hår på en kvinnas ben. Tror att flertalet män och kvinnor delar den uppfattningen.

Eller jo, så tycker man det, så får det vara bra med det.
    Typ som du.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 17:09:11 följande:
    Störs du även av mäns hår på benen? 
    Helt neutralt för mig eftersom jag spanar in kvinnor.

Varken störs eller inte störs av det ena eller det andra på män. Själv har jag håriga ben.

Störs du av hår eller avsaknad av hår på män?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Ww) skrev 2023-03-15 17:33:20 följande:

Jag bryr mig inte om mitt hår det tar bara tid och energi att ta bort det som inte är fult och synligt som tex bikinilinjen när jag badar eller ben och armhålor på sommar. Har håriga armar med som jag låter bli och jobbar inom vården.  skulle jag tagit bort det hade det inte varit för min skull

Låter som en bra nivå.

Vad betyder WW?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 17:37:38 följande:
    Jag störs av att män störs av kvinnors hår men inte ser nåt fel med sitt eget.

Finner du det inte märkligt?

Hur kommer det sig att män på 20-talet inte tyckte att hår på kvinnor var äckligt men idag är det det?

Hur kommer det sig att kvinnors hår är äckligt men inte mäns?
    Nu är ju jag inte 'män' i pluralis precis som du inte är 'kvinnor' i pluralis. (Jag utgår ifrån att du är EN (1) kvinna)

Jag är heller inte en man som tycker att hår på kvinnor är 'äckliga' eller 'sunkiga'.

Ska du skapa dig en förståelse kring varför det finns män och kvinnor som tycker så, så måste du komma i kontakt med sådana personer.

Jag tycker det kan vara riktigt osnyggt med hår på kvinnors kroppar, helt enkelt för att jag föredrar att vissa partier hålls hårfria.

Det är en uppfattning jag delar med massvis av både kvinnor och män.

Andra personer tycker att det är fint och snyggt - så bra för dem!
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 17:52:32 följande:
    Hur kommer det sig att din analys slutar vid "jag föredrar att..." 

Ingen analys om varför.
    Ingen fundering kring varför hår hos kvinnor är så laddat, men inte hos män.
    Ingen insikt i att det kan vara betungande som kvinna att behöva finna sig i blickar och nedsättande epitet för att man lämnar hemmet orakad. Ser du inte att det är ett slags ofrihet för kvinnor? En frihet som män har: att kunna gå ut naturella utan att få nedsättande epitet. 
    Om du ser historiskt har hår alltid haft enorm laddning i olika kulturer, situationer och sammanhang.

T ex i frågor om brott och straff, religion, seder och bruk.

Så är det nu också - hår är laddat.

Alla har någon slags förhållande till hår, på sig själv och på andra.

Tror inte att du hittar de svar du söker eller gärna vill höra här - inte heller några större skaror av sympatisörer här.

De flesta som har ett fritt val kring sin behåring väljer själva och låter sig knappast påverkas varken av dig eller mig i denna tråden.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 18:10:59 följande:
    Jag är väl medveten om att män tycker att det är ett utmärkt arrangemang att kunna kräva av kvinnor att de ska fixa till sitt yttre (annars blir det "straff" i form av nedsättande epitet), medan de själva slipper. Det är ett privilegium män inte kommer att lyfta ett finger för att förändra.

Men kvinnor kan förändra det. Om vi ändrar på maktbalansen till vår fördel kommer män att tvingas anpassa sig. Det vore nyttigt för män om kvinnorna höll i taktpinnen. Men mest vore det bara befriande för kvinnor. 
    Du brinner verkligen för din sak och för din argumentation, men du brister i helhetsperspektivet.

Kvinnor har i allra högsta grad en dömande åsikt om mäns hår - precis som män har om kvinnor.

Det räcker med att du tar del av familjeliv så hittar du snabbt fram till hur kvinnor resonerar sida efter sida kring vad som är snyggt, manligt på män 

Med stor säkerhet har även du en egen uppfattning.

Är du i strikt mening tvingad av någon annan att ha ditt hår på det ena eller andra sättet?

Annars - ha det så som du mår bra av!

Du kommer inte hitta de analyser du söker här i tråden - men googla för det finns garanterat öppna akademiska avhandlingar och rapporter du kan ta del av eftersom du är så intresserad/engagerad
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 18:26:04 följande:
    När män benämns som äckliga och sunkiga har det oftast att göra med att de inte sköter sin personliga hygien, dvs de duschar inte och stinker därmed. Då kan jag nog tycka att det är lite befogat. Men det är å andra sidan sant även för kvinnor som inte duschar. Jag kan inte komma på ett enda exempel där män benämns som sunkiga, där inte också kvinnor skulle benämnas som sunkiga. 

Det är inte sant för hår: där är hår sunkigt på kvinnan, men samma hår på en man är inte sunkigt.

Hår på en kvinna kan ju logiskt sett inte vara annat än kvinnligt, annars skulle det ju inte växa på oss. Naturen skulle inte placera något typiskt manligt på en kvinnas kropp.
    Det är ganska lätt att få uppfattningen hår kopplat till genus är något du är väldigt engagerad av och ett område där du gärna vill se förändringar.

Kanske är det så att de allra allra flesta män och kvinnor 
    inte tycker detta är så laddat och jobbigt som du uttrycker?

Att den rutin de har kring sitt hår - (jag talar t ex ansiktet varje dag sedan tonåren) - är en del av något man vill ha och uppnå och trivs gott med.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-15 18:43:15 följande:
    Sorry, men i samtal med de flesta av mina vänninor så tycker de flesta att rakning av ben och armhålor är jobbigt och något de hellre sluppit om det inte varit en "norm grej".

varför känner du behovet att hela tiden argumentera emot de kvinnor här i tråden som vågar vara öppna och uttrycka sin syn på alla dessa osynliga krav på hur kvinnor ska sköta sina kroppar? Finns det en rädsla att andra kvinnor ska lyssna och tänka att 'va fan' jag ska stå emot trenden och sluta raka? Nä, det är nog bara vanlig trycka ner kvinnor som vågar säga ifrån taktik...försök sätta dig in i situationen där du känner dig tvungen att göra något du inte vill för att passa in, för att kunna ses som sexig och fräsch och inte ett träsktroll.
    Låt bli att raka om det är jobbigt. Inte svårare än så.

Det är ju ytterst ett val som du och dina vänninor har,
    eller hur?

Det här är ju bara en av oändligt många trådar på familjeliv där det inte finns ett absolut rätt eller fel, bara olika åsikter, värderingar och preferenser.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-15 18:54:53 följande:
    Fast om en man låter bli att raka blir han ju inte socialt straffad? Detsamma borde gälla för kvinnor.
    Det är ett resonemang jag tror du behöver ta med personer som straffar socialt kring hår.
Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt