• AndreaBD

Vet inte vad vi ska göra med vår åttaåring

Anonym (X) skrev 2023-03-12 21:26:11 följande:

Tack för svar. Hon fungerar bra i skolan iaf av vad lärarna säger. Hon har framförallt två nära vänner som hon oftast är med men ibland är de flera tjejer. Men visst mycket intriger redan.

Jag har funderat på adhd men tycker ändå det borde märkts i skolan då på något vis. Hon är väldigt duktig och skärpt i skolan, däremot tycker hon det är jobbigt med alla ljud och får svårt att koncentrera sig. Hon är väldigt känslig när rutiner ruckas dock, kan vara en liten grej som att vi glömt berätta att hon har fritids på eftermiddagen och hon får ett utbrott (hon avskyr fritids för det är så mycket ljud och hon är trött efter en skoldag ) Men visst kan det vara så att hon håller ihop i skolan för att få ut allt hemma. Det är främst skrikandet som ger mig panik , är livrädd för vad grannarna ska tänka.

Ojdå! Inget som talar mot ADHD, utan allt som talar för! Precis så var min dotter. Och trots att vi insisterade på utredning (storebror har svår ADHD) så fick hon ingen diagnos. Det fick hon först i 16-års-åldern, då hade hon depression och anorexi. Det är tyvärr de duktiga tjejerna som hamnar mellan stolarna.
  • AndreaBD
    Anonym (Hanne) skrev 2023-03-13 07:25:24 följande:

Det skulle kunna vara min dotter du beskriver. Hon gjorde en utredning för några år sen men låg så på gränsen för ADD/ADHD att de valde att inte sätta nån diagnos utan avvakta. Hon har en underbar, lågaffektiv lärare som gett henne en fantastisk skolstart och hon har fått lära sej många verktyg för att hantera sina starka känslor. Ändå är vi nu i en period då hon skriker dagligen, kastar sej på golvet och blir alldeles förtvivlad om nåt inte blir som hon tänkt eller hon blir besviken. 

Whiteboard-tavla skriver jag under på! Vi har ett enkelt system med magnetbilder som visar vad som händer de olika dagarna. Vi fixar hela veckan på måndag morgon och så kan barnen lätt kolla vad som händer idag, imorgon och resten av veckan. Vi har också bildstöd runt i huset för att underlätta. Egentligen är dessa ännu mera för ett syskon men åttaåringen använder dem också! Rutiner är extremt viktiga och om hon blir rädd, förtvivlad eller arg på något som ska hända hjälper det ofta att förklara mera, googla bilder eller rita. Vi har också övat massor på att rita känslor i form av till exempel tankebubblor med bild och emoji. När man ritat fem tankebubblor med sånt som hänt i veckan eller som flickan kanske funderar på, så är det lätt att förklara för henne varför det blir "känsloöversvämning". Det hjälper också. 

Kolla gärna med skolan igen vad de tycker. Beskriv hur det är hemma och se om de tycker att det kan vara läge för en utredning.

Hon kommer att bli expert på att hantera starka känslor! Lycka till :) 

Din dotter är dock inte i puberteten än? Samma sak hände ju oss - de tyckte inte att vår dotter skulle "vara betjänt av en ADHD-diagnos". Sedan bröt helvetet loss när hon var i puberteten, med ätstörning och depression. Och då var hon förbannad också att man inte har kunnat fastslå detta tidigare. Var försiktig och håll koll på vad som händer då!

Annars låter det jättebra. Är absolut inte kritiskt till det. 
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2023-03-12 21:26:11 följande:

Tack för svar. Hon fungerar bra i skolan iaf av vad lärarna säger. Hon har framförallt två nära vänner som hon oftast är med men ibland är de flera tjejer. Men visst mycket intriger redan.

Jag har funderat på adhd men tycker ändå det borde märkts i skolan då på något vis. Hon är väldigt duktig och skärpt i skolan, däremot tycker hon det är jobbigt med alla ljud och får svårt att koncentrera sig. Hon är väldigt känslig när rutiner ruckas dock, kan vara en liten grej som att vi glömt berätta att hon har fritids på eftermiddagen och hon får ett utbrott (hon avskyr fritids för det är så mycket ljud och hon är trött efter en skoldag ) Men visst kan det vara så att hon håller ihop i skolan för att få ut allt hemma. Det är främst skrikandet som ger mig panik , är livrädd för vad grannarna ska tänka.

Hade inte tid till mer än ett snabb-svar tidigare. Men det du beskriver är ju exakt en liten, begåvad tjej med ADHD. Just det här att det är jobbigt med alla ljud och att man då har svårt att koncentrera sig - det är ju grunden, huvudsymptomen av ADHD. 

Och om man nu gillar skolan, och förstår att den är viktig, och att man även kan visa sig duktig där - då skärper man sig ju till max just i skolan. Då kommer allt ut när man kommer hem. Känner igen det så väl - från mig själv, från min dotter. Tyvärr så förstår lärarna ofta inte att det kan vara så. Min dotters lärare påstod fortfarande i efterhand, när min dotter utredes hade hon börjat gymnasiet  - och hennes högstadielärare påstod att de aldrig hade märkt att hon skulle ha några problem. Och hon säger själv att hon ju dolde problemen. Inte så lätt då. 

Det är svårt att ens komma fram till någon diagnos i en utredning om lärarna är övertygade om att barnet inte har svårigheter. Vettiga lärare brukar ändå kolla närmare om nu en förälder påpekar något. Min sons lärare (sonen har också ADHD, och Tourette) sa att hon aldrig hade sett hans tics, men när hon väl observerade lite extra, så såg hon dem faktiskt. 

Fritids - sonen fick vi ta ur fritids. Han rymde därifrån, för att han inte orkade med det, just för att det var för mycket ljud.
  • AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-03-14 20:35:08 följande:

Okej.
    Så de enda alternativen du ser är
    1. Strunta i barnets mående
    2. Insinuera att barnet är mentalt instabilt som vågar yttra känslor, utreda, eventuellt ge medicin som ska lugna dessa symptom.

Det finns inga andra alternativ alltså? Som att försöka lyssna på barnet, stötta, visa kärlek och omvårdnad som den förälder du är?

Om något är fel i skolan, erbjud barnet att byta skola om det skulle hjälpa.
    Håll koll vilka faktorer i barnets vardag som gör att barnet mår dåligt och försök hitta lösningar.

Du skriver att hon blir arg. Och alla människor kan bli arga. Ditt barn är bara åtta år gammal och kan inte visa ilska på ett "sansat" sätt på samma sätt som en vuxen har lärt sig att göra.
    Det är normalt att barn i den åldern är mer ohämmade.

Av det du beskriver i TS är det ett helt normalt barn som visar sina känslor på det sätt som barn gör.

Det är ganska förolämpande att förutsätter att inte föräldrarna gör dessa saker! Ett "helt normalt barn" -  nu använder inte jag begreppen normal eller onormal, särskilt inte på barn, men nej, det är inte det vanliga att en 8-åring är så trött i huvudet efter skolan att hon skriker så att man behöver vara rädd för att grannarna ska ringa soc eller polis. 

Och då finns det inte heller tecken på att det skulle behöva vara fel med skolan i sig. Det framgår i alla fall inte något sånt i det som TS skriver. Och dina tolkningar passar inte alls på situationen. Det där barnet blir helt uppenbarligen överstimulerad i skolan, av den vanliga skolvardagen.  
  • AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-03-15 12:08:17 följande:
    Prova byta skola?
    Det är fel på hur skolan är organiserad. 
    Inte på barnet.
    Varför skulle skolan vara "fel organiserad"? Jag är själv lärare och är verkligen nyfiken på vad du menar med detta? 

Dessutom - jag antar att TS kanske själv har kommit på idén att fråga runt om fler barn är så här trötta och skriker (det behöver man dock egentligen inte göra, för de flesta skulle inte göra så oavsett). 
  • AndreaBD
    Kvittning skrev 2023-03-16 14:19:07 följande:
    Precis det där tog min man upp när jag först lyfte att vi borde utreda vårt barn. Men vi kom fram till att utan den hjälp han behöver och inte kan få utan diagnosen så kommer han hur som helst inte kunna bli något annat än socialbidragstagare i framtiden. Så kanske bättre att vissa yrkesval i framtiden är borta än att hela hans framtid är det. 
    Precis! Min son hade inte klarat grundskolan utan medicin. Oavsett vad skolan kan trolla fram. Han har ju även haft egen assistent i början. Men inget sånt hjälper ju för att man ska kunna koncentrera sig bättre. Så är det helt enkelt. 
Svar på tråden Vet inte vad vi ska göra med vår åttaåring