Anonym (X) skrev 2023-03-12 21:26:11 följande:
Tack för svar. Hon fungerar bra i skolan iaf av vad lärarna säger. Hon har framförallt två nära vänner som hon oftast är med men ibland är de flera tjejer. Men visst mycket intriger redan.
Jag har funderat på adhd men tycker ändå det borde märkts i skolan då på något vis. Hon är väldigt duktig och skärpt i skolan, däremot tycker hon det är jobbigt med alla ljud och får svårt att koncentrera sig. Hon är väldigt känslig när rutiner ruckas dock, kan vara en liten grej som att vi glömt berätta att hon har fritids på eftermiddagen och hon får ett utbrott (hon avskyr fritids för det är så mycket ljud och hon är trött efter en skoldag ) Men visst kan det vara så att hon håller ihop i skolan för att få ut allt hemma. Det är främst skrikandet som ger mig panik , är livrädd för vad grannarna ska tänka.
Eftersom hon är så pass ung (och om det nu är ADHD) så följer hon ju mallen för hur det fungerar: man klarar av skolan men får psykbryt hemma. Ju högre upp i skolålder man kommer, med ökande krav, kan det visa sig även i skolan så småningom.
Skrikandet är väl för att hon inte kommer på något annat sätt att uttrycka att hon inte mår bra? Att orken just då är slut?
Jag tycker verkligen ni ska ta detta vidare, så att ni så småningom kan få en utredning, samt att flickan kan få hjälp med hur hon ska uttrycka sin frustation på annat vis än att gallskrika.
Kan ni på sikt försöka fasa ut fritids så låter det som en bra plan, så att hon då får mer ork kvar.
Skolan måste hjälpa henne med ljud som stör, och annat som kan dyka upp i skolmiljön.