Vet inte vad vi ska göra med vår åttaåring
Blir så less på kommentarer om "så fort barn visar känslor så ska de ha en diagnos".
Innan man startar en tråd på fl så har man antagligen passerat gränsen för visa känslor/normalt trots/hormoner i svallning med råge och kan se att barnet bokstavligen exploderar av känslor som inte går att styra och att hen mår riktigt dåligt bara av att existera.
Och just det som ts beskriver är något som jag tror att nästan alla föräldrar till barn med add känner igen, framförallt om man har barn som är intelligenta över snittet. Där skolan inte märker några problem för man är inte utåtagerande och hyperaktiv och klarar ämnena bra. Men hemma är det bara totalt kaos när all påfrestning från skolmiljön kommer ut.
Jag är så glad för att jag startade en liknande tråd om mitt barn. Hade aldrig kommit på att låta utreda honom annars trots att det var så tydligt att något var fel, för allt funkade ju i skolan. Och han hade så tydliga saker som för mig kändes som att både adhd och autism var uteslutet och add tänkte jag inte ens på att det fanns innan jag fick tips här på fl. Och utan diagnosen hade han inte gått till skolan alls idag men tack vare den har han fått medicin som hjälper för koncentration och att han blir mindre störd av "dagens brus" så han klarar av att gå dit. Och det känns som att jag fått tillbaka min glada och snälla kille istället för det ilskna ångestfyllda barn som han var sista året innan diagnosen.
Bättre att få 10 tips för mycket om diagnos än att fortsätta leva i ovisshet och tro att det bara är "normalt svallande känslor" när det egentligen är ett totalt kaos som barnet faktiskt behöver hjälp med.