Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

    Min fru har slutat att raka sig helt

    Anonym (Nils) skrev 2023-03-15 20:42:29 följande:
    Bra poäng där - 

    ingen ska inbilla sig att det inte finns ett ganska stort paket förväntningar även på män.
    Berätta gärna vilka utseendekrav som män har på sig som kvinnor inte har. 
  • Anonym (..)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-16 10:03:30 följande:

    Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
    Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.

    Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.


    De flesta kvinnor håller inte på med fix för att det är kul utan för att de annars får kommentarer om att de ser trötta ut, epitet som att de "inte tar hand om sig", blickar om de går ut med håriga ben etc. Det är helt enkelt lättare att följa normen än att bli socialt avvikande och väcka uppmärksamhet. 

    Jämför män och kvinnor under en vecka, hur mycket tid och pengar som läggs på utseende.

    Bara i den här tråden ser du ju att kvinnor som inte följer normen anses äckliga, udda och sunkiga. 
  • Anonym (..)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-16 10:03:30 följande:

    Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
    Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.

    Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.


    Det är enormt naivt att tro att utseendefix är en "kul liten hobby" kvinnor ägnar sig åt. 

    Tror du att det är en slump att det är just kvinnor som gör det och "mår så bra av det?" 

    Man mår bra av det eftersom man får bekräftelse på att det är nåt önskvärt och uppskattat av omgivningen. Ingen kvinna hade kommit på tanken att raka sig om inte industrin sett till att dessa intressen väckts av lukrativa skäl. 

    Kvinnors utseendefix är en mångmiljardindustri och folk hjälper villigt till att hålla det hjulet rullande, både genom att efterleva förväntningar men också genom att faktiskt skapa dessa förväntningar.

    Att se till att kvinnligt hår är fult är ett effektivt sätt att se till att bi fortsätter vara lukrativa konsumenter. Plus smink, hårfärg, skönhetsoperationer etc etc.
  • Anonym (..)

    Samma med min systerdotter. Hon gick i smyg upp kl 5 för att hinna sminka sig innan skolan under en period. För att leva upp till nivån i klassen bland tjejerna.

    Ingen vill bli utstött. Ingen vill bli kallad oattraktiv, äcklig eller sunkig. Varken barn eller vuxen. Då är det lättare att "ge upp" och följa normen, trots att det är jobbigt och kostsamt.

    Ingen ska inbilla sig att kvinnors utseendekrav inte är betungande och bidrar till ofrihet. Det kräver planering, inköp, övning, tid. 

  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:17:23 följande:
    Tror att ditt budskap har gått fram nu.

    Varför respekterar du inte att andra tänker och agerar annorlunda än du?
    Människor slutar tänka för tidigt i processen ("jag gillar det här, punkt"), och vill inte ifrågasätta.

    Vill inte du också bidra till ett samhälle där kvinnor kan slippa oket av att behöva fixa sig för att anses som icke-äckliga? Eller tycker du själv att det är rimligt att utseendekraven på kvinnor framgår så tydligt att flickor i mellanstadiet går upp 2 h innan skolan för att sminka sig?

    Ser du inte att allt hänger ihop? Rakning, smink, allt kvinnor behöver göra för att accepteras, redan i unga år. 

    Att kvinnor kan gå ut orakade och osminkade utan anses slappa är väl det minsta man kan begära. Precis som män får.

    Attityder måste förändras. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:28:57 följande:
    Jag vill bidra till mångfald, att det är ok att individer får välja själva och respekteras för det, lurvig som hårfri.

    Vad tror du om det?
    För att kunna uppnå det måste vi börja se kvinnors hår som något neutralt, exempelvis.

    Vi måste kunna låta kvinnor få existera på samma villkor som män. Inte en villkorad existens där man blir belönad om man uppfyller krav på rakning, smink, string etc. 

    Vi måste fästa mindre vikt vid att kvinnor ska utseendefixa för att passa in. 

    Om du får barn i framtiden. Kommer du att acceptera att din dotter går upp 2 h tidigare för att sminka sig än din son, och därmed går miste om 2 h viktig sömn eller tid som kunnat läggas på skolarbete, vila eller roliga saker? 

    Hur kan vi förändra det här?
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:28:57 följande:
    Jag vill bidra till mångfald, att det är ok att individer får välja själva och respekteras för det, lurvig som hårfri.

    Vad tror du om det?
    Det är ju just det som är poängen. Hur kan vi göra så att kvinnor respekteras som lurviga? För idag gör ju kvinnor inte det.

    Kvinnor som är lurviga startas det trådar om på familjeliv. Kvinnor som är lurviga glor man snett på. De kallas oattraktiva, sunkiga och äckliga. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:42:39 följande:
    Jag tror att du lyckas bättre med att få uppmärksamhet och respekt för dina åsikter om du samtidigt uttrycker respekt för alla de som tänker och agerar annorlunda.
    Du menar att jag ska respektera de som tycker att kvinnors hår är äckligt? 

    Vore inte det lite väl kontraproduktivt? Själv poängen är ju att det är samma hår som män har.
  • Anonym (..)

    "Kvinnors hår är äckligt". Är det en åsikt som är värd respekt...?

    "Män är idioter". Är det en åsikt som är värd respekt...? Eller kanske en åsikt som är värd att bli omdiskuterad och ifrågasatt? 

  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:54:47 följande:
    Du tycks kollektivt ifrågasätta och idiot förklara de som inte tänker och agerar som du.

    Då kan du heller nte räkna med att bli lyssnad på och kanske få igång den förändringsprocess du vill ha 
    Vad menar du att jag skulle uppnå med att lamt konstatera "Alla gillar olika". På vilket sätt skulle det leda till en konkret förändring?

    Det problematiserar ju exakt ingenting. Det pekar inte på att det är just kvinnor som har dessa krav på sig. Det uppmanar inte till förändring utan till status quo, dvs att vi fortsätter exakt som nu. 

    Hur skapar vi förändring?
  • Anonym (..)

    Det är ju folks feghet, passivitet och ovilja att tänka bortom "jag gillar det här" som gör att vi nu har en utseendehets långt värre än tidigare i historien. Vi bidrar alla till det här. Det är vårt fel att mellanstadietjejer tror att de måste kliva upp kl 5 för att sminka sig, och börjar raka sig så fort de fått de första fjunen. 

    Mitt fel. Och ditt fel. Allas vårt fel. Vi är fast i industrins klor och de flesta har inte en lust till förändring. 

  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 12:13:46 följande:
    Det är lätt att uppfatta att du slår an en genomgående negativ ton i dina inlägg och det tror jag avskräcker många från att orka diskutera med dig.
    De personer som missar själva sakfrågan pga hur jag skriver är sannolikt ändå inte så intresserade av en förändring av sakernas tillstånd.

    Jag vill få till stånd en förändring, och det brukar sällan ske utan diskussion. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 12:26:09 följande:
    Med tanke på att det inte riktigt lossnar för dig med ditt förändringsarbete här, så får du hitta en annan kanal.

    Här är det inte många som tar diskussionen med dig

    Torgmöte? Fritidsgården?
    Jag är ute efter att väcka tankar. Huruvida någon skriver här eller inte är ingen indikation på det. 

    Jag finner det fascinerande att du lägger så mycket energi på att diskutera mina inlägg istället för själva sakfrågan. Vill du inte hellre rikta din energi mot något som konkret kan skapa förändring? Jag tror inte att någons tankearbete kommer igång av att du kommenterar hur jag skriver.

    Vi kan väl diskutera sakfrågan istället? Hur skapar vi ett samhälle där unga flickor och kvinnor inte är så utsatta för utseendehets?
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 13:07:13 följande:
    Då är det kanske så att ert gemensamma budskap behöver en annan kanal än denna, med tanke på att de som (..) söker och vill förändra kanske varken läser eller bemöter det hon propagerar för.

    Det skriver hon iaf själv 
    Tror du att ditt eget budskap lämpligast når ut i den här tråden, eller varför är du själv kvar? Du verkar mån om att jag ska sluta skriva här. Men om du tycker att det räcker med mitt budskap står det ju dig också fritt att lämna tråden. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-16 12:43:25 följande:
    Snarare så att denna person faktiskt höjer massa relevanta argument som du väljer att inte ta in och förstå (eller så spelar du bara dum för du vill stå på andra sidan i frågan och argumentera emot en förändring).

    Håller med (..) i precis allt!

    Vem väljer sin partner utifrån hårighet förresten? Hur ytlig är man inte som inte kan komma över en så liten grej? Är man inte glad man träffat någon man attraheras av och som gör en glad? I min värld uppstår inte kemi och attraktion så ofta, så saknar personen ett ben eller har skägg eller är skallig så är jag glad ändå, det händer liksom inte så pass ofta så man kan välja och vraka på utseende hang-ups (Gör man det så bygger relationen sällan på något djupare).
    Tack! Jag är ju inte ensam om mina åsikter. 

    Jag uppfattar det också som att argumenten medvetet förbises av somliga. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 13:27:20 följande:
    Du får såklart skriva var du vill.

    Kanske just på familjeliv ser det ut att vara dålig respons på det du vill åstadkomma.

    Kanske för att många är ganska nöjda med sina egna val och prioriterar annat än din hjärtefråga 
    Det får naturligtvis du också. 

    Men av nyfikenhet: Varför är du kvar i tråden om den gått i en riktning du inte gillar? 
  • Anonym (..)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-16 15:29:13 följande:
    Det låter snarare som din dotter behöver bättre vänner..

    Och en mamma som lär henne att hon inte ska anpassa sig efter några idioter.
    Vilka tror du att barn och unga influeras mest av? Sina föräldrar eller den omgivning samt det omgivande samhälle som de tillbringar en stor del av sin vakna tid i? 

    Det barn som lär sig av sina föräldrar att inte anpassa sig till samhällets normer kommer snart att upptäcka att det har ett pris. Inte alls säkert att de som unga och osäkra kan stå emot, när inte ens vuxna klarar av det. 

    Som vi kan se i den här tråden måste man i så fall stå ut med att bli bortvald, kallad äcklig, sunkig och osexig. Hur många människor vill det egentligen? Vuxna såväl som barn? 
  • Anonym (..)

    Jag tror att den otroligt hårda pressen på unga är en delförklaring till varför könsdysfori bland unga flickor ökat med flera tusen procent de senaste tio åren. 

    Flickor vill inte längre vara flickor, det verkar friare att vara kille. Om man heller inte passar in i den typiskt kvinnliga normen, då är man kanske kille istället?

    OBS jag pratar inte om de som har riktig könsdysfori, utan att detta ökat lavinartat och oförklarligt just bland flickor. 

    Det är stenhårt med utseendepress och andra krav. 

  • Anonym (..)

    Det är såklart också psykisk ohälsa och npf etc inblandat.

    Men någonting gör att väldigt många flickor idag inte längre vill vara flickor. Och vi måste fundera på varför de hellre vill se sig som pojkar.

  • Anonym (..)

    Det leder till irreversibla ingrepp. 

    En del av de som detransitionerat (alltså genomgått könskorrigering till män och sen ångrat sig) pratar just om hur de kände att de inte passade in i den typiskt kvinnliga könsnormen. 

Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt