Anonym (X) skrev 2023-03-12 21:26:11 följande:
Tack för svar. Hon fungerar bra i skolan iaf av vad lärarna säger. Hon har framförallt två nära vänner som hon oftast är med men ibland är de flera tjejer. Men visst mycket intriger redan.
Jag har funderat på adhd men tycker ändå det borde märkts i skolan då på något vis. Hon är väldigt duktig och skärpt i skolan, däremot tycker hon det är jobbigt med alla ljud och får svårt att koncentrera sig. Hon är väldigt känslig när rutiner ruckas dock, kan vara en liten grej som att vi glömt berätta att hon har fritids på eftermiddagen och hon får ett utbrott (hon avskyr fritids för det är så mycket ljud och hon är trött efter en skoldag ) Men visst kan det vara så att hon håller ihop i skolan för att få ut allt hemma. Det är främst skrikandet som ger mig panik , är livrädd för vad grannarna ska tänka.
Hade inte tid till mer än ett snabb-svar tidigare. Men det du beskriver är ju exakt en liten, begåvad tjej med ADHD. Just det här att det är jobbigt med alla ljud och att man då har svårt att koncentrera sig - det är ju grunden, huvudsymptomen av ADHD.
Och om man nu gillar skolan, och förstår att den är viktig, och att man även kan visa sig duktig där - då skärper man sig ju till max just i skolan. Då kommer allt ut när man kommer hem. Känner igen det så väl - från mig själv, från min dotter. Tyvärr så förstår lärarna ofta inte att det kan vara så. Min dotters lärare påstod fortfarande i efterhand, när min dotter utredes hade hon börjat gymnasiet - och hennes högstadielärare påstod att de aldrig hade märkt att hon skulle ha några problem. Och hon säger själv att hon ju dolde problemen. Inte så lätt då.
Det är svårt att ens komma fram till någon diagnos i en utredning om lärarna är övertygade om att barnet inte har svårigheter. Vettiga lärare brukar ändå kolla närmare om nu en förälder påpekar något. Min sons lärare (sonen har också ADHD, och Tourette) sa att hon aldrig hade sett hans tics, men när hon väl observerade lite extra, så såg hon dem faktiskt.
Fritids - sonen fick vi ta ur fritids. Han rymde därifrån, för att han inte orkade med det, just för att det var för mycket ljud.