Inlägg från: Anonym (Long Dong Silver) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Long Dong Silver)

Passion eller Intimitet?

Anonym (beror på) skrev 2023-03-13 10:41:33 följande:

Det beror på hur resten av förhållandet ser ut. Om sexbristen verkligen är det enda problemet tror jag inte att jag skulle lämna. Om det däremot finns andra saker i förhållandet som skaver skulle det dock kunna vara värt att ta de risker som finns med att bryta upp.

Kanske till viss del kan hålla med dig. Men min erfarenhet är att personen som inte är intresserad av sex heller inte vill inse att det kan vara ett problem för den andre. ?JAG klarar mig utan sex, alltså kan min partner det också.? Det sämsta du kan göra i ett förhållande, oavsett vad det gäller, är att försöka ignorera problemet och hoppas det försvinner. Om din partner upplever ett problem så måste du åtminstone kunna bekräfta att den känner så. Men det innebär ju också att man måste kunna prata om problemet och där upplever jag att det tar stopp för många. Man vill helt enkelt inte prata om problem kopplat till sex.
    Fjäril kär skrev 2023-03-13 12:20:05 följande:

Det många har svårt att ta in och förstå är att uteblivet sexliv är ett symptom på att något annat blivit fel/har hänt. Att intala sig att man är världens bästa vänner i det läget självbedrägeri i många fall, för då hade man inte hamnat där med dead End i sexlivet. I en nära och öppen relation med förtrolighet pratar man med varandra om känslor, tankar och förändringar i kroppen och signalerar att "det här känns inte bra" och man tillsammans gör vad man kan för att lösa det på bästa sätt... I en nära relation vågar man också prata allvar och oro och tar sig själv och partnern på allvar. Man är tillsammans orolig för klimakteriet och prostatan och vad det gör med kroppen. Man är båda måna om varandras hälsa. Och där ingår sexlivet... 

Och här ligger väl ofta problemet att just sexlivet tycker man att man kan utelämna. Den som inte är sugen på sex har heller inget intresse att prata om det för det skulle innebära att man behöver ta tag i nåt man kanske tycker är jobbigt.
    Anonym (Andreas) skrev 2023-03-13 13:31:06 följande:
    I ett bra förhållande med respekt för varandra hamnar man inte ens där, utan klarar av att ta dom jobbiga bitarna innan dom blir ett problem. I ett samspelt förhållande har det för längesen flaggat för dalande sexlust och båda två har uppmärksammat det. 
    Ja, och det förutsätter också att båda har ungefär samma lust. Annars kommer den ene känna frustration och den andre lättnad över att det går ner. Så var det iaf i mitt förra förhållande.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-03-13 16:26:35 följande:

Håller helt med. 

Många trådar nu om tappad sexlust, men att man har det bra och fortsätter ihop ändå. Jag tror att det ganska sällan handlar om att en part generellt är helt ointresserad av sex. Tror snarare det handlar om tappad attraktion, man tänder inte längre på varandra och framför allt kommunicerar man inte kring sin relation. Man kanske är jättebra på att kommunicera om allt annat, men man har tappat bort kärleksrelationen på vägen och det är JÄTTEjobbigt att prata om. Enklare att låta tiden gå och fokusera på det man ändå tycker är bra. Men jag tror att det kan bli bitterhet och tråkigheter i relationen senare om man inte reder i detta.

Det blir stora problem när den ena inte VILL kommunicera om problemet. Så var det med mitt ex. Hennes lust hade i princip försvunnit men hon ville inte se det som ett problem, än mindre prata om det. Det var jättetydligt och hon kunde byta ämne varje gång jag ville prata om det. Fortsatte jag att pressa henne blev hon sur och diskussionen rann ut i sanden.

Samtidigt hintade hon om att hon kunde vara sugen (när jag inte var hemma) eller att ikväll skulle vi verkligen ha sex. Det blev sällan nåt och hennes totala ointresse lyste igenom. En gång gick hon mitt i förspelet och satte sig vid tv:n utan ett ord. Hon ville inte prata om det då heller och förstod inte varför jag kände mig sårad och förvirrad. Det sorgliga är att om jag gjort så mot henne hade det blivit ett jäkla liv.

Det kändes som att jag inte hade rätt att må dåligt av hennes ointresse. För henne var sex inget viktigt och då skulle det vara så för mig. Det värsta var inte sexbristen utan att mina känslor inte gällde för de passade inte henne.

Anonym (beror på) skrev 2023-03-14 06:52:58 följande:
    Vilket otrevligt beteende av henne. Jag misstänker att hon även var egoistisk när det gällde andra saker.
    Ja, på vissa sätt. Andra sätt kunde hon vara väldigt omtänksam. Lite som att hennes omtänksamhet mot andra berättigade hennes egoism mot mig. Naturligtvis har jag en del i detta också, men jag ville åtminstone prata om det och finna en lösning. Det ville inte hon.
Svar på tråden Passion eller Intimitet?