• vissli

Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?

EmelieE1996 skrev 2023-03-14 00:30:08 följande:
    Bm kanske inte alls ignorerade ts utan följde riktlinjerna vilka kan vara att om kub visar 1:50 så gör man Mkp direkt och inte nipt. Däremot kan man ju tycka att Bm kunde förklarat det för ts
    Jo fast igrågasätta får man. NIPT är skyhög sannolikhet på. Menade BM att NIPT TS hade är fel?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 14:40:50 följande:

Läkaren förstod min förvirring pga låg risk på nipt men hög risk på kub, men hon såg också att nackspalten var lite förstorad än ?normalt? iaf. Hade jag haft lite lägre risk på kub hade hon nog avstyrt mig från MKP, men eftersom jag hade så hög risk på alla 1:5, 1:2 och 1:2, så kunde hon typ inte göra det. Vi bestämde oss för att göra MKP, så nu är det gjort, det var ganska obehagligt ändå måste jag säga. Nu väntar vi in snabbanalys som borde komma nästa v, och sen 2-3 v till den stora analysen. 

Min sambo är lugnare än jag! Jag borde kanske förlita mig och luta mig mer på NIPT-resultatet för att bli lugnare, men det är svårt och målar snabbt i fan på väggarna igen! Jobbig väntan iaf!

Skulle önska att läkarna fick koll på vad NIPT är i relation till KUB. Vad spelar det annars för roll?

Om nån kör den vanliga vägen och gör KUB, sen NIPT, ska läkarna då ändå göra MKP på alla oavsett vad NIPT ger? Då har ju NIPT ingen betydelse. 

Jag hoppas att MKP ser bra ut, är säker på det eftersom du hade ett bra NIPT, men tycker synd om dig som fått våndas i onödan pga läkarnas okunskap (tydligen) om de här testerna.

• vissli
    EmelieE1996 skrev 2023-03-14 15:21:46 följande:
    Vad får dig att tro att läkarna inte har koll på det? 

Läkarna har riktlinjer som dom måste följa och har nog väldigt bra koll ska du se!
    Eh, läkarens osäkerhet mot TS tex som går i klinch med vad som sägs i dokumentation från bla Akademiska och KS om fosterdiagnostik.
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 15:15:32 följande:
    Tack för att du lugnar mig lite!

Jag vet att jag ska kunna lita på vad MKP säger, men även om allt är fine kommer jag undra varför hen har bred nackspalt. Dessutom blir det ju isf ett extra UL i vecka 16. Usch, allt bara skrämmer mig! Även fast det såklart är bra att de följer upp.

Detta var en helt oplanerat och dåligt tajmad graviditet, då vi har två barn sen innan och bygger hus just nu. Vi var tom inne på abort, nu börjar jag typ känna att vi borde gjort det för att slippa gå igenom detta. :(
    Men det var ju 0,1 mm bredare än vad som hade klassats som helt normalt. Fick du en ny mätning idag?

Vad jag förstår är en bred nackspalt något som oftare ses hos barn med vissa avvikelser men även barn utan avvikelser kan ha det. Alltså en markör. Som många andra saker är.
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 15:49:47 följande:
    Ja, hon mätte om, men bebis låg även tokig till idag, så hon sa att hon typ mätt 3,4 - 4. 

Jag förstår, men man blir helt knäpp! Varför hade inte mina andra barn det då och bla bla! Man övertänker allt nu.

För att det är individuellt. Gissar att dina andra barn har andra egenskaper som skiljer dem åt. Även i magen, en kanske var jättelugn, en vild? En kanske hade mer tydlig näsa på UL? 

Det ÄR lätt att övertänka, men det är också dumt - det finns ju så mkt saker som kan hända som du inte kan förutspå, så jag skulle säga att det är bra för en själv att våga lita och släppa saker som testresultat när du fått ett bra. Annars förtar du ju all glädje med graviditeten, vilket ju är himla synd.

• vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 17:54:00 följande:

Du har rätt! Lättare sagt än gjort bara. Men jag kommer troligtvis inte kunna slappna av (om ens då) förrän den fördjupade analysen kommer. 

Blir så arg att det här tar så mycket av njutningen av graviditeten (som troligtvis är min sista) om allt går som det ska.

Jag tror tyvärr att du måste bestämma dig att släppa det. Det blir ju lätt en fix ide annars.

Inget i livet är 100%, så brukar jag försöka tänka när jag hamnar i såna där tankegångar. Du kan aldrig testa dig så det tar bort all risk, alltså får du någon gång bestämma att nog är nog :)
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 20:33:51 följande:
    Jag vet! Du har så rätt, men det här en av mina sämre egenskaper - ältar allt flera ggr om! Jag ska försöka..

Jag står mig dock så frågande till att jag verkligen fick sämsta möjliga på kub, ?ok? om det hade varit typ 1:200 eller nåt, men 1:2 och 1:5 liksom. Två friska barn sen tidigare och själv frisk, röker ej, och inte jättegammal. Allt är bara ett frågetecken och jag längtar till provsvaret nu, den här ovissheten är nästan värst.

tack för ditt stöd! ❤️
    Som sagt, du hade ett NIPT med låg risk vilket är så pass säkert att de stora sjukhusen då inte ens rekommenderar vidare undersökningar; och KUB är en sannolikhetsberäkning som säger mindre. Så det kommer bli bra.
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 20:43:07 följande:
     🙏🏼❤️

Hade jag gjort nipt via sjukhuset hade jag nog varit lite lugnare, men eftersom jag nu gjort det privat - Babyscreen heter företaget - börjar ju mina tankar kring att de bara är bluff. Jag är knäpp, jag vet! 😬🙈

Fast det går ju att kolla att de är ett ackrediterat laboratorium. 

Jag tror du letar fel och risk av något skäl, kanske bra att fundera på varför du inte låter dig slappna av? 

• vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 21:13:35 följande:
    Det gör jag! Allt för att förbereda mig på sorgen i förväg, så att jag är inställd. Antagligen nån inbyggt försvarsmekanism, som är mindre bra? 😔

https://i-lab.se/ vet inte hur man ser om det är ackrediterade, men de har ju trovärdiga ?kunder? iaf. Bla Sahlgrenska universitetssjukhuset, om man ska tro på det som står på deras hemsida. 🤷🏽?♀️😬
    vissli skrev 2023-03-14 20:36:42 följande:
    Som sagt, du hade ett NIPT med låg risk vilket är så pass säkert att de stora sjukhusen då inte ens rekommenderar vidare undersökningar; och KUB är en sannolikhetsberäkning som säger mindre. Så det kommer bli bra.
     🙏🏼❤️

Hade jag gjort nipt via sjukhuset hade jag nog varit lite lugnare, men eftersom jag nu gjort det privat - Babyscreen heter företaget - börjar ju mina tankar kring att de bara är bluff. Jag är knäpp, jag vet! 😬🙈
    Det är ju dock nåt som mer skadar dig nu. Även om ditt barn föds till synes friskt skulle du ju kunna oroa dig att något visar sig senare. Därför tror jag att för din egen skull så behöver du släppa oron. 

Kanske prata med din BM om detta?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 21:37:27 följande:
    Tänker du pga nackspalten nu, eller generellt i framtiden för andra saker? Jag är generellt inte mer orolig än vanligt över mina andra två barn. Men detta resultat gav mig en törn.

Jag ska försöka ändra mitt mindset!
    Pga nackspalten.
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 08:26:49 följande:
    //
    De ringde på morgonen och sa att det fått för lite material för att kunna analysera, faaan! Ska ta ett nytt prov i em sen börjar väntan om. Kräks just nu! :(
    Förstår att det är jobbigt, väntan på saker är ju inte kul slls även om jag som sagt tror att du borde kunna vara väldigt lugn iom resultatet du har på NIPT. Sa de om omprovet skulle gå snabbare?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 10:05:20 följande:
    De sa inget om det (jag frågade inte heller). Ännu en risk för missfall dock. :(
    Känner du att du vill det då?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 10:16:43 följande:
    Ja, kommer aldrig kunna slappna av annars. Blir så less bara. Kändes som läkaren som gjorde MKP var lite osäker på om det de fick ut skulle räcka. Vad fan tog de inte mer där och då då!?
    De kanske inte ville sticka två gånger samma tillfälle?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-29 10:18:09 följande:

Svaret på den långa analysen visade också att allt var normalt, dvs inga avvikelser.

Vad skönt, nu kan du väl lita på proverna?
Svar på tråden Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?