• Anonym (Mamman)

Ska jag ta avstånd från mitt barn

Jag har en hemmaboende son strax över 20 år. Hans plan är att flytta hemifrån under året och jag tror att vi då helt kommer tappa kontakten med varandra. 
    Han är trevlig och social med många vänner både tjejer och killar. Arbetar och har inga problem med ekonomi eller annat. Har haft lätt för sig i skolan. Inget missbruk.

Jag vet därför inte varför han är som han är mot mig. Hans pappa säger ofta till honom att han är helt respektlös mot mig. Att han ska skärpa sig. Tar jag i honom så ryggar han eller slår bort min hand. Jag idiotförklaras. Detta har pågått hela hans tonårstid, trodde det skulle bli bättre men det blir snarare bara värre. Han vill inte ha något från mig, jag kommer inte få hjälpa honom med flytt. Han kan inte förklara varför bara att det är så han är mot mig och han tänker inte ändra på det. 
    Samtidigt är det mig han kommer till när han vill berätta något bra eller dåligt! Då duger jag. Sedan är jag en idiot igen, när jag inte behövs. 
    Det har nu gått så långt att jag tänker att jag backar. Nästa gång han skickar ett sms om en framgång eller dilemma så kommer jag svara med en fråga om varför jag ska veta. Jag orkar inte mer. Gör jag rätt? Troligtvis inte. Är bara så ledsen. 

• Svar på tråden Ska jag ta avstånd från mitt barn
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 14:08:36 följande:

Får faktiskt inte ihop vad det är som blir fel. Han verkar visst tycka om dig.
    Har ni ett normalt samtal och han springer iväg skrikandes idiot just efter?

När jag pratar eller berättar om något så startar han en diskussion som går ut på att jag har fel, har agerat fel osv Om jag sitter tyst så tar han upp ämnen som han vet irriterar mig eller sårar mig. Hans pappa säger att han är en helt annan person när inte jag är med. 
    Han kan också ta upp gamla händelser och älta dem. Att jag glömt något, köpt enligt honom fel, att jag lagar äcklig mat som han inte vill äta (han köper därför sin egen mat men jag ska verkligen få veta att det beror på att min mat är oätbar och det kan bero på att jag serverar morötter till i en skål och något sådant gör bara idioter etc). 
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-12 14:16:53 följande:
    När jag pratar eller berättar om något så startar han en diskussion som går ut på att jag har fel, har agerat fel osv Om jag sitter tyst så tar han upp ämnen som han vet irriterar mig eller sårar mig. Hans pappa säger att han är en helt annan person när inte jag är med. 
    Han kan också ta upp gamla händelser och älta dem. Att jag glömt något, köpt enligt honom fel, att jag lagar äcklig mat som han inte vill äta (han köper därför sin egen mat men jag ska verkligen få veta att det beror på att min mat är oätbar och det kan bero på att jag serverar morötter till i en skål och något sådant gör bara idioter etc). 
    Varför är du så mesig att du tar skiten?
  • Anonym (Hm)

Din man borde ifrågasätta honom varför han beter sig så där i din närhet. Speciellt när han är med och hör hur han är mot dig. Typ varför beter du dig så här när din mamma är med men inte när vi är själva ?

• molly50
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-12 14:16:53 följande:
    Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn.
    Och det tycker jag inte heller att du ska göra.
    Han är vuxen och ni ska kunna ta den diskussionen med honom.
    Och även din man borde konfrontera honom och visa att han tar ditt parti.
    Om din son mår dåligt över något så borde han kunna berätta det så att ni kanske kan försöka hitta en lösning på problemet tillsammans. 
  • Anonym (4 barn)

Du kan visst se till att han flyttar. Han är 20 +, jobbar tydligen. Det är inte att "slänga ut" honom. 
    Det är dags. Å för guds skull sluta köp kalsonger och strumpor åt honom. Det är han för gammal för och har dessutom egna pengar. Hoppas jag  har fel nu men bor han gratis hemma också? 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (4 barn) skrev 2023-03-12 17:37:49 följande:

Du kan visst se till att han flyttar. Han är 20 +, jobbar tydligen. Det är inte att "slänga ut" honom. 
    Det är dags. Å för guds skull sluta köp kalsonger och strumpor åt honom. Det är han för gammal för och har dessutom egna pengar. Hoppas jag  har fel nu men bor han gratis hemma också? 

Han betalar hemma. 
  • Anonym (4 barn)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-12 17:47:22 följande:
    Han betalar hemma. 
    Det var bra iaf. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (4 barn) skrev 2023-03-12 17:48:33 följande:
    Det var bra iaf. 
    Kul att göra nåt rätt 😉
  • Anonym (4 barn)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-12 17:53:00 följande:
    Kul att göra nåt rätt 😉
    Jag har haft liknande situation med min yngsta, 20 år. Att bli omhuldad klarar han inte av och förstår heller inte varför föräldrar gör så. Kroppskontakt initerat av någon annan är icke önskvärt. Men så har han ADD och Aspeger oxå. Köpa kallingar ser han som ett stort övertramp från min sida. All hjälp ser han som ett bevis på att han värdelös så jag måste backa. Det är jättesvårt för mig. Nu har han flyttat till egen lägenhet och vi hörs nån gång i veckan bara. 
  • Anonym (Son)

Jag kände nog på många sätt som din son, men lät det inte gå till handling på samma sätt. Jag var inte otrevlig på det sättet. Men känslan bakom hans beteende är bekant till hundra procent.
    Det som räddade vår relation var att jag flyttade till eget sista året på gymnasiet. Hade jag bott kvar till efter 20 hade det varit svårare att reparera.
    Nu tog det ett par år innan vi fick en ok relation.
    Kort sagt tror jag att utflytt snarast är lösningen. AInte snart utan nu!

Svar på tråden Ska jag ta avstånd från mitt barn